اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۸۷۱۷
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۳:۰۳
دکتر مهدی قمشی استاد دانشگاه :
اگر افزایش راندمان آبیاری در بخش نیشکری اتفاق بیافتد شرایطی به وجود خواهد آمد که یک میلیارد متر مکعب آبی که اکنون به واسطه راندمان پایین آبیاری به شرکت‌های نیشکری اختصاص داده می‌شود را می‌توانیم صرف مصارف دیگری به ویژه مسائل اکولوژیک کنیم.
شوشان : عضو هیات علمی گروه آب دانشگاه شهید چمران اهواز با انتقاد از راندمان پایین آبیاری در بخش نیشکر خوزستان گفت: کشت و صنعت‌های نیشکری باید راندمان آبیاری مزارع نیشکر در خوزستان را افزایش دهند تا میزان آب اختصاص یافته به این بخش از حدود ۳.۲ میلیارد مترمکعب به ۲ میلیارد متر مکعب برسد.

دکتر مهدی قمشی با تاکید بر ارتقای راندمان آبیاری در مزارع نیشکر خوزستان اظهار کرد: حدود ۳.۲ میلیارد متر مکعب آب برای نیشکر اختصاص پیدا می‌کند که این میزان آب برای حوزه کشاورزی و نیشکر، بسیار زیاد است و باید مدیریت شود.

وی با بیان اینکه راندمان استفاده آب در بخش کشاورزی خوزستان حدود ۳۰ درصد است و این راندمان باید ارتقا یابد، افزود: نباید بدون توجه به بحث راندمان، ۳.۲ میلیارد متر مکعب آب برای اراضی نیشکر تخصیص داده شود.

عضو هیات علمی گروه آب دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: کشت و صنعت‌های نیشکری باید راندمان آبیاری مزارع خود را در خوزستان افزایش دهند تا میزان آب اختصاص یافته به این بخش به حدود ۲ میلیارد متر مکعب برسد.

قمشی ادامه داد: اگر افزایش راندمان آبیاری در بخش نیشکری اتفاق بیافتد شرایطی به وجود خواهد آمد که یک میلیارد متر مکعب آبی که اکنون به واسطه راندمان پایین آبیاری به شرکت‌های نیشکری اختصاص داده می‌شود را می‌توانیم صرف مصارف دیگری به ویژه مسائل اکولوژیک کنیم.

وی بیان کرد: با افزایش راندمان آبیاری در  این شرکت‌ها شاهد خواهیم بود تا آبی که در این زمینه صرفه‌جویی می‌شود وارد رودخانه‌ها، به ویژه رودخانه کارون شده و به وظایف اکولوژیکی خود عمل کند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه خوزستان در تنش آبی است، گفت: مساله ارتقای راندمان آبیاری در حوزه کشاورزی و به ویژه شرکت‌های نیشکری مساله‌ای بسیار جدی است که باید مسئولان به آن توجه جدی داشته باشند زیرا از محل صرفه‌جویی آب در این بخش و دیگر بخش‌هایی که راندمان پایینی دارند می‌توانیم شرایطی را فراهم کنیم که آب بتواند به وظایف زیست محیطی خود عمل کند.

قمشی در پایان با اشاره به اینکه سرانه مصرف آب در بخش‌های مختلف بالا است، ادامه داد: وقتی آب به وظیفه زیست محیطی خود عمل کند دیگر شاهد مشکلات زیست محیطی مثل تشدید وقوع پدیده ریزگردها در خوزستان نخواهیم بود.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار