اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۸۹۲۹
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۶
شوشان - محمدعلی بهوند یوسفی/ مدیرمسوول هفته نامه رامهرمزنامه :
سوم خرداد، سالروز فتح خرمشهر در عملیات پیروزمندانه بیت‌المقدس، نمادی غرورانگیز و به یادماندنی از مقاومت، ایثار و پیروزی ملت ایران در مقابل صدام حسین بعثی بود. 

سوم خردادماه سال ۶۱ یکی از مهمترین نقاط عطف تاریخ جنگ تحمیلی و هشت سال دفاع مقدس است که توانست بزرگترین حادثه تاریخ معاصر کشور را رقم بزند و صدام و رژیم بعثی عراق را می شد از پای در آورد و خرمشهر، شهر خون آزاد گردد..تلاش شهیدانی همچون جهان آرا برای حفظ ذره ذره ی خاک کشور و دفاع از مردان، زنان و کودکانی که آینده ی خود را بدون نام ایران تصور نمی کردند، زمینه ساز حماسه ای شد برای همیشه ماندگار.

آزادی خرمشهر نمادی از وحدت و همبستگی ملی و حضور شجاعانه مردم در عرصه های دفاع از تمامیت ارضی کشور بود.  امروز اگرچه ابزارهای دشمنی و مخالفت با ملت ایران تغییر یافته اما متاسفانه دولتها بعد از آزاد سازی خرمشهر در آبادانی ش کوتاهی ها و قصور فراوان کردند. عملیات آزادسازی خرمشهر از مهم‌ترین حماسه های دفاع مقدس به شمار می‌ رود به طوری كه می توان آن را نقطه عطفی در تاریخ جنگ تحمیلی عنوان كرد. این پیروزی در پی عملیات بیت المقدس به وقوع پیوست و سبب بازپس‌گیری خرمشهر در سوم خرداد 1361 خورشیدی شد.این عملیات در30 دقیقه بامداد 10اردیبهشت 1361با رمز «یا علی بن ابی طالب(ع)» آغاز شد و رزمندگان ایران با عبور خود از رودخانه كارون و در سه مرحله عملیات، خرمشهر را پس از 20 ماه اسارت آزاد كردند.

نیروهای ایرانی در این عملیات به دستاوردهای بزرگی دست یافتند كه از آن جمله می توان به انهدام بیش از 2 لشكر نیروی های عراقی، بازپس گیری حدود پنج هزار و 400 كیلومتر مربع از خاك ایران از جمله شهرهای خرمشهر، هویزه، پادگان حمید و خارج كردن شهرهای اهواز- حمیدیه و سوسنگرد از برد توپخانه عراق، تامین مرز بین المللی (حدفاصل پاسگاه طلائیه تا شلمچه) اشاره كرد. سرانجام پس از رشادت و دلاورمردی های فراوان ارتشیان و سپاهیان در ساعت 2 بعدازظهر سوم خرداد 1361، خرمشهر، آزاد شد و پرچم پرافتخار ایران برفراز مسجد جامع این شهر به اهتزاز درآمد.

همچنین شورای عالی انقلاب فرهنگی در تقویم رسمی ایران، سوم خرداد را به عنوان روز «مقاومت، ایثار و پیروزی» نامگذاری كرده‌ است. بازپس گیری خرمشهر، موجب تغییر توازن سیاسی و نظامی در جنگ و منطقه خلیج فارس به سود ایران شد. از نظر نظامی، اجرای چهار عملیات در هشت ماه، بیانگر تجدید توان نظامی ایران بود، همچنین از نظر سیاسی نیز به منزله از میان رفتن برتری رژیم بعث در گفت وگوهای سیاسی بود و این رژیم را در وضع دشواری قرار داد. خبر آزادی خرمشهر آن چنان شگفت‌آور بود كه در سراسر میهن اسلامی، مردم را به وجد آورد و با اعلام این خبر مردم ایران بسان خانواده‌ای بزرگ كه فرزند از دست رفته خود را باز یافته اند اشك های شادی و شعف خود را نثار روح شهدای حماسه‌آفرین صحنه‌های شورانگیز این نبرد كردند. دریغ که خوزستان با آن همه جانفشانی و تقدیم هزاران شهید امروز بعد از سه دهه گرفتار هزار مشکل است که گویا عزمی برای حل ان در دولتمردان وجود ندارد. پدیده ریزگرد دمار از جان شهروندان خوزستانی گرفته است. مشکل آلودگی هوای اهواز همچنان لاینحل مانده است. جاده های خوزستان جاده های مرگند و کارون دچار بحران شدید. بی آبی کمر کشاورزان را شکسته است. افسوس که خوزستان با آن همه فداکاری و تقدیم شهدای فراوان به کشور امروز گرفتار مسولین کم کار آمد و ناتوان شده است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار