اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۹۵۱۴
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۹
شوشان - دکتر فتح اله دهقان / دانش آموخته جغرافیای سیاسی :
تحریم‌های ظالمانه چند دهه گذشته امریکا برعلیه ملت ایران به بهانه هسته ای ، اشکارا در تضاد ‌وتقابل با ارزش‌ها وهنجارهای مورد ادعای جهان غرب وایضا اصول جهان شمول اخلاقی و بشری است .
تحولات اوکراین متغیر مهم دیگری را نیز وارد این بازی نموده است .بحران انرژی اروپا پس از بحران اوکراین وضعیت سخت وبی سابقه‌ای برای اروپائیان را بوجود آورده است .
اگر به نحوی این مشکل حل نشود ،سرمای استخوان ساز زمستان اینده طاقت اروپائیان را طاق خواهد کرد ووقوع بحران‌های ،اقتصادی ،اجتماعی وسیاسی  در این قاره دور از ذهن نیست .
در این صورت ، تبعات وقایع مستحدثه برای غرب غیر قابل پیش بینی است .
حال این سوال مطرح است که برخورد امریکا در خصوص مصیبتهای ملت  ایران ومشکلات کنونی وزمستان وحشتناک اینده اروپائیان چه خواهد بود ؟
رویداداهای گذشته حکایت از آن دارد که برای امریکا مشقات و مشکلات ایجاد شده برای ملت ایران محلی از اعراب ندارد واولویت آنها منافع این کشور است .
حال باید منتظر ماند ،ایا مشکلات کنونی ومصیبت های زمستان اینده مردم اروپا برای آنها مهم است یا باز هم منافع گوی سبقت را خواهد ربود .
به باور نویسنده این سطور ،برای حل معضل انرژی اروپا در کوتاه مدت  ،حل بحران اوکراین وموفقیت مذاکرات وین دو متغیر مهم وتاثیر گذار است .
در خصوص بحران اوکراین با توجه به اینکه این رویداد در ذیل رقابت استراتژیک شرق وغرب تعریف می‌شود واهداف کلان ودراز مدتی را در باشگاه قدرتهای جهانی دنبال می کند ،در‌کوتاه مدت امیدی برای حل آن متصور نیست .
اما،اگر مشکلات کنونی ومشقات زمستان اینده ساکنان دیار قاره سبز  ‌محلی از اعراب در سیاستهای هیات حاکمه امریکا داشته باشد ،توافق وین راه مناسبی برای کمک به حل مشکلات مردم قاره سبز است .
لازم به ذکر است که ،با توجه به سطح وابستگی اروپا وزیر ساختهای موجود برای انتقال انرژی ،نویسنده این سطور براین حقیقت واقف است که در صورت موفقیت مذاکرات وین ایران بخشی از نیاز مندیهای انرژی اروپا ونه‌همه‌ان را تامین خواهد کرد .
منطقی است از دوزاویه سلبی وایجابی به قضیه نگاه کنیم .
بدین مفهوم که در صورت توافق در وین ایران قادر است بخشی از نیازهای انرژی اروپا را تامین کند.
از راویه سلبی در صورت شکست مذاکرات نه تنها بخشی از نیارمندیها تامین ‌نخواهد شد بلکه تبعات بحران‌های مستحدثه احتمالی به مشکلات اروپایی خصوص انرژی و..... دامن خواهد زد . 
در این راستا شایسته است امریکا دست از بهانه جویی وزیاده خواهی برداشته تا مذاکرات وین به نتیجه هر چند موقت برسد، زیرا بر همگان مسجل که در صورت پیروزی جمهوری خواهان در امریکا این موافقت نامه کم لم یکن تلقی خواهد شد  .
در هر حال ،
مفر موقت ایجاد شده در نتیجه حصول توافق از مشکلات ومصائب مردم اروپا وبه تبع آن مردم ایران نیز خواهد کاست .

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار