اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۸۶۱۷
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۴
شوشان -  علی لطفی پور:

اعدلوا هو اقرب التقوی (مائده - آیه ۸ )
عدالت پیشه کنید تا شما را به تقوا نزدیک کند 

بازنشستگی یا تقاعد به معنای کناره گیری از ادامه شغل به علت بالا بودن سن و گاهی هم به علت بیماری و از کارافتادگی  .

فرد بازنشسته تا زمانیکه در قید حیات است خود از حقوق بازنشستگی استفاده می کند و بعد از مرگ وی ، بازماندگانش و افرادی که واجد شرایط دریافت این حقوق هستند ؛ این حقوق را دریافت می کنند .

حقوق بازنشستگان از وجوه ناشی از کشور بازنشستگی دوران خدمت و سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی تأمین می شود درحال حاضر صندوق بازنشستگی کشوری از طریق هلدینگ های تخصصی و شرکت های تابعه و بیش از ۱۱۰ شرکت کنترلی و مدیریتی در حال کار سرمایه گذاری و کار اقتصادی می باشد .

سن بازنشستگی و شرایط بازنشسته شدن در مشاغل و کشورهای مختلف متفاوت است مثلاً در اغلب کشورهای غربی بین ۶۰ تا ۶۳ سالگی است و در کشور ما نیز متناسب با قانون تقریبا اینچنین است .

در لغت نامه دهخدا بازنشستگی به معنای تقاعد ، دورانی که معمولا در اواخر عمر ، عضو اداره یا مؤسسه ای پس از مدتی خدمت ، بدون انجام کار ، حقوق خود را از صندوق آن اداره یا مؤسسه دریافت می دارد ، آمده است .

در کتب روانشناسی معمولا بازنشستگی مانند سایر تحولات زندگی ، اغلب استرس زا معرفی شده است .

طبق قانون بازنشستگی کشوری باید به تمام افراد بازنشسته خدمات و تسهیلات کامل ارائه داده شود.

در ماده ۳۰ اصلاحی قانون برنامه ششم توسعه کشور صریحا آمده است که ؛ دولت مکلف است بررسی های لازم جهت برقراری عدالت در نظام پرداخت ، رفع تبعیض و متناسب سازی دریافت ها و برخورداری از امکانات شاغلین ، بازنشستگان و مستمری بگیران کشوری و لشکری سنوات مختلف را انجام دهد و در جهت تصویب در مسیر قانونی قرار دهد و اجرا نماید .

صندوق بازنشستگی کشوری از سازمان های دولتی ایران است که وظیفه خدمات رسانی به بازنشستگان دولت را بر عهده دارد و زیر نظر وزارت تعاون ، کار و امور اجتماعی اداره می گردد
رده بندی شاخص جهانی بازنشستگی که هر سال توسط مؤسسه رده بندی منابع انسانی ( مرسر ) در ملبورن منتشر میشود نشان می دهد که ۵ کشور ؛ هلند ، دانمارک ، استرالیا ، فنلاند و سوئد دارای بهترین نظام بازنشستگی در جهان هستند .

در محاسبه این شاخص ۳ معیار عمده ؛ الف : تکافوی نظام بازنشستگی  ب : ثبات نظام بازنشستگی  ج : یکپارچگی نظام بازنشستگی ، بررسی میشود .

در میان کشورهای خاورمیانه ، امارات متحده عربی در رده بیست و دوم و عربستان سعودی در جایگاه بیست و ششم جای دارد.

نظام بازنشستگی جمهوری اسلامی ایران در این بررسی جایی نداشته است.

در کشور ما سالها بازنشستگان از مشکلات اقتصادی و  رفاهی و عدم اجرای قوانین مصوب  در این مورد دچار مشکل بودند بعد از قریب بیش از سیزده سال از تصویب قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و شاغلین بالاخره پس از سالها اعتراض های مستمر و نشست های کارشناسی و نهایتا پذیرش و همکاری و همراهی جدی دولت دوازدهم این مصوبه در عمل ، اجرایی شد و بازنشستگان توانستند تا حدودی به حقوق حقه خود نائل شوند.

بعد از آن با جدیت و پیگیری های مستمر بازنشستگان و همراهی مجدد دولت محترم دوازدهم ، لایحه ای مبنی بر دائمی شدن همسان‌سازی به مجلس دهم ارائه شد تا بعد از بررسی های لازم به تصویب نهایی برسد و اینکه در آینده با توجه به تورم و مشکلات عدیده اقتصادی ، بازنشستگان در آینده مجددا شاهد فاصله نجومی حقوقی با شاغلین نشوند کار بخوبی در حال انجام بود که با استقرار دولت محترم سیزدهم و هماهنگی مجلس محترم یازدهم بخصوص ریاست آن ، این لایحه بدلیلی که متعاقبا گفته خواهد شد از سوی ریاست محترم جمهور جناب آقای رئیسی رسماً پس گرفته شد .

علت عودت لایحه ، اصلاح نظام پرداخت حقوق بر مبنای عدالت بود که  آقای رئیس جمهور جناب آقای رئیسی بر آن تأکید داشتند و ایشان عنوان داشتند که ؛ لازم است کارگروهی تشکیل شود تا در یک بازه زمانی کوتاه قانون جدید ، واحد و عادلانه ای برای پرداخت حقوق تعیین کند و این قانون پس از تصویب در مجلس ، تمام قوانین و مقررات متعدد کنونی در پرداخت حقوق و مزایا دستگاه های مختلف را ملغی کند .

متاسفانه هنوز جوهر دستور جناب آقای رئیسی بر کاغذ خشک نشده بود که ؛ پیش نویس مصوبه ای دیگر از سوی سازمان اداری و استخدامی کشور  که مبین یک فرق و تبعیض دیگری در حق بازنشستگان بود در صدر اخبار فضای مجازی طنین انداز شد و آن ائین نامه نحوه پرداخت هدایا و کمک های رفاهی مناسبتی به کارکنان دولت بود که طبق این مصوبه ، در هر مناسبتی ( مناسبت های عمده و غیر عمده را ردیف کرده اند ) هدیه و یا هدایایی نقدی به شاغلین و حتی در مواردی به همسر و فرزندان آنها داده شود که این مصوبه ۹ آیتم دارد که بازنشستگان فقط مشمول دو آیتم آن می باشند حتی در این مصوبه هیچ اشاره ای به روز ۲۵ ذی الحجه که روز خانواده و تکریم بازنشستگان نام گذاری شده و در گاهشمارایران نیز ثبت شده اشاره ای نشده است اما در این مصوبه روز کارمند هدایایی برای کارمندان شاغل درنظر گرفته شده است گویا در نظر دارنذ از بازنشستگان در روز تکریم آنها تعریف و تمجید خشک و خالی به عمل آید .

تبعیض با بازنشستگان به این همه عیانی و عریانی واقعا دردآور است آنهم در دولت مردمی و انقلابی!!

این مصوبه با روح ماده ۶۴ قانون م، خ و ماده ۳۰ قانون برنامه ششم همخوانی نداشته و تبعیض آشکار م مبرهن است و توسط دست اندرکاران محترم دولت که شعار عدالت سر می دهند این مواد قانونی تفسیر به رأی شده است و بازنشستگان محترم باز محروم از مزایای شاغلین شده اند .

دائما گفته می شود برای همسان‌سازی یا متناسب سازی حقوق بازنشستگان با شاغلین اعتباری نیست اما می بینم که این همه هزینه اعتباری در خصوص اهدا هدایا ناخودآگاه سبز میشود و اعتبارش عیان میشود.

اگر قرار است قانون اجرا شود باید دولت محترم به قانون ماده ۳۰ اصلاحی قانون برنامه ششم توسعه عمل کند .

آیا این احساس نمی‌ش چکود که متاسفانه علیرغم عدم انتظار ، یک نگاه حذفی و تبعیض آمیزی به بازنشستگان که کارمندان همین دولت بوده اند و در زمان سختی کشور همانند جنگ تحمیلی و دوران دفاع مقدس و تحریم ها و مشکلات و توطئه های استکبار جهانی و عوامل درونی تلاش و مقاومت کرده اند و جانفشانی زائد الوصفی از خود بجای گذاشته اند ، در حال شکل گیری است البته این شائبه هم دور از ذهن نیست که متاسفانه تعمدا و یا سهوآ دست هایی در رده های میانی دولت وجود دارد تا یک نوع بدبینی و سوءظن نسبت به دولت انقلابی و مردمی ایجاد کند و خدمات انقلابی کنونی دولت را تحت الشعاع قرار دهد .

بازنشستگان محترم همچنان به شکل قانونی و هدفمند با حفظ احترام به قانون ، دولت و مجلس محترم و بشکل جد ، مطالبه گری خود را در زمینه دائمی شدن همسان‌سازی و اصلاح مصوبه اخیر دولت محترم تا حصول نتیجه ادامه خواهد داد و اگر قرار است در این دولت عدالت محور و انقلابی این مطالبات وصول نشود پس تکلیف دولت های دیگر در تشییع حقوق حقه و قانونی بازنشستگان کشوری و لشکری روشن است .

البته امید است با ورود و دخالت شخص ریاست محترم جمهور جناب آقای رئیسی که تاکنون از خود کارنامه موفقی بجای گذاشته است حقوق حقه بازنشستگان اداشود و عدالت که همان اعطای حق به ذیحق است بزودی اجرا شود .

در پایان شاید ذکر این موضوع خالی از لطف نباشد .در زمانی که بعضی از کشورها همانند لهستان در سال ۲۰۲۱  ، لایحه ای را تهیه کرده است که بر اساس آن حیواناتی که در خدمت دولتی از آنها استفاده می شود وضعیت قانونی مشخص و مستمری بازنشستگی در نظر گرفته شود آیا رواست  در کشور ما هر روز شاهد تقلیل امکانات رفاهی و حقوقی بازنشستگان دولت  باشیم ؟؟!!

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار