اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۹۴۴۴
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۹
شهرکرد و همدان و ارومیه قربانیان مدیریت غلط منابع آب
کوهرنگ از قدیم آبی شفاف و گوارا داشت و آب شرب شهر نیز از آن تامین می شد؛ اما آب گل و قطع شد. گل آلود شدن آب عجیب بود و به سرعت روایات متعددی شکل گرفت
شوشان - شهرام گراوندی :
  درست از ظهر عاشورا آب در شهرکرد قطع شد و در روزهای گذشته مردم پرآبترین نقطه ایران آب آشامیدنی  خود را از طریق تانکر در دبه و کیسه پلاستیکی تامین کرده اند. هشتگ شهرکرد آب ندارد  در توییتر فارسی کماکان داغ است و متاسفانه بعد از نزدیک به20 روز، هنوز  این مشکل حل نشده است! به این بحران، همدان و ارومیه را نیز بیافزایید!
   چهارمحال وبختیاری‬ زمانی به سرزمین هزار چشمه مشهور بود. استانی کوچک که  تنها یک درصد مساحت کشور را به خود اختصاص داده؛ ولی 11درصد آب شیرین کشور را در دل دارد. ولی در کمال حیرت! امروزه مردم با ظرف هایی در دست، در صف هایی طولانی مقابل تانکرهای حمل آب می ایستند و آب آشامیدنی آنها در بطری از جای دیگر می رسد. اعتراضات مردم شهرکرد و خوزستان بر سر آب را نباید به کم آبی این روزها تقلیل داد. این دو استان بیش از بیست سال است که معترض به وضعیت انتقال آب هستند. تصمیماتی که اگرچه موجب سیرابی فلات مرکزی و نواحی کویری و بخصوص آب رسانی به شرکت های فولاد و لوله سازی و استمرار کشاورزی غیرقابل توجیه در این نقاط شده است؛ ولی به بهای کم آبی و خشکی سرچشمه های کارون شد.  متهم ردیف اول مبحث انتقال آب، استان اصفهان و صنایع آب بر فولادی در اصفهان و استان های کویری یزد و قم  و کرمان هستند!  صنایعی که با انتشار سیاهه ای طولانی ( 300 صفحه گزارش هیات تحقیق و تفحص مجلس از فولاد مبارکه ) ، اکنون اثبات کرده که چه مافیایی پشت سدسازی ها و تناور کردن قدرت شرکت های فولادی بودند و هستند و به چه قیمتی بقا و استمرار فعالیت این شرکت ها را تضمین کردند؛ که یکی از آثارش، همین خشکی و تشنگی استانی مانند چهارمحال و بختیاری و فاجعه ای  است که در شهرکرد  رقم خورده است!  
بی آبی در گرم ترین روزهای سال، یکی یکی شهرهای ایران را در می نوردد. بعد از بیش از دو هفته بی آبی که مردم شهرکرد و استان چهارمحال و بختیاری را فلج کرده بود و تانکرها وظیفه لوله های آب را بر عهده گرفته بودند، بی آبی از روز پنج شنبه استان همدان را هم گرفتار کرده است؛ از ساعت ها بی آبی و جیره بندی آب در شهر تا آب رسانی تانکری به روستاها.  
 چهارمحال بختیاری، 11 میلیارد مترمکعب آب داشته و سرچشمهی تامین آب سایر استان ها بوده است. از این میزان 17 درصد سهم استان بوده و باقی به دیگر استان ها می رفت. البته استان های دیگری نیز جاپای چهارمحال و بختیاری گذاشته اند و بی آب شده اند. استان چهارمحال و بختیاری، تنها 5 درصد از سهم خود را برداشت می کرد. برای جبران این کمبود قرار شده بود آنها از آب بن بروجن برداشت کنند، اما اصفهان زیر بار این بده بستان نرفت. این پروژه که ایستگاه اول آن در اصفهان است، هنوز به آب نرسیده است، درحالی که 10 سال است طرح آن شروع شده و هنوز هم ادامه دارد.
کوهرنگ از قدیم آبی شفاف و گوارا داشت و آب شرب شهر نیز از آن تامین می شد؛ اما آب گل و قطع شد. گل آلود شدن آب عجیب بود و به سرعت روایات متعددی شکل گرفت. روایت اول بازمی گردد. با حفر تونلی برای انتقال آب رفته رفته این آب گل آلود شد. گویا انفجار هایی که انجام شده، آب را گل آلود کرده است. این تونل در ادامه پروژه گلاب بود که با مخالفت های بسیار کار را انجام دادند. تونل دیگر قرار است آب بهشت آباد را با خود ببرد.
هنوز وضعیت شهرکرد حل نشده بود که همدان به دوره بی آبی رسید. آب رسانی سیار در برنامه مدیران استان قرار دارد. آب آشامیدنی بخشی از روستاهای این استان، به این صورت در حال تامین است. در شهر همدان نیز آب به صورت جیره بندی و با جدول زمان بندی در اختیار شهروندان قرار می گیرد. البته به گفته شهروندان مسوولان به همان ساعات هم پایبند نیستند و ساعات طولانی آب قطع است که گاه به 16 ساعت هم می رسد. 
  اینها همه در حالی است که سد اکباتان همدان از مدار خارج شده است.  هنوز تابستان به پایان نرسیده و شهریور داغ، تازه آغاز شده است!

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار