شوشان - سید سجاد جلویانی :
مسیح در زبان عبری /یهودی ،به معنای شخص روغن مالی شده است.
در دین یهود به شخصی که از جانب خداوند برای حیات دوباره و ترقی امت بنی اسرائیل فرستاده می شود اطلاق می گردد .
موعود گرایی در زمان آواره گی قوم یهود پیدا شد . و اساس آن در کتاب اشعیای نبی دیده می شود . بنابر منابع یهود مسیح باید از نسل داوود پیامبر باشد که در بیت لحم بدنیا آمده باشد . عیسی مسیح خود را ، مسیحی می دانست که در کتاب های عهد قدیم به او اشاره شده است .
و مسیحیان عیسی را به همین نام مسیح می شناختند . عقیده و بیان تفکر مسیحیان با یهود در رنج و محنت مسیح به کلی با یک دیگر تفاوت دارد .
در زمان مسیح ، عقیده عموم بر این بود که مسیح می بایست با شکوه و جلال بر روی زمین حکومت کند و اندیشه مسیحی بر بازگشت دوباره حضرت عیسی است . و معتقد به جنگ فرزندان نور و فرزندان ظلمت و پایان جهان هستند .
در فرهنگ مسیحیت همواره از دو مسیح گفتگو می شود :
مسیح اسرائیل که رهبر سیاسی نظامی قوم یهود است و شمشیرش بر تمام اقوام جهان داوری خواهد کرد .
مسیحای معروف و رهبر دینی و مذهبی بنی اسرائیل و کاهن بزرگ آخرالزمان است . گفته شده قبل از ظهور مسیح آخرالزمان الیاس ظهور می نماید و راه ظهور را برای مسیح بزرگ هموار می گرداند .
منابع تلمود :
موضوع آخرالزمان و علائم آن در تلمود ادامه و بسط همان مطالب بین العهدین است . این نوشته ها از سال ۷۰ م تا سده ۶ م ، تقسیم گردید . و عمر جهان را ۶ هزار سال می دانند .
دوران اول :
را ایام مسیحای می دانند که از ۴۰ تا ۱۰۰۰۰ سال به اندیشه قدیمی یهودیان شباهت دارد .
دوره دوم :
این دوره از قرن ۲ م ، در میان قوم یهود آغاز می شود ودر انتظار منجی یا مسیحایی از نسل داوود شدت گرفته بود و به اشکال گوناگون جلوه گر می شد . در نظر نخستین پیروان عیسی و مسیحیان اولیه عیسی انسانی بود برگزیده خداوند و مسیحای موعود و منتظر که گناهان همه گناه کاران را بر دوش می گیرد و آزار دید ، و مصلوب گردید ، و روز سوم پس از کشته شدن از قبر برخاست و به آسمان صعود کرد و به زودی رجعت خواهد نمود .
مسیح است که باید جهان را از ظلم و فساد پاک نماید ، و بندگان خدا را از غلبه نیروهای شیطان رهایی بخشد و راه رستگاری نهایی را هموار نماید . برخی از سخنان عیسی در انجیل نشان می دهد که خودآغازگر تحولی بزرگ و آورنده عصری جدید و منجی آخرالزمان شناخته می گردد . این که عیسی یحیی تعمید دهنده را همان الیاس پیامبر می داند که آمدنش مقدمه ظهور مسیح است ناظر بر همین معنا است .
نظرات عهد جدید در باره آخرالزمان و چگونگی آن :
عیسی مانند یحیی پایان جهان را نزدیک می دید و مردم را به توبه و بازگشت به سوی خدا دعوت می کرد و می گفت :
تنها کسانی بخشیده و رستگار خواهند بود که پیش از رسیدن آن روز خود را از گناه پاک کرده و شایسته برخورداری از رحمت الهی باشند .
به عقیده مسیحیان بعد از مرگ عیسی و رستاخیز و صعود عیسی این آینده نزدیک طبعا به آینده دورتری یعنی به بعد از رجعت و زمانی که هنوز بعضی از شاگردان او زنده خواهند بود موکول شد .
و گاهی از رجعت میسح در آینده بسیار دور پس ازظهور مسیح دروغین ، وقوع جنگ ها و قحطی و .. سخن رفته است .و گاهی به آینده نامعلوم که غیر از خدا از آن آگاه نیست اشاره دارد .
پطرس می گوید :
این تاخیر نشانه رحمت الهی است و نباید موجب شک و تردید شود . زیرا که خداوند به بندگان خود مهلت داده است تا توبه کند و از گناه پاک شود .
رجعت عیسی و آغاز روز بزرگ و داوری نهایی واقعه ای است ناگهانی و هیچ علامتی قبل از وقوع آن خبر نمی دهد .
از علائمی که رجعت عیسی را وقوع آخرالزمان خبر می دهد بشارت عیسی به سراسر جهان خواهد رسید . و پیامبران کذاب مسیحیان ظاهر خواهند شد و اتفاقات کیهانی و قحطی ها روی خواهد داد. ودر پایان این علامات ،پسر انسان بر آسمان پدیدار و مسیح از جلال خود در ابرها و با فرشته گان ودر آتش فروزان ظهور خواهد کرد .و دشمنان خدا ، و دجال را که معجزه دروغین می آورند نابود می کند . و آخرین دشمن که مرگ باشد نابود می شود و جهان بیمرگ آغاز می شود . سپس مردگان با پیکر روحانی زنده می شوند و مسیح داوری بزرگ را برقرار خواهد نمود و بدکاران در آتش خواهند سوخت . ک مومنان و پاکان چون آفتاب رخشان خواهند شد و زمین و آسمان روشن خواهد شد و خلق جدید آغاز خواهد شد .
گروهی از آباء کلیسا و پیروان آنان رجعت عیسی و وقوع آخرالزمان را ، با همه علائمی که در مکاشفات برای آن آمده است بسیار نزدیک می دیدند .
گروه دیگر خود را در هزاره آخر ( ششم ) که پایان آن آغاز هزاره مسیح و شهدا ( هزاره هفتم ) خواهد بود .
گروه سومی که اکثریت مسیحیان را شامل می شد کلیسای اولیه ، یعنی جامعه مومنان مسیحیت را که از آن به پیکر عیسی تعبیر شده بود می دانستند . گرایش سوم اساس و پایهتفکر مسیحیان است و کلیسای کاتولیک روم ، و کلیسای ارتدوکس شرقی و پروتستان از آن حمایت می کنند . آنها اعتقاد دارند قلمرو کلیسا ، قلمرو واقعی اهل ایمان است و کلیسا نماینده و کانون آن است و جهان خارج از قلمروی کلیسا ، قلمروی شیطان است . با تحولات جهان در قرن ۱۹ و ۲۰ م ، این مسئله آخرالزمان مورد خدشه واقع شده است . در جامعه مسیحیت هنوز بحث بر سر اینکه ملکوت الهی آغاز شده یا نه ،گفتگو وجود دارد . آنها این واقعه را در قالب یک انقلاب جهانی و گروهی آنرا در قالب یک انقلاب فردی و اجتماعی در احاد جامعه می دانند .
۱۱ ، دی ماه ، ۱۴۰۱ ، اهواز .