شوشان - داوود مدرسی یان :
اول؛ باردار کردن جریانات سیاسی، نهادهای امنیتی و اطلاعاتی، رسانههای رسمی و غیررسمی، فعالان مجازی، نهادهای فرهنگی، تریبوندارها و غیره توسط #فولادمبارکهاصفهان زنگ خطری است که ما را باید ازخواب گران بیدار کند. عادیانگاری فساد، از خود فساد بدتر است!
دوم؛ برخی برای اینکه مثلاً مدافع نظام باشند سرشان را بالا میگیرند و بادی به غبغب میاندازند که ببینید خود سیستم این فساد را کشف کرده و افشا کرده و برخورد میکند و این یعنی در برخورد با فساد، سیستم کارآمد است! این نگاه حداقلی در حوزه مبارزه با فساد، نباید برای مسئولین و نخبگان ایجاد شود.
سوم؛ تحقیق و تفحص یکی از اصلیترین ابزارهای نظارتی مجلس شورای اسلامی است. مجلس شورا بالاترین دستگاه نظارتی کشور است و میتواند در تمام مسائل و حوزهها و دستگاههای دولتی و غیردولتی ورود کرده و تحقیق و تفحص کند اما چرا خیلی کم از این ابزار استفاده میکند؟ برای تک تک وزارتخانهها، شهرداریها، ادارات، صنایع، پتروشیمیها، دانشگاهها وغیره چرا از این ابزار بدرستی استفاده نمیشود تا مشخص شود چه موریانهای به جان سیستم افتاده؟! اگر مجلس در دورههای مختلف، در همه این عرصهها، ورود فعالانهای میداشت وضعیت به اینجا نمیرسید و با افتخار میگفتیم سیستم سالم است!
چهارم؛ گزارشات تحقیق و تفحص چه نتیجهای دارد و کدام نهاد وظیفه دارد سریعاً رسیدگی کند؟ مشخص است، قوه قضائیه.
جالب است چند روز از انتشار علنی گزارش تحقیق و تفحص از #فولاد_مبارکه میگذرد ولی قوه قضائیه اعلام کرده هنوز این گزارش را رسماً دریافت نکرده. چرا؟ بعد از دریافت چه اتفاقی میافتد؟
متاسفانه باید عرض کنیم غالب گزارشهای تحقیق و تفحص، بطور کامل پیگیری و رسیدگی نمیشود و صرفاً گزارشی به قوه ارسال میشود. در برخی موارد پرونده قضایی برای گزارش تحقیق و تفحص تشکیل نشده و پروندهای اگر در قوه قضا برای موضوع خاصی هم تشکیل شده مجدداً کار تحقیقاتی از صفر شروع شده است و غالباً برخوردها هم بازدارنده و فراگیر و موثر نیست و اصطلاحاً مجازات با جرم تناسبی ندارد!
قصهی عدم تناسبِ مجازات با جرم هم که سری دراز دارد! عجالتاً میتوانید دادگاههای ویژهی فساد اقتصادی در دوره آقای آملی لاریجانی و دوره آقای رئیسی را مشاهده کنید که علیرغم فسادهای بزرگ و بنیانبرافکن، احکام صادره هم بازدارنده و عبرتآموز نبود، هم غالب آن احکام ضعیف در دوره جناب اژهای، ابطال یا نقض شد و اعتماد مردم سلب شد.
لذا تا این موارد درست نشود و گزارشهای تحقیق و تفحص، نتیجه ملموسی نداشته باشد و حرکت نظارت مجلس مستمر و گسترده نباشد و برخوردها فراگیر، قاطع و عبرت آموز نباشد، فساد کماکان باقی خواهد ماند و موریانه فساد، بساط همه را جمع خواهد کرد! نباید سالها بیاید و بگذرد تا بصورت اتفاقی یا سیاسی، ابزار "تحقیق و تفحص" فعال شود!
پنجم؛ تحقیق و تفحص که کار مجلس است، برخورد و مجازات هم کار قوه قضائیهست، اما نقش دولت چیست؟ نقش دولت، شفاف کردن اقتصاد و برچیدن زمینههای فساد است. نظارت مستمر و آنلاین درون دولت است. برکناری مدیران فاسد و متخلف و ساکت در برابر فساد و ناکارآمد است. آن هم فوری و جهادی!
شارع مقدس و قانون جمهوری اسلامی، برای هر سه قوه و سایر نهادها، وظایف و اختیاراتی را در نظر گرفته که عمل به آنها با فشلی، تنبلی و کسلی و امروز و فردا کردن و به قول امام بزرگوار با #قرطاس_بازی و کاغذبازی و بوروکراسی و تشریفات زائد اداری پیش نمیرود! حکمرانی علوی میخواهد!
برخوردهایی فوری و انقلابی و بدون خط قرمز، از جنس برخورد با ابن هرمه مسئول متخلف بازار اهواز میخواهد؛ از جنس اجابت مطالبهی "سوده هَمدانی" وقتی گزارش ظلم یکی از کارگزاران را به حضرت میدهد؛ از جنس آنچه با جملیان کرد؛ با قاسطین و با خوارج! وگرنه حرکتهای لاکپشتوار نتیجهای ندارد!