اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۹۸۰۹
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۳
#زمستان_سخت برای اروپا یا ایران کلید واژه ای شده برای صف بندی مجدد دو طیف رقیب که ظاهرا قرار نیست از گلوی هم پایین بروند با فکت هایی که حاضر و آماده در دست دارند

شوشان – گروه گزارش :

#زمستان_سخت برای اروپا یا ایران کلید واژه ای شده برای صف بندی مجدد دو طیف رقیب که ظاهرا قرار نیست از گلوی هم پایین بروند با فکت هایی که حاضر و آماده در دست دارند. محض اطلاع اما خوراک اکثر صنایع گاز است. زمستان که بیاید مدیران هر جامعه با فرض اینکه تولید کننده یا وارد کننده گاز هستند باید انتخاب کنند که میزان مشخص گاز موجود را به صنایع و ادارات بدهند یا مصارف خانگی؟!

‏خبر قطعی گاز ادارات و پالایشگاه ها در برخی مناطق ایران و اخبار منتشره رسمی مبنی بر کمبود گاز هم مزید بر علت می شود تا این صف بندی که هر بار به بهانه و سوژه ای ایجاد می شود مجددا شکل گیرد بین دو طیف که این به آن می گوید «ماله کش» و آن به این می گوید «خودتحقیر» . این در حالی ست که طبق نظریه برخی جریان های سیاسی و چهره های شاخص دست راستی زمستان سرد مقطعی ست که اروپایی ها به خاطر تعطیلات و برف و یخبندان بیش از پیش نیاز به گرما و گاز دارند لذا می بایست مذاکرات برجامی برای گرفتن حداکثر امتیازات از اروپایی ها و چشم آبی ها و بورها با تعلل به تعویق می افتاد تا منابع گاز ایران بتواند در شرایط قهر روسیه و اروپا به دلیل جنگ اوکراین جایگزین شود.

کاهش قیمت گاز در اروپا، غلط در آمدن محاسبات جلیلی و ثابتی، دادن سوخت مازوت جای گاز به نیروگاه ها و پالایشگاه ها ، قطع روابط تجاری آلمان با ایران، قطع گاز شرکت گاز یزد! که خود بر طنز ماجرا می افزاید یا شاید نشان از قاطعیتی باشد برای برخورد با پر مصرف ها، قطع گاز ادارات گیلان، راه اندازی صندوق جمع آوری صدقات برای تهیه هیزم برای اهالی باغ اروپا! در راهپیمایی ۱۳ آبان و... همه و همه سوژه هایی داغ هستند برای بحثی که احسن نیست بسیاری اوقات و به سمت جدل می رود. اما قدر مسلم آنکه باید جای این مجادلات و طنز و خوشمزگی ها اقتدار و عقلانیت جایگزین شود. ملت ما و ایران عزیز ما نه وقت ندارد نه جایش را دارد چرا که آستانه شکیبایی و تاب آوری جامعه پر تا پر ظرفیت خود است.

با هم مرور می کنیم برخی مواضع این وری و آن وری و حد وسط را که «وینتر ایس کامینگ» تا ببینیم بالاخره این ور دنیا را در سرما فرو برده یا آن ور را.


توجیه این وری ها / اصرار بر چهره یخ بسته اروپا

- احسان حسینی خبرنگار حوزه انرژی خبرگزاری فارس است که چندی پیش نیز اسیر حاشیه سازی های گسترده ای شد. اما سریع در میدان بازی خود را پیدا کرد و الان هم در صف اول دفاع از سیاست گزاری های داخلی حوزه انرژی و ترسیم فضای سرد برای اروپاست. احسان نوشته است :

‏وزارت نفت گاز ۸۰۰ اداره دولتی را به دلیل مصرف غیربهینه قطع کرد مشابه اروپایی‌ها. اما نکته اینه که این اقدام در اروپا نشانه مدیریت هوشمندانه آنهاست ولی در اینجا نشانه زمستان سخت ایرانه. خلاصه با خودتحقیری خسارت ۱۰۰۰ میلیارد دلاری اروپا قابل ماله‌کشی نیست.

احسان حسینی در اظهارنظر دیگری می نویسد : ‏امروز اکثر رسانه‌های خارجی از زمستان سخت اروپا و هزینه ۱۰۰۰ میلیارد دلاری آنها صحبت کردند ولی خبری از زمستان ایران نبود. اما اینجا غربزده‌ها با بزرگ نمایی برخی مشکلات این گونه القا می‌کنند که زمستان سخت برای ایرانه نه اروپا، آن هم نه برای حل مشکل، بلکه برای خودتحقیری

- ستاره نخست تیم مدافعان ایده زمستان سخت با ارجاع به گزارشی از رسانه ای اسراییلی نوشته : ‏طبق گزارش اورشلیم‌پست، آلمان در حال انجام مذاکرات فشرده و مخفیانه‌ای با ایران برای خرید نفت و بنزین است. همچنین مشخص نیست که آلمان هم‌اکنون با وجود تحریم‌های آمریکا چگونه از ایران گاز می‌خرد. به نظرم زمستان سخت آلمان، انگیزه دور زدن تحریم رو ایجاد کرده.

- سید حسینی نیز در پاسخ به برخی تشویق ها برای مصرف بیشتر گاز از طرف براندازها برای زمینگیر کردن نظام مدیریتی و خدماتی کشور نوشته است : ‏الحمدالله که فراوانی و ارزانی انرژی در جمهوری اسلامی ایران به قدری است که مخالفانش مصرف زیاد انرژی را وسیله ای برای اعتراض می دانند‌. اگر چنین روشی را در اروپا با زمستان سخت ش پیشنهاد می دادید اولا تمام درآمدتان بابت پول برق، گاز و بنزین می رفت، ثانیا دولت چوب در آستین مبارک می کرد.

‏- کاربری به نام سرباز ایران نیز به پخش کلیپی از یک رسانه خبری روی آورده که افراد زیادی نیز بر روی آن به کرات مانور داده اند : وقتی شهروند انگلیسی در پخش زنده تلویزیونی برای یخ نزدن التماس و گریه می‌کرد! / شهروند انگلیسی : "در خانه خودم در حال یخ زدن هستم؛ من تنها قربانی این شرایط نیستم." / مجری برنامه : تو تنها نیستی فیلیپ!!

- کاربری با نام شیک آرتمیس هم نوشته : ‏آی اونایی که قبله‌ی آمالتون شده غرب وحشی! / آهای اغتشاشگران و براندازانِ فتنه‌گر،/ چند نفرتون این صحنه رو دیدین؟ / گریه مرد انگلیسی که بدنش پر از عفونته! آنتی بیوتیک موجود نیست و از سرما داره یخ میزنه؟ براش حزبها مهم نیستن، اون میگه فقط برای من زنده بودنم مهمه:(

- میثم ایرانی به موضوع نا آرامی فرانسه توسط کردها و مهاجرین اشاره می کند که : راست افراطی فرانسه می گوید این پیرمرد حمله کننده به کُردها در پاریس حتی اگر نژادپرست باشد ولی از ما نیست! گرچه او قبلا هم علیه مهاجران اقدام کرده! آنچه مسلم است این هم بخشی از زمستان سخت اروپاست! اروپایی ها طاقت تماشای صرف شدن انرژی محدود خود توسط پناهندگان و مهاجران را ندارند !

‏- محمد مهدی مصلحی باز هم نوشته : انگلیس و لهستان، اقتصاد ۶ و ۲۳ جهانن. نه تحریم هستن، نه درگیر جنگ ترکیبی. آزادی هم دارن. اما انگلیس دچار کمبود آنتی بیوتیکه. لهستان هم استفاده از شارژر رو در ادارات ممنوع کرده به خاطر کمبود برق!

- ایضا : ‏می‌گویند برخی پتروشیمی‌ها با محدودیت گاز مواجه شده و زمستان سخت برای ایران رخ داده نه اروپا. کل هزینه محدودیت گاز پتروشیمی‌ها ۹۹۶ میلیون دلار برآورد میشه در حالی که فقط در سه کشور آلمان، فرانسه و اتریش، هزینه زمستان سخت ۲۲۰، ۴۴ و ۲۸ میلیارد یورو محاسبه شده. تو خود حدیث مفصل بخوان

- کاربر فکت گزاره ای سر راست تر و ساده تر ارایه کرده : ‏با بقیه کاری ندارم ولی به نظر من زمستان سخت اروپا هم از راه خواهد رسید. گاز این طور نیست که قیمتش مثله نفت بره بالا فقط کافیه یه سرما اروپا رو بگیره یهو قیمتش میکشه بالا. این توییت رو بعدا میارم بالا


کنایات آن وری ها / ناتوانی از رفع ناهم ترازی و فشل شدن یک ایده 

- حامد برچیان ابتدا خبر را نقل کرده و گریزی زده به سینما و فیلم های تخیلی نولان: گاز شرکت گاز یزد قطع شد! یعنی کریس نولان نتونست با اینسپشن مارو وارد چنین دنیای متناقض و مبهمی بکنه که اینا کردن!

- مجتبی زارعی هم پرداختی سینمایی به موضوع دارد : ‏حس می کنم دارم توی یه دنیای سیتکام کمدی هالیوودی زندگی می کنم....

قطع گاز شرکت گاز!! از این سورئال ترم داریم‌ مگه؟؟!

‏- شکری به برخی ادعاهای این وری ها درباره ضرر و زیان اروپا و مقایسه ان با ایران پاسخ می دهد که : بحران انرژی در ایران و‌ اروپا. خسارت فولاد ایران 6 میلیارد دلار. خسارت پتروشیمی ۵ میلیارد دلار. خسارت‌های جانبی ۴ م دلار (سیمان و ..) / اقتصاد اروپا ۱۷ تریلیون دلار. اقتصاد ایران ۲۳۰ میلیارد دلار. خسارت اروپا ۵.۸٪. خسارت ایران ۶.۵٪. اروپا واردکننده ،ایران دومین دارنده منابع گاز دنیا!؟

‏- کاربر رادیکال سفر چرا؟ در آنچه بررسی وضعیت ذخایر گاز اروپا خوانده عنوان کرده است : تاکنون فقط ۱۰ میلیارد مترمکعب از ذخیره گاز مخازن مصرف و تا پایان زمستان هنوز ۵۰ میلیارد مترمکعب گاز در مخازن باقی می ماند، ضمن اینکه هیچ یک از کشورهای اروپا گاز مسکونی و صنعت را هم قطع نکردند.

- نوید حسینیون هم ضربه را گذاشته برای جمله آخر نتیجه گیری اش : ‏مصرف گاز و انرژی یک ساختمون چند طبقه رو نمی‌تونن مدیریت کنین و برای کارهای نمایشی به صورت چکشی صورت مسئله رو پاک می‌کنن، بعد می‌خوان برا دنیا نسخه مدیریت بپیچن! در مدیریت و حکمرانی دچار زمستان سخت هستیم.

- نصرالله زارعی با تگ کردن اسامی آقایان اژه ای، قالیباف، مخبر و اوجی و برجسته کردن فرآیند تحریم در رقم زدن شرایط فعلی نوشته : ‏تولید هر یک بشکه نفت و یا یک متر مکعب گاز ، نیازمند سرمایه وزمانی حدود۳سال به شرط نبود تحریم می باشد! ناترازی ها ماحصل بیش از یک دهه توقف توسعه صنعت نفت می باشد. وقوع زمستان سخت برای ما از قبل مشهود بود و سخت تر ادامه خواهد داشت.

- آرش هاشمی نوشته : ‏از زمستان سخت واستون بگم؛ مدیر بهره‌برداری شرکت گاز خراسان رضوی اعلام کرده با توجه ناترازی شدید گاز در ایام سرد، استفاده از گرماتاب‌ها و وسایل گرمایشی در محیط‌های باز کافی‌شاپ و رستوران‌ تا پایان زمستان ممنوع است. روزانه هم قراره بازرسی انجام بدن

‏- عبدالله عبدی مدیر رسانه عبدی مدیا به جهت گیری ارگان رسمی دولت پرداخته : روزنامه ایران که مدام درباره زمستان سخت می‌نوشت و چشم انتظار بحران انرژی در اروپا بود این بار به بحران انرژی در ایران اعتراف کرده است.

- احسان بداغی نیز دیگر منتقد است : ‏برگ زرینی دیگر از تحقق پیش‌بینی زمستان سخت توسط دولت سیزدهم: مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی در گفت و گو با ایلنا از کسری بی سابقه روزانه یک میلیون و ٢٠٠ هزار لیتر بنزین در کشور در ماه‌های سرد امسال خبر داده. حضرات! شما نه می‌دانید و نه می‌توانید

- محمدحسین کریمی پور به سیم آخر زده که : زمستان سخت، حکایتِ اتاق فکر شماس. انجمادِ محض! دریغ از یک درکِ نو، یک حرفِ تازه! قدرتیِ خدا، چهار فصل تعطیل!

- علیرضا غفوری فرد هم در پازل همین قطبیت شدید اجتماعی می نویسد : ‏آن چه امروز در ایران با آن مواجه هستیم، زمستان سرد سیاستگذاری و خردورزی است. عده ای با وقاحت چشم بر خاموشی ها و کمبودهای بخش انرژی کشور بسته اند و افزایش هزینه های انرژی در اروپا را هدف گرفته اند!

- مریم شکرانی به موضوع آلودگی هوای این روزها و منشا یابی می پردازد و می نویسد : ‏قضیه زمستان سخت را که یادتان است. کمبود گاز باعث جیره‌بندی گاز صنایع بزرگ مثل پتروشیمی، فولاد، سیمان و نیروگاه‌های برق حرارتی و... ایران شده است و در عوض به آنها سوخت بسیار آلاینده "مازوت" تحویل داده می‌شود.‌ یکی از عوامل عمده آلودگی هوا این روزها همین مازوت‌سوزی است.

- شکرانی همچنین مقاسه ای بین وضعیت ایران و اروپا در سومین روز زمستان ارایه کرده همراه با نموداری که چند جای دیگر نیز به ان ارجاع شده است : ‏امروز در اولین روز زمستان تمام ادارات و بانک‌های گیلان به دلیل کمبود گاز تعطیل بود. هم زمان در اروپا قیمت هر هزار مترمکعب گاز به زیر ۱۰۰۰ دلار رسید که تقریبا نصف قیمت ۶ ماه گذشته است.

- کاربری با نام رویای نیمه شب نیز به ارایه نمودار پرداخته و خبر داده : ‏قیمت گاز در اروپا برای اولین بار از 26 اکتبر به زیر 1000 دلار در هر 1000 مترمکعب رسید.

- کاربری با نام طنزآمیز مرحوم دکتر صدر هم حرفی جدی زده که صحت و سقم آن نامشخص است و می تواند در حد یک ادعا باشد و به قول دانشنامه ای های ویکی پدیایی [نیاز به منبع] دارد : ‏زمستان سخت اروپا که آخر گریبان مردم ایران رو گرفت! مازوت سلاح کشتار جمعی، که آمار کشته هاش هیچ وقت معلوم نمیشن، خودی و غیر خودی هم نمی‌شناسه!

- سالار احمدی نیز زومش بر مازوت و آلودگی هواست : ‏برخلاف اظهار نظرهای مختلف از طرف منابع رسمی مبنی بر دلایل آلودگی هوا، ۷۰ درصد آلودگی هوای کشور حاصل مازوت سوزی ست که برای تامین گاز در فصل سرد سال انجام می‌شود. بله طبق معمول زمستان سخت هم مثل باقی شعارها سهم مردم ایران است نه غرب

- منبع موثق هم سوخت جایگزین مازوت و قطع گاز نیروگاه ها و مقصران احتمالی ایده پردازی را مخاطب قرار داده. موضوع مازوت و الودگی هوا به ترجیع بندی میان سخنان آن وری ها تبدیل شده است : می دونی زمستان سخت یعنی چی؟ یعنی پول نداشته باشی بنزین با کیفیت تولید کنی و آشغال بریزی تو باک ماشین مردم، هم ماشین‌ها رو داغون کنی و هم هوا رو! یعنی گاز نداشته باشی بدی نیروگاه‌ها به جاش مازوت بدی و هوا رو آلوده تر کنی یعنی داریم خفه میشیم! آره جلیلی !

- سعید کاکاوند نیز با اتخاب ترندی به دولت انتقاد کرده و نوشته : زمستان سخت اروپا 50 کارخانه سیمان در ایران را تعطیل کرد !انجمن سیمان خبر داد گاز بیشتر از ۵۰ کارخانه قطع و برق برخی از کارخانجات جیره‌بندی شده است. شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد که در زمستان امسال روزانه ۱.۲ میلیون لیتر کسری بنزین ایجاد شده است.

- منبع موثق هم پای طراح موضوع زمستان را وسط کشیده یا این ایده را به پای او نوشته که : ‏امشب زمستون شروع میشه. یا اروپا میاد به ایران التماس میکنه و سناریوی زمستان سخت درست در میاد، یا سعید جلیلی خائن و وطن‌فروشه.

- گریزلی هم تصویر خود را از اروپا ارایه داده : قیمت گاز در اروپا برای ۵ روز متوالی کاهش یافت. دمای هوای مناسب و ذخایر کافی گاز مایع - به دلیل اعزام کشتی‌های نفتکش به سمت شمال غرب اروپا و راه اندازی دو پایانه جدید واردات توسط آلمان - از دلایل این کاهش ذکر شده است. عجب زمستان سخت اروپا دید آقای ثابتی

- مسعود سعیدی باز هم شخص خاصی را مخاطب قرار داده که : جناب آقای جلیلی کی و کجا قرار است بابت پیش بینی زمستان سخت اروپا و خساراتی که به کشور زدید پاسخگو باشید؟

- مالکی ۱۴۰۰ هم بر این مدار می چرخد که : ‏نتیجه تحلیل های تئوریسین های نابلد...

- امیر مهرپویان نیز موضوع مضایق کارخانه های سیمان را پیش کشیده که قابل تامل است : تابستون به خاطر کمبود برق کارخونه‌های سیمان رو تعطیل می کنند و زمستون به خاطر نبود گاز!

- آرش نیکخو هم نوشت : در ادامه زمستان سخت ایران و بخشنامه شورای عالی امنیت ملی برای قطع گاز هتل های دارای استخر، مدیر مجتمع بزرگ اقامتی و تفریحی المپیک یاسوج از قطع گاز بخش عمده ای از این متجمع انتقاد و اخراج ۸۰ تن از پرسنل این مجتمع اقامتی - تفریحی را محتمل دانست.

- کاربر نشانه هم به سویه ای دیگر از کمبود گاز کشور که می توان آن را مدیریت مصرف نیز نامید اشاره کرد : ‏کتابخانه ملی کشور از پس تامین گاز برنمیاد و به همه پیام زده ازین ببعد ساعت ۲۴ تا صبح باز نیست. کتابخانه ملی.


طنازی میانه اختلاف نظر

- دامون علی محمدی هم بر خبر قطعی گاز در ایران مانور داده و در عبارتی طنزآلود نوشت : ‏زمستان سخت در اروپا 50 کارخانه سیمان در ایران را تعطیل کرد:))))

- حجت الاسلام محمدمهدی مصلحی نیز برای یک سلبریتی خانم دست گرفته که : ‏اگه اعتصاب اروپا به ۳۲، ۳۳ و ۳۴ دسامبر بکشه، کار تمومه. اگر هم اعتراضات ۲۱ روز طول بکشه طبق قانون اساسی ارتش باید به نفع مردم وارد میدان بشه :)))

‏- حلما نیز با تعریض به هشتگ تناقض نوشته است : طنز قضیه اینجاست که اینایی که تا دیروز میگفتن تو اروپا وآمریکا هیچ فقیری وجود نداره، حالا میگن چرا از زمستان سخت اروپا خوشحالید، فقراشون گناه دارن!!!

- حمزه ابوالفضلی هم موضوع شعارها را این طور تبیین کرده : ‏هربار برای دنیا مرگ و لعن فرستادیم به خودمان برگشت.

- ‏حسین ساوری هم نگاهی کاریکاتوری به موضوع دارد : عالیجناب پوتین مث اینکه شیرفلکه رو اشتباهی بسته . مال مارو اونم از داخل کشور بسته. زمستان سخت مگه مال اروپا نبود؟ ای بابا

‏- سمیرامیس بیتی آورده با حال هوای شب یلدا که : زمستان چلهٔ خلوت‌نشینی با گل برف است / نپنداری که بی‌حکمت، سری در لاک دارم من.

مهدی بشکنی هم تحلیلی با ارجاع به شعر هنر ملی ایرانیان ارایه داده : ‏زمستان پوستین افزود بر تن کدخدایان را / ولیکن پوست خواهد کند ما یک لا قبایان را

- چشم آبی هم موضوع دلار و زمستان سرد را در پیوند با دیده : ‏حالا که دلار از ۴۰ هزار تومان هم عبور کرد جا داره یادی کنیم از محسن رضایی معاون اقتصادی رئیسی با معدل ۱۹ و خرده ای که ۲۰ سال نشست فکر کرد تا ارزش پول ملی برگرده سر جای خودش و بعد از دلار و یورو قوی ترین پول منطقه بشه

- سینا حلاجیان هم گویا راوی جهانی موازی ست : ‏به نظر میاد که با شروع زمستان سخت اروپا، مردم مظلوم این قاره دسته‌دسته از طرف ترکیه به سمت ایران بیان تا مثل ما زندگی خوب و راحت و با نشاطی رو داشته باشند امیدواریم مرزبانی از الآن به فکر باشه و مرزها رو تقویت کنه که اروپایی‌ها همینطوری گسیل نشن به سمت ایران.


نتیجه گیری :

قدر مسلم صف آرایی هر روزه بر روی مباحث چاره کار ما و مردم نیست. ایده پرداز دانستن انحصاری یک گروه و طیف و شخص خاصه اگر در سایه باشد هم که بدتر. فاصله گرفتن از تکنولوژی روز برای کارخانه ها، شرکت ها تولید سیمان و پالایشگاه ها و پتروشیمی ها قابل قبول نیست حتا اگر مازوت سوزی و ارتباطش با الودگی هوا در حد یک ادعا باشد هم جای تامل دارد. چهار روز از امروز از زمستان گذشته. هم امیر عبداللهیان خارجه پالس مثبت مذاکره داده و گفته پنجره باز است اما نه برای همیشه و هم رابرت مالی امریکایی از نمردن برجام گفته. البته امریکایی ها با چشم پوشی از برخی تحریم های خود توانسته اند از حیات خلوت امریکای لاتین و ونزوئلا به نفت مورد نیاز برسند. چین آمده و بیخ گوش ما با سعودی ها و خلیجی ها بسته. هند از مشتریان اصلی نفت ایران با آفر و تخفیف زیر قیمت بازار نفتش را دارد از روسیه می خرد. از زمستان با اغماض 3 ماه مانده. 

صنعت اروپا نفت می خواهد اما پول و تکنولوژی دارند و روابط مستحکم خارجی تا زمان را برای بافتن خط لوله های تازه کوتاه تر کنند. خیابان های شان هم شلوغ است درست! اما ایران نباید وقت را از دست بدهد و در این زمستان سرد و میانه جنگ گذرگاه ها و تامین سوخت سرش بی کلاه بماند و میادین مشترکش توسط شرکا و همسایگان آهسته آهسته به تاراج برود.

اگر در پی آتش متقابل نباشیم یا مچ گیری و لجبازی و از همه این بحث ها و آتش تهیه ریختن ها یا نمک ریزی ها واقعا «منافع ملی» را در اولویت بدانیم و اصرار نداشته باشیم له یا علیه جبهه ای جهانی تعریف شویم احتمالن بشود تهدید ها را به فرصتی بی بدیل تبدیل کرد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار