اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۹۷۰۷
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۱
ردپای سبز نیشکر در پایان یک قرن ؛
شوشان - سیمین غافلی :
احتمالا شما هم، دودِ سفید‌رنگِ زیبا در کنارِ بشقابِ غذاهای رنگارنگِ رستوران ها ‌، شیفته و متعجب‌تان می‌کند و نمی‌دانید که منشا این جلوه‌‌ی زیبای دودی چیست و از کجاست؟

سرچشمه این دود ، محصولِ جادویی یخ خشک است که یک افزودنی افسون‌گر هم برای رستوران‌ و مهمانی‌ و هم کاربرد فراوانی در صنایع غذایی و دارویی دارد.

یخِ خشک هر چند سرد و سفید است اما هیچ ربطی به یخ معمولی ندارد. 
این یخ ، در واقع کربن دی اکسید سرد و فشرده شده است که برعکسِ یخِ یخچالی ، به جای ذوب شدن دود می شود و به هوا می‌رود و هیچ ردی هم از خودش به جای نمی‌گذارد.
تا همین چند وقت پیش ، دانشِ تولید این یخِ جادویی در دست آمریکا و آلمان بود اما چند سالی است که فوت و فن آن در کشورمان بومی شده. 
حالا هم در قلب شکرستانِ ایران ، در سال «تولید دانش‌بنیان» و در شرکت خمیرمایه و الکل رازی ، به دست متخصصانِ نیشکر ‌، تولید و روانه بازار مصرف شده است.
دی اکسید کربن حاصل از فرآیند تخمیر اتانول و خمیرمایه در این کارخانه جمع‌آوری و پس از طی مراحل مختلف، به این ماده یا همان یخ خشک تبدیل می‌شود.

طرح سبز دوستدار محیط زیست
در همین رابطه ، مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در گفتگو با خبرنگار شوشان ، به تولید یخ خشک در شرکت خمیرمایه و الکل رازی اشاره کرد و گفت: این ابتکار جزو پروژه‌های سبز دوستدار محیط‌زیست و بدون استفاده از سوخت‌ فسیلی است ، به طوری که قبلا اگر گازی در محیط آزاد می‌شد اکنون جمع‌آوری و فرآوری می‌شود و به‌صورت CO2 مایع و یخ خشک به بازار عرضه می‌شود.

به گفته عبدعلی ناصری ، توليد يخِ خشک، در کنار صرفه اقتصادی ، گامی مهم در راستای صیانت از محیط زیست است که این اقدام با راه‌اندازی کارخانه بازیابی گاز بیو دی اکسید کربن محقق شده است.
 
شرکت توسعه نیشکر توانسته در طول سه دهه با اتکا به خودباوری و پتانسیل‌های علمی و انسانی خود، گام به گام به سوی تولیدی دانش‌بنیان و پایدار حرکت کرده است.  
این شرکت از یک سو دارای زیرمجموعه‌های صنعتی است، که محصول مدرنیزاسیون در ایران است و از سوی دیگر شامل بخش کشاورزی است ، که عمدتا نهاده‌های اصلی آن یعنی آب، خاک و زمین، نه محصول مدرنیزاسیون که محصول طبیعتی برآمده از سنت‌اند. این درهم پیوستگی سنت و مدرنیزاسیون ویژگی‌ خاصی به آن بخشیده است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار