اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۸۷۵۹
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۴۱
چند نکته در رابطه با انتشار یک مطلب ؛
هر ساله کشت این محصولات در زمین‌های آیشی نیشکر در دستور کار قرار دارد. پس، کشت‌های غیرنیشکری در کنار کشت محصول نیشکر، نه تنها یک انحراف نیست بلکه رویکردی دو سر سود است؛ از یک طرف تناوب زراعی و از طرف دیگر کمک به تامین امنیت غذایی
جوابیه شرکت توسعه نیشکر : در روز پنجم اردیبهشت ۱۴۰۱، مطلبی تحت عنوان «توسعه نیشکر راه به بی‌راهه می‌رود؟!» در پایگاه خبری شوشان درج شده بود که ظاهرا ابهامات و سوالاتی برای نویسنده محترم ایجاد نموده و نگرانی خود را بیان کرده است. این شرکت حسب وظیفه لازم می‌داند مطالب زیر را جهت تنویر اذهان عمومی بیان نماید:

۱) هدف اصلی و ماموریت ذاتی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، کاشت گیاه نیشکر و تولید شکر و صنایع جانبی است. لذا در اراضی واحدهای هفتگانه خود که جمعا ۸۴ هزار هکتار می‌باشد سالانه ۷۰ هزار هکتار به کشت این گیاه اختصاص و مابقی اراضی (۱۴ هزار هکتار) طبق طراحی اولیه و با در نظر گرفتن وضعیت اراضی و شرایط اقلیمی، به عنوان آیش در نظر گرفته می‌شود.

۲) این شرکت در سال‌های اخیر با انجام تحقیقات مستمر درخصوص انتخاب ارقام مقاوم نیشکر و همچنین به‌کارگیری روش‌های نوین آبیاری جهت بهره‌وری بیشتر از منابع آب، میزان تولید در واحد سطح را افزایش داده و از تلفات آب جلوگیری نموده است. 

۳) واحدهای نیشکری به گونه‌ای طراحی شده‌اند که با فرض ۱۰۰ تن نیشکر در هکتار و احتساب ۷۰ هزار هکتار مزارع زیر کشت، سالانه 7 میلیون تن نیشکر و در نهایت ظرفیت اسمی ۷۰۰ هزار تن شکر تولید نماید، در کنار کشت نیشکر و تولید شکر و تلاش برای بی‌نیازی کشور از واردات آن، کشت سایر محصولات استراتژیک را در اراضی آیشی با دو منظور تناوب زراعی و تامین بخشی از نیازهای کشور به این محصولات در برنامه کاری خود دارند. 

۴) مديريت پايدار اراضی کشاورزی بدون توجه به تناوب‌های زراعی ميسر نيست. استفاده مداوم از خاک و عدم رعایت تناوب زراعی باعث تخریب مواد آلی خاک و در نتیجه ناپایداری تولید می‌شود.

پایداری یکی از مولفه‌های اصلی تولید محصولات کشاورزی است که امنیت غذایی و بهره‌مندی از منابع تولیدی را در پی خواهد داشت. تناوب زراعی از جمله روش‌هایی است که تاثیر مستقیم بر تولید پایدار در بخش کشاورزی دارد و با حفاظت از خاک، راندمان اقتصادی را در سطح مزرعه افزایش می‌دهد. بنابراین، تناوب زراعی نه تنها در صنعت نیشکر بلکه در کشاورزی، اصل مهم تولید پایدار است و بنابر این، اطلاق عنوان فاجعه بر این امر، سخنی علمی و کارشناسی نیست. 

۵) بی‌نیازی کشور در تولید دانه‌های روغنی، گندم و سایر کشت‌های استراتژیک به منظور تامین امنیت غذایی کشور، راهبرد اصلی نظام است و در این راستا، وزارت کشاورزی، راهبردهایی خاص اندیشیده و شرکت توسعه نیشکر نیز به عنوان بزرگترین واحد کشاورزی و صنعتی، موظف به اجرای آن است.

بر همین اساس، هر ساله کشت این محصولات در زمین‌های آیشی نیشکر در دستور کار قرار دارد. پس، کشت‌های غیرنیشکری در کنار کشت محصول نیشکر، نه تنها یک انحراف نیست بلکه رویکردی دو سر سود است؛ از یک طرف تناوب زراعی و از طرف دیگر کمک به تامین امنیت غذایی. 

۶) صنعت نیشکر در کنار تولید شکر و محصولات جانبی نظیر الکل، ام.دی.اف و... به محیط پیرامون خود نیز در راستای مسئولیت‌های اجتماعی توجه شایان دارد و طرح نهال‌کاری را بر همین اساس از سالیان گذشته در پیش گرفته و از سال گذشته نیز با پیوستن به پویش ایران‌ِ سرسبز، گام جدیدی را برداشته است.  

این طرحی ملی که با دو هدف زراعت چوب و حفظ منابع طبیعی انجام می‌شود، منافع اقتصادی و محیط‌زیستی فراوانی در پی دارد. البته زمین‌های در نظر گرفته شده برای این طرح، مزارع نیشکر نیست بلکه اراضی لم‌یزرع محیط درونی و بیرونی واحدهای نیشکری و همچنین اراضی (west) است که طبق توافق با منابع طبیعی و زیر نظر این سازمان، به کاشت نهال اختصاص می‌یابد و آبیاری آن نیز با زهاب نیشکر انجام می‌شود که در نوع خود کم نظیر است و در عین حفاظت از محیط‌زیست، بهره‌وری آب را هم به دنبال دارد. 

۷) سیاست اصلی صنعت توسعه نیشکر، تولید شکر و حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی است و با وجود همه بحران‌ها نظیر سیلاب و خشکسالی، این شرکت توانسته در این مسیر حرکت کند و نیاز کشور را به واردات این محصول استراتژیک به حداقل برساند.

در حال حاضر کشور با تولید ۲ میلیون تن شکر به مرز خودکفایی رسیده و سهم صنعت نیشکر از این خودکفایی بیش از ۴۰ درصد است. آیا خودکفایی در تولید محصول استراتژیک کشور و بی نیاز کردن ایران اسلامی از واردات و جلوگیری از هدر روی ارز، به عنوان یک دستاورد مهم در سطح منطقه محسوب نمی‌شود؟

علاوه بر تولید و تامین ۴۰ درصد شکر کشور و گام برداشتن در مسیر خودکفایی، ایجاد اشتغال و به تبع آن امنیت پایدار در خوزستان است. علاوه بر این، تولید بیش از ۳۳ میلیون لیتر الکل طبی در کشور، ظرفیت تولید ۱۰ هزار تن خمیرمایه، تولید ۱۳۲ هزار متر مکعب ام.دی.اف و بیش از ۵۰ هزار تن خوراک دام، توسعه نیشکر را بعنوان بزرگترین تولید کننده شکر، الکل و خمیرمایه در کشور قرار داده است.

در پایان؛ درهای صنعت نیشکر به روی همه رسانه‌ها باز است و روابط‌عمومی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی از حضور همه رسانه‌ها برای بازدید از این صنعت و آشنایی با ظرفیت‌های عظیم آن استقبال می‌کند.
مطالب مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار