اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۹۶۷۰
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۷
از این ستون تا آن ستون شهر
شوشان - دکتر غلامرضا جعفری :
ایالات متحده امریکا بد است، ترامپ کاباره چی است، بایدن هپروتی است و گاه صداهای ناجوری از تنش مخابره می‌کند،  اوباما معلوم نیست رفیق بود یا رقیب، سازمان سیا سیاه است، ارتشش خونخوار است، مردمش هم چنانکه سیما میگوید بیش از نود درصدشان محتاج یارانه هستند، همان که پیران ما هنوز فرقش را با رایانه نمی دانند، و نمی‌دانند بیش از یارانه چندین نفر ایرانی در دارالفرهنگ حداد برای هر لغتی مثل یارانه و رایانه هزینه می شود!

اتازونی یک روزگاری بدیل آمریکا بود در جغرافیای مدارس، جغرافیایی که از گفتن برخی نامها ابا داشت و چند دهه باید می‌گذشت تا متولیان آموزش و پرورش بفهمند حتی در خانه های خودشان کسی نمی گوید دلار اتازونی! 

در عوض ما به نخلهای قد بلند وسط اتوبان نگاه می کردیم و می پرسیدیم کالیفرنیا در کجای خوزستان است که نخل هایش تا لب آسمان می‌رسند و دست ما کوتاه و خرما بر نخیل؟ آن هم نخل های اتازونی!


و آمریکا بد است، هنوز هم بد است، اتازونی باشد یا نباشد، دلارهایش جهانگیری باشند یا نباشند، اگر برجام بند پای رقاصی آمریکا بوده یا نبوده. آمریکا بد است چرا که کیهان راه شیری ما با همه دنیا مشکل دارد مگر کشورهایی که خودش کشف کرده! کشورهایی که در طول چند قرن یک بار؛ کاشفی، شاید رییس جمهوری به آنجا می‌رسد و می‌شود معجزه هزاره اول و هزاره دوم و هزاره سوم و ... اما باید متاسف بود که چرا قبل از کریستف کلمب،حاج حسین خودمان کاشف آمریکا نشد؟! 

آنوقت دیگر نه دلار آمریکا بد بود، نه آمریکا اتازونی می شد، نه ترامپ کاباره چی و نه اصلا کاباره‌ای می ماند و بومی های آمریکا، سرخپوست‌ها از نیم‌تنه کاشف‌شان مجسمه می‌ساختند و در شب های مهتابی آتشی روشن می‌کردند و حرکات موزون در اطراف مجسمه یادشان نمی‌رفت،  و یادشان نمی‌رفت که کاشفان فروتن هزاره‌های اول و دوم و سوم و ... از شر آمریکا راحت‌شان کردند و دیگر خبری از دلارهای بد نبود و می توانستند هنوز هم بوفالوهای وحشی را در دشتهای آریزونا صید کنند و از پوست‌شان کتابی بنویسند به نام کاشفان کیهانی!


آمریکا ولی به دست کریستف کلمب کشف شد، و سرخپوستها دربدر شدند، و بوفالوها تقریبا به حدود انقراض رسیدند و دشتهای آریزونا، دشت فئودالهای فرنگی،  و فرنگ خلاصه هر چه شیطانی؛ به جز قسمت سفر آقاها و آقازاده ها.

 آمریکایی که چند میلیون سرخپوست را کشت و قواعد حقوق بشر را به اندازه قواعد گرامر زبان هم رعایت نکرد و نمی کند؛ آنوقت بدون ذره ای خجالت در باره حقوق بشر حرف مفت می‌گوید و یادش نیست اضافه بر سرخپوست‌ها، این سیاه پوستان بدشانس را چطور از بغل مادرشان دزدید و حتی بغل مادرهای سیاه را دزدید و همه آنها را در دشتها و صحراها  و ... به زنجیر بست تا فئودالهای سرخ و سپید فرنگی، فرنگی بمانند و زبان ما را کوتاه دید.

ما زبان مان کوتاه نیست ولو اینکه نخل هایمان کوتاهتر، ما می توانیم بگوییم و حتی داد بزنیم که آمریکا بد است، اتازونی هم بد است، دلارهای کانادایی هم بدند، کانادا هم بد است و حتی ایالات متحده مکزیک هم بد است به جز مادرودو و هوگوچاوز که از جمله کشفیات غیرممنوعه برخی کاشفان و معجزه‌های چندین هزاره داخلی است.

فقط ای کاش پای آقا حسین خودمان قبل از پای منحرف کریستف کلمب به آمریکا می رسید، حداقل دیگر خانم ابتکار از دیوار سفارت بالا نمی رفت تا برای ژن برتر خود ویزای پرورش علوم بگیرد و جایگزینش نیز فیلترینگ دانش بنیان را در کانادا به ودیعت نمی‌نهاد و ... اما چه سود که اسپانیا کشتی داشت و کریستف را فرستاد و ما نمی توانیم و نمی‌توانستیم کاشفان خود را سوار بر یک عدد موشک قاره پیما کنیم!
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار