اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۹۸۰۷
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۵
شوشان - یوسف مندنی زاده الهی :
در آیات و روایات متعدد منابع اسلامی نگاه به کار و تولید و خصوصا حل مشکلات مردم که عیال‌الله هستند، عبادتی بی مثال است ...  قَالَ الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ ( عليه السَّلام ): "اعْلَمُوا أَنَّ حَوَائِجَ النَّاسِ إِلَيْكُمْ مِنْ نِعَمِ اللَّهِ عَلَيْكُمْ فَلَا تَمَلُّوا النِّعَمَ فَتَتَحَوَّلَ إِلَى غَيْرِكُم‏".
بدرستی‌که احتیاجات مردم به سوی شما از نعمت های الهی است، پس کار و خدمت اگر با نیت خدمت به خلق خدا باشد نعمتی کم مانند است و فرصت خدمت برای مدیران نظام مقدس اسلامی توفیقی است که نصیب هرکسی نمی‌شود. و چنانچه قدر این فرصت دانسته نشود یا خدای ناکرده کُفران نعمت کنیم می‌شود : 
مَنْ كَفَرَ فَعَلَيْهِ كُفْرُهُ وَمَنْ عَمِلَ صَالِحًا فَلِأَنْفُسِهِمْ يَمْهَدُونَ (آیه 44 سوره روم)
متاسفانه برغم گذشت حدودا بیش از یکسال و نیم از حضور استاندار محترم و دولت انقلابی و مردمی ۱۳ سیزدهم باز رویه و سریال  آمارهای ناملموس در خوزستان و اهواز ادامه دارد. موضوع اشتغال جوانان را ما با آمارها نمی‌سنجیم با ازدیاد روزافزون دست‌فروشان به عینه نظاره گریم!!  
اداره کار و امور اجتماعی و شورای محترم شهر اهواز خصوصا و سایر مقامات مسئول!  اخیرا آیا سری به مرکز شهر اهواز زده‌اید؟ مثل قارچ دستفروش می روید و این نشانه چیست؟!! به قول فحول و عقول  علم اقتصاد رشد بیکاری و تورم و وعدم مدیریت صحیح منابع و عدم اهتمام به صنایع وکارگاه‌های کوچک و بزرگ و عدم سرمایه گذاری و... ازعوامل این معضل عظیم و اژدهای هشت سر! درخوزستان است و در کنار این بحث عدم توسعه یافتگی مرکز استان است.
به گواه رزمندگان دفاع مقدس که از استان‌های دور و نزدیک وارد اهواز می‌شوند به رغم گذشت ۳۵ سال از آن  روزگار چهره‌ی شهر کمترین تفاوت و توسعه‌ای را به خود ندیده و این موضوع محصول یک سال و دوسال و مدیران محترم فعلی نیست ولی آیا مسئولین فعلی چه طرح و برنامه عملیاتی و فوری یا میان مدتی دارند!؟ ضمن اینکه اخیرا با فراوانی جمعیت بیکار استان جوانان حتی از شهرهای اطراف برای کسب درآمد به سمت اهواز سرازیرشده که خود عامل چندین معضل و مشکل در آینده نزدیک می‌شود و از همه مهمتر بحث زیبایی و نظافت شهری است. مگر ما  در اهواز چند خیابان مرکزی و مهم مثل نادری و سیروس و امام (ره) داریم واقعا موضوع فاضلاب بازار ماهی فروشان و بازار عبدالحمید  مرکز شهر غیر قابل اصلاح است؟!
در خصوص معضل مهاجرت به مرکز استان ما در سنوات قبل شاهد دو سه موج مهاجرت از بعد ازجنگ بوده‌ایم. و موضوع حاشیه نشینی در شهر و ساخت و سازهای بی رویه و تصرفات غیر قانونی و نابودی منابع شهری همه ناشی از همین دو سه موج مهاجرت بوده‌است که شاهد آن وجود هزاران واحد مسکونی بدون سند و پلاک درمناطق بسیار با ارزش شهری است.
کمیسیون ماده 100 مملو از این پرونده‌است که هیچ منفعتی برای شهرداری نداشته و بصورت میلیاردی خرید و فروش می‌شوند. به همین جهت اگر از الان متوجه موج جدید مهاجرت نشویم و چاره اندیشی نکنیم قطعا چالش‌های آن را به زودی مشاهده خواهیم نمود.
که البته مهاجرت در استان مع الاسف به دو شکل است شکل اول آن منجر به حاشینه‌نشینی و بهم ریختگی شهر و نابودی منابع و سایر معضلات می‌شود و قِسم دوم آن مهاجرت از استان به استان‌های خوش آب و هوا است که این نیز باعث رفتن منابع و سرمایه‌گذاری‌ها دراستان و در شهر اهواز می‌شود. آمار حدود 100 هزار خانوار در سال به سمت اصفهان فارس و کرج و ... بیانگر همین بلای غیر قابل باور می‌شود.
چالش‌های اجتماعی و فرهنگی و موضوع مواد مخدر و کم سوادی عاملی می شود برای موضوع فساد و سوء استفاده دشمنان قسم خورده نظام اسلامی. و باید بدانیم هر پدیده ی خوب و یا بد اجتماعی زایده علل و عواملی است و بدتر از آن تقریبا همه ی پدیده های اجتماعی بنوعیزیر ساخت یکدیگر می شوند.
بار قبل هم عرض کرده بودم والله... والله بودجه در اختیار و منابع تخصیصی و جانبی برای استان و اهواز از خیلی استان‌های دیگر بیشتر است و توجه خاص مقام معظم و معزز رهبری و رئیس محترم جمهور و معاون محترم اول ایشان جناب دکتر مخبر به خوزستان ویژه بوده و هست پس چالش  پول و منابع نیست و  مشکلات را باید بقول سهراب "دیده راباید شست" و.... 
جناب دکتر خلیلیان و شورای محترم و ولایت مدار و شهردار محترم و ولایی چه باید کرد؟!! آیا بهتر نیست، بگویم چه کرده‌اید؟ و چه می‌خواهید انجام دهید؟!! با این روند و رویه نتیجه و پاسخ می‌شود: هیچ و هیچ!!
متاسفانه به رغم تاکیدات مسئولین عالی رتبه نظام و دادگستری و دادستان محترم استان در خصوص موضوع فعل ها و ترک فعل های مسئولین اسبق و سابق و لاحق به صورت جدی شاهد برخورد با کسانی که اتلاف منابع بیت المال راباغعث شده اند در استان کمتر شاهد بودیم، انتظار می رود همانطور که دادستان محترم و سازمان های مربوطه و بازرسی کل همانطور که در موضوع متروپل با سرعت و دقت و تدبیر عمل نموده اند برنامه ای در این خصوص طراحی کرده و حقوق عامه را که مورد تاکید رییس جمهوری محترم و خصوصا ریاست محترم قوه ی قضاییه می باشد احیا شود.
قران شریف می فرماید: كَبُرَ مَقتًا عِندَ ٱللَّهِ أَن تَقُولُواْ مَا لَا تَفعَلُونَ (آیه 3 سوره صف)
انقلابی لازم است؛ مدیریت جهادی و جسور و تحولگرا و سالم می‌خواهد، فکر و تدبیر و برنامه با عمل انقلابی می‌طلبد، سخنرانی و وعده‌های تکراری هیچ یک راه‌حل معضلات استان و کلانشهر اهواز نیست،!! 
آبادکردن این استان و شهر از توسعه باز مانده کار یک نفر و یا یک مجموعه مشخص و بعضا تکراری نیست، والله نیست، منابعی و فرصت هایی که این شهر و استان دارد باور بفرمایید، این استان از برخی کشورهای اطراف ما اگر بیشتر پتانسل توسعه نداشته باشد، قطعا و قطعا کمتر نخواهد داشت! پس مشکل کجاست؟!
یکی از اصلی‌ترین چالش‌های استان دخالت مکرر برخی نمایندگان محترم مجلس در انتصاب مدیریت‌هاست. به جای پرداختن و رایزنی در سطوح بالای مدیران کشوری برای تخصیص منابع و یا ایجاد و تعریف منابع جدید و پایدار برای استان متاسفانه همچنان به رغم تاکیدات مقام معظم رهبری و شورای محترم نگهبان که نمایندگان نباید در انتخاب مدیران میانی و منطقه ای دخالت  و حساسیت بیش از حدی داشته باشند، این چالش ظاهرا در استان ما قابل حل نیست
کوتاه سخن آن‌که بفرموده امام متقیان علی مرتضی(ع):  قال أمير المؤمنين علي عليه السلام: "الْفُرْصَةُ تَمُرُّ مَرَّ السَّحَابِ 
مثل ابر فرصت‌ها گذشت و می‌گذرد، و این مردم شریف و صبور و مومن بخصوص جوانان ما نگاه و امیدشان به عمل شماست و آینده این نسل و نسل‌های بعد به نتیجه و ماحصل عملکرد مدیران فعلی است و خدا وکیلی کسانی را برکارها نگمارید که با پست‌ها و میزهایشان شأن و منزلت بدست آورند بلکه بعکس باید باشد والله اگر زندگی بپاشد؛ جوانی از بیکاری خودکشی کند یا آینده‌اش نابود شود انسانی از عدم وجود بهداشت در بازارهای شهر بمیرد و یا به جهت مشکلات و تاثیر روحی و روانی آن دعوایی و ضرب و جرحی یا قتلی یا... صورت بگیرد همه و همه مسئولیتاش گردن شماست! شک نکنید.!
و شک نکنید به زودی باید در محکمه الهی پاسخگو باشید و کار خیلی خیلی سخت است، بفرموده قرآن شریف:
فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ (سورة الزلزلة)
 نکته مهم دیگر در خصوص مدیریت‌های استان عدم نوآوری و ایدهسازی است همانطور که مدیر سست ایمان و عدم معتقد به مبانی نظام مقدس اسلامی برای ما ضرر محض است مدیر حزب الهی بی جسارت و فشل هم عین عقب ماندگی و رخوت در کارهاست.
جناب استاندار محترم و ولایی و نمایندگان محترم مجلس و شورای شهر و شهردار محترم و خصوصا عزیزان شورای تامین استان و سایر مدیران، موضوع موج جدید مهاجرت از اطراف و اکناف برای اشتغال‌های کاذب و حاشیه نشینی بیشتر و بیشتر به شدت جدی است از الان اگر فکری به حال آن نکنیم، فردا بسیار دیر است و بسیاری از این اشتغال‌های کاذب علاوه بر تبعات منفی که دارند، شکل و ظاهر نازیبای شهری را شلخته تر خواهند کرد. 
از مرکز شهر اهواز و حتی ورودی های شهر اهواز گرفته بنحوی که بعضا جابجا کردن اینها و ترمیم بافت زخم خورده شهری اهواز خود یک اهتمام ویژه و هزینه بسیار بالا مادی و معنوی بهمراه خواهد داشت. و برای همه ی این  موضوعات ذکر شده راه حل قطعا وجود دارد. نیاز به یک انقلاب مدیریتی و مدیران انقلابی و جهادی و جسور و مشورت پذیر علمی بسیار احساس می شود.
انصافا در کدام مرکز استان کشور، چنین از هم گسیختگی ها و پلشتی ها و ضعف ها وجود دارد؟ اگر سراغ دارید لطفا نام ببرید!!
ضمن آرزوی توفیق برای دولت مردمی و مقتدر سیزدهم و شورای محترم و شهردار محترم اهواز انتظار دارد، به این مباحث به شکل جدی و مرشدانه نگاه شود و فکر نکنیم مشکلات غیر قابل اصلاح می باشد. همت می‌خواهد و توکل، بدور از باند بازی و رفیق بازی.
وَ مَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ(سوره طلاق آیه 3)
یا علی
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار