اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۹۸۲۰
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۰
در گفتگو با حمید حاجان سعیدی/ بنیان گذار جمعیت معتمدین خوزستان
در همین راستا توانستیم در بسیاری از شهرها و بخش‌های استان خوزستان شورای معتمدین تشکیل دهیم. از زمان شروع به فعالیت این معتمدین محلی (از سال ۱۳۸۶) تاکنون ده‌ها پرونده در این رابطه توسط این افراد خیّر و کاردان بررسی و رسیدگی و حل و فصل گردید و از بروز بسیاری از اختلافات و درگیری ها میان خانواده‌ها و طوایف مختلف ساکن در شهرها و بخش ها و روستاها جلوگیری به عمل آمد.
 شوشان :
به گزارش ماهنامه تشان فردا: ایدۀ ضابط عرفی طرحی سازنده و کارآمد در روند اصلاح ذات البین در استان خوزستان و کشور است. حمید حاجیان از فعالان اجتماعی و تلاشگران مُصلح است که بیش از 15 سال از عمر خود وقف اصلاح ذات البین و ایجاد صلح و رأفت مین مردم و طوایف در استان خوزستان کرده است. حاجیان از سال 1396 با ثبت رسمی «جمعیت معتمدین خوزستان» فعالیت خود را ساختارمند و تشکیلاتی کرده و توانسته است روح تازه ای در کالبد صلح و سازش در استان خوزستان بدمد. در گفتگوی زیر با حاجیان، به طرح تازۀ او در حوزه اصلاح ذات البین با عنوان «ضابط عرفی» می پردازیم.
معتمدین محلی در قالب بسیجیان تلاشگر و خستگی ناپذیر به حل مشکلات و رفع اختلافات و ایجاد صلح و سازش میان مردم می پردازند. حاجیان سعیدی در این خصوص به رسانه فردا گفت: ما می خواهیم در قالب طرح معتمدین محلی مسائل و مشکلات مردم به گونه‌ای حل شود که ضمن رفع کینه ها و دشمنی ها میان طرفین دعوا، الفت و دوستی در جامعه رواج و گسترش یابد. 
وی با اشاره به فواید بسیار این طرح گفت اجرای طرح معتمدین محلی از درگیری‌ها و اختلافات قومی در مناطقی که حالت عشایری و طایفه ای دارند جلوگیری و پیشگیری می‌کند و موجب وحدت و انسجام میان اقوام و طوایف میشود. 
مهمترین موضوع مورد نظر ما بحث ایجاد صلح و سازش به منظور ایجاد امنیت در جامعه است. برای رسیدن به این هدف باید از ظرفیت سادات بزرگان و سران عشایر و افراد تاثیرگذار در امر صلح و سازش استفاده کرد. یکی از کارهای مهم ما رواج فرهنگ تسامح و سنت حسنۀ صلح و سازش است. 
حاجیان سعیدی افزود هم اکنون بسیاری از معتمدین ما در قالب ایجاد صلح و سازش میان زن و شوهر و خانواده ها و اختلافات مالی، درگیریهای طایفه ای و سایر مشکلات وارد عمل شده و به عنوان دادگاههای سیار عمل می کنند. در حقیقت این افراد یار و یاور مسئولین قضایی کشور در به منزل رساندن این رسالت الهی هستند. 
 
حاجیان سعیدی افزود: ما در همین راستا توانستیم در بسیاری از شهرها و بخش‌های استان خوزستان شورای معتمدین تشکیل دهیم. از زمان شروع به فعالیت این معتمدین محلی (از سال ۱۳۸۶) تاکنون ده‌ها پرونده در این رابطه توسط این افراد خیّر و کاردان بررسی و رسیدگی و حل و فصل گردید و از بروز بسیاری از اختلافات و درگیری ها میان خانواده‌ها و طوایف مختلف ساکن در شهرها و بخش ها و روستاها جلوگیری به عمل آمد. 
حاجیان افزود پیشنهاد کردیم در راستای وظایف و تکالیف قانونی و همچنین تقویت پایگاه صلح آفرینان، این افراد که متولی و میزبان مضیف بوده و از مقبولیت فراوانی نیز برخوردار هستند به عنوان سرگروه انتخاب شده و به دور از تعصبات طایفه ای و قبیله ای به اشاعه فرهنگ صلح و سازش و ترویج مصالحه اقدام نمایند.
در واقع این اشخاص و گروه صالح، مصداق این آیه شریفه می‌باشند که خداوند در سوره نسا(آیۀ 114) می فرماید: «لَا خَيْرَ فِي كَثِيرٍ مِنْ نَجْوَاهُمْ إِلَّا مَنْ أَمَرَ بِصَدَقَةٍ أَوْ مَعْرُوفٍ أَوْ إِصْلَاحٍ بَيْنَ النَّاسِ وَمَنْ يَفْعَلْ ذَلِكَ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ فَسَوْفَ نُؤْتِيهِ أَجْرًا عَظِيمًا» که در فضای دلنشین مضیف‌ها سنت پیامبر اکرم و ائمه اطهار را به جا می آورند و به عبارت دیگر این افراد به عنوان ضابطین عرفی در مناطق محل سکونت‌شان معرفی شده و در قالب ساز و کار قانونی با محوریت «ولتکن منکم امه» سازماندهی شده‌اند.
 
در انتخاب این افراد سه ویژگی صداقت دلسوزی و پیگیر بودن مد نظر قرار گیرد. انحصاراً مأموریت آنها اصلاح ذات البین و امر به معروف و نهی از منکر است. در این راستا موارد زیر شایسته بررسی است:
کمیته فرهنگی – اجتماعی با هدف پیشگیری از وقوع جرم و جرم‌زدایی از جامعه و کمک به پایین آوردن آمار پرونده های قضایی و کاهی مراجعات به دادگاه ها متشکل از سادات، بزرگان عشایر، معتمدین محلات و تأثیرگذاران؛ که وظیفه آنها جلوگیری از زیان های بعد از وقوع جرم تشکیل گردد.
کمیته پیشگیری از وقم جرم تشکیل گردد. این کمیته اعضای خود را از همه طوایف شهرستان مربوطه انتخاب کند.  افراد کمیته پیشگیری که همان ضابطین عرفی پیشگیری از وقوع جرم هستند، هنگام وقوع جرم در محل حادثه حضور پیدا کنند و تا حصول آرامش میان دو طرف متخاصم با مساعدت و همکاری نیروهای انتظامی محل حادثه را تا ۲۴ ساعت ترک نکنند و اقدامات لازم جهت گرفتن مهلت از اولیا جهت تحویل قاتل یا مجرمین به قوه قضاییه اقدام به عمل آورد.
  آموزش لازم به افراد متعدد معتمد ضابط معرفی داده شود. 
هنگام وقوع جرم پیشنهاد گردد که شیوخ و سران در صورت صلاحدید کمیته فقط خانواده درجه یک قاتل محل سکونت خود را برای جلوگیری از وقوع جرم دیگر برای مدتی تغییر دهند و مجرم را به قانون تحویل نمایند.
سران عشایر به هیچ وجه اجازه سلب و نصب و غارات را به عشیره خود نداده و هنگام وقوع جرم اجازه آشوب و هرج و مرج نخواهند داد و اگر کسی خلاف آن عمل کند شخص خاطی  خود مسئول عملکرد خود خواهد بود و چنین رفتاری مورد حمایت شیوخ و سران عشایر و طوایف نباشد.
اجازۀ آتش زدن اموال و متملکات خانواده و فامیل مجرم را ندهند.
به همین منظور ضمن دعوت از شعرا از آن‌ها تقاضا کردیم تا لحن قصاید خود را در این موارد عوض نمایند. زیرا بعضی از آنها در اشعار خود با خلق کردن دشمن فرضی و واهی بعضی از مردم را به اشتباه می اندازند که شجاع واقعی کسی است که ایجاد رعب و وحشت و خشونت بیشتر کرده و آسیب بیشتری به طایفه مجرم وارد نماید! در حالی که این موضوع خلاف دستورها و  آموزه های اسلام است.
در همین رابطه تلاش داریم با دعوت از شعرای مبدع و کمک از مداحان توانا و با فرهنگ‌سازی در زمینه اهمیت صلح و سازش در میان مردم و تغییر لحن قصاید شعرای متعهد به مقوله گذشت و رأفت و تسامح بپردازیم و باید به گونه‌ای شعرای متعهد و دلسوز، قصاید خود را در جامعه مطرح و منتشر نمایند که شجاع واقعی شخصی کریم و متسامح و با گذشت باشد. به همین خاطر ما احادیث و آیات و روایات بسیاری در قرآن در خصوص اهمیت صلح و سازش داریم و در واقع این موضوع به عنوان یک فریضه است. 
یکی دیگر از اقدامات جمعیت معتمدین  صلح و سازش جلوگیری و ممانعت از تیراندازی با تفنگ در مراسم فاتحه و عروسی و ایجاد رعب و وحشت و آلودگی صوتی و پیشگیری از عواقب شوم و ناگواری است که این رسم نادرست تاکنون  دامنگیر خانواده ها و جامعه کرده است.
انتظار ما توجه بیشتر مسئولین قضایی و دولتی به این موضوعات بسیار مهم و حیاتی و رفع کمبودهای این نهاد مردمی است و لزوم استفاده از ظرفیت نخبگان برای کاهش جرایم و پیشگیری از وقوع بزه و توسعه فرهنگ صلح و سازش و نشر فرهنگ اصلاح ذات البین در این رابطه است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار