اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۹۱۴۸
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۴۰۱ - ۰۱:۴۱
با وجود همه مساعي، اقدامات صورت گرفته با انچه بازنشستگان محترم شايسته ان بوده اند فاصله داشته است و قطعا براي يك داوري منصفانه لازم است مضايق و تنگنا هاي موجود مورد عنايت قرار گيرد…
 شوشان :
برادر گرامی جناب آقای محمد سعيد بهوندی
با سلام و احترام
ابتدا بر خود فرض می‌دانم از حسن ظن حضرتعالی و مشاركتی كه با جمعی از صاحب نظران بازنشسته در طراحی و تنظيم جدول حقوقی متناسب سازی داشتيد، قدردانی نمايم. به منظور پاسخی شفاف به پرسش مطرح شده ناگزير به توضيح كوتاهی از مراحل زمانبندی اجراي ماده ٣٠ قانون برنامه ششم به شرح زير خواهم بود :
۱. اولین مرحله متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و شاغلین در بودجه سال ۱۳۹۶ با اعتباری بالغ بر ۳۴۰۰ میلیارد تومان (نزدیک به یک میلیارد دلار با نرخ ارز آن سال) مصوب و اجرا گردید.
۲. طی سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ نیز با اختصاص اعتباری در بودجه‌های سنواتی، متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و شاغلین استمرار یافت؛ به طوری که طی سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۸ بالغ بر ۱۱۸۰۰ میلیارد تومان برای اجرای متناسب‌سازی اختصاص یافت.
۳. از اسفند سال ۱۳۹۸ و شدت یافتن تحریم‌های اقتصادی، افزایش قیمت ارز و تورم و کاهش قدرت خرید مردم، اجرای بند الف ماده ۵۰ قانون برنامه پنجم ، مبنی بر افزایش تا ۵۰ درصدي مزایای فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری در مورد شاغلین اجرا گردید، لذا مجدداً ضرورت بازنگری متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان با شاغلین با شتاب بيشتر در دستور کار دولت قرار گرفت.
۴. پس از ماه‌ها بررسی کارشناسی با حضور مسئولان ذیربط دولتی، صندوق‌ها و تشکل‌های بازنشستگی، جداول متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان هر گروه بر اساس متوسط ۹۰ درصد حقوق شاغلین آن گروه تهیه و پس از تصویب در هیات وزیران با منابع اعتباری پیش‌بینی شده در تبصره ۱۲ و بند "و" تبصره ۲ قانون بودجه سال ۱۳۹۹ بالغ بر ۳۴۵۰۰ میلیارد تومان از نیمه دوم آن سال اجرایی شد.
۵. برای استمرار در اجرای تکلیف قانونی در خصوص متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و شاغلین در سال ۱۴۰۰ اعتباری بالغ بر ۷۳۸۵۰ میلیارد تومان در قانون بودجه سال ١٤٠٠ پیش‌بینی و اختصاص یافت. به طوريكه در استمرار اين روند ، در لایحه بودجه ۱۴۰۱ نيز با ۱۰ درصد افزایش، اعتباری معادل ۸۱۲۳۵ میلیارد تومان را برای متناسب‌سازی پیش‌بینی گرديد.
۶. همچنین به منظور اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در سال ۱۳۹۹ مبلغ ۱۱ هزار میلیارد تومان و برای سال ۱۴۰۰ معادل ۴۲ هزار میلیارد تومان از سوی دولت پرداخت گردید.
۷. هر چند متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و شاغلین با هدف برقراری عدالت و رفع تبعیض در راستای تکلیف قانونی دولت در ماده ۳۰ قانون برنامه ششم و قوانین بودجه سنواتی و در چهارچوب مصوبه سال ۱۳۹۹ هیات وزیران اجرایی گردید، لیکن بنا به درخواست تشکل‌های بازنشستگی مبنی بر تنظيم لایحه دائمی‌شدن متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و شاغلین، دولت دوازدهم این لایحه را در یک فرآیند کارشناسی و با همکاری تشکل‌های بازنشستگان لشکری، کشوری و تامین اجتماعی تهیه و به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد.
لذا در يك جمع بندي كلي :
اجراي ماده ٣٠ قانون برنامه ششم از اولين سال برنامه يعني سال ١٣٩٦ اغاز گرديد اما با رشدي تدريجي به طوري كه در طي سال هاي برنامه ، هدف متناسب سازي كه نسبت ٩٠ درصد بوده است ، تحقق يابد . اما از اغاز سال ١٣٩٩ كه به دليل جهش نرخ تورم و ضرورت جبران كاهش قدرت خريد ، حقوق شاغلين به ميزان ٥٠ درصد افزايش يافت و اين امر منجر به افزايش فاصله دريافتي هاي شاغلين با بازنشستگان گرديد ، از اين رو از فروردين سال ١٣٩٩ با دعوت از نمايندگان تشكل هاي بازنشستگي  و كارشناسان صندوق ها به سازمان برنامه و بودجه و تشكيل كار گروه هاي ويژه ، جداول مورد نظر در تير ماه ان سال تهيه و پس از طرح در هيات وزيران به طور خارج از نوبت تصويب و از اول مهر ماه با اعتباري بالغ بر ٣٤هزار و ٥٠٠ ميليارد تومان اجرايي گرديد. 
 با وجود همه مساعي، اقدامات صورت گرفته با انچه بازنشستگان محترم شايسته ان بوده اند فاصله داشته است و قطعا براي يك داوري منصفانه لازم است مضايق و تنگنا هاي موجود مورد عنايت قرار گيرد…
و سخن مناسب پاياني را ، اين استعاره از لسان الغيب حافظ شيراز مي دانم كه :
شب تاريك و بيم موج و گردابي چنين هايل
كجا دانند حال ما سبك باران ساحل ها
برادر شما: محمد باقر نوبخت 1401/4/13
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار