شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۹۴۱۹
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۴
شوشان - فرشاد مومنی / اقتصاد دان :
با ارائهء آمار جالب توجه و وحشتناکی از رانت‌های بزرگی پرده بر می‌دارد :
باید توضیح داده شود  که چرا در یک کشورِ به شدت وابسته از نظر فناوری ، ما باید 111 واحد تولید خودرو ، اعم از واحدهای دارای پروانه‌ی بهره‌برداری فعال و واحدهای در دست اجرا داشته باشیم ؟!
این 111 واحد خودروسازی ، معادل کل واحدهایِ خودروسازی آلمان ، ژاپن ، آمریکا ، فرانسه ، کره جنوبی ، ایتالیا ، اسپانیا ، برزیل و ترکیه است !

ما داریم چکار میکنیم؟
چه کسی ، به چه کسی در حال خیر رساندن است؟!

چرا در یک کشور باید 144 واحد تولید سیمان وجود داشته باشد؟!

آیا مسئولان وزارت خانه‌های ذیربط ِ ما نمی‌دانند ، این هیولایی که از یک طرف منابع کشور را می‌بلعد و از طرف دیگر بحران کم آبی و آلودگی را ، شدت می‌بخشد ، نباید فرجام این کشور را رقم دهد؟
این واحدهای سیمانی حدود ِ6 برابر واحدهای تولید سیمان در چین و کره جنوبی است !

بیش از 219 واحدِ تولید ِموتورسیکلت در این سرزمین وجود دارد !
ما آمدیم بررسی کردیم و متوجه شدیم که این تعداد واحد تولید موتور سیکلت 2 برابر واحدهای تولیدی مشابه ، در مجموع کشورهای چین ، کره‌جنوبی ، ژاپن ، هند ، بنگلادش ، تایوان ، مالزی ، اندونزی ، فیلیپین و ترکیه است ، آنهم با تولید ِ تکنولوژیِ از رده خارج شده !!

واقعا"، نهادهای نظارتی ما ، قباحت ِ این مناسبات را  نمی‌خواهند به رسمیت بشناسند؟!

چرا حدود 280 واحد تولید فولاد ، آنهم  فقط در استان اصفهان وجود دارد؟! 

چه خبر است؟
چه رانت هایی به نام ِ " تولید فولاد " ، توزیع می شود که اینها می‌خواهند هر سه نسل را نابود کنند ، تا این رانت‌ها برجا بماند؟!

بله پس از این مقایسه‌ی شوک‌آور ، باید به این نتیجه برسیم که :
اصولاً واحد‌های تولیدی و صنعتی در ایران ، یک پوشش استتاری برای چپاول و غارت است 
و نه تولید و اشتغال !

کما اینکه به مدت بیش از 3 دهه ، مردمِ ما ، در بخش‌های مختلف ِخبریِ تلویزیون ، یا روزنامه‌ها ، از افتتاح و کلنگ‌زنی چنین واحدهایی مطلع می‌شدند که :
ادعا می‌شد ؛ موجب ِ چقدر اشتغال ، چقدر صرفه جویی ارزی و چقدر خودکفایی می‌شود !!

اما تحریم‌ها که شروع شد ، معلوم‌ شد نه از تولید  در آنها اثری بوده و نه از خودکفاییِ ادعایی !!
بلکه به استناد شرایط میدانیِ بازار و افشاگری‌هایِ اخیر ، ما ، با سوله‌هایی روبرو بوده‌ایم که نقش بارانداز داشتند برای : فساد اقتصادی ، چپاولِ بودجه‌ی ملی و بیت‌المال ، بنام تولید ، البته برای این آقازاده و یا آن خاندان !
بله ، تمساحِ اختلاس در ایران ، سی و اندی سال ، در پوسته تولید خزیده و ما را ، می‌درید و ما ، درد را ،  تحمل می‌کردیم که بالاخره روزی قرار است این تولیدات ، ناجی ما باشند !
  
اما شد ، آنچه نباید می‌شد و این‌ها ، همه ، حاصلِ عدم شفافیت‌ها ، عدم شایسته سالاری ، ناپاکی و بی‌صداقتی ، سو نیتِ همراه تظاهر به مسلمانِ متعهد بودن‌ها و ... است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار