اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۹۸۳۴
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۸
شوشان - عبدالرحمن نیک سرشت :
آمارهای وزارت بازرگانی و صنعت هند نشان میدهد که این کشور در 10ماهه سال 2022 حدود 609 میلیارد دلار واردات از کشورهای مختلف داشته که بیش از 95 درصدش مربوط به 50 کشور  صدر جدول است 
البته، صادرات ایران در 10ماهه 2022 حدود 1/4 میلیارد دلار بوده که این مقدار ایران رو با سهم 23/. درصدی از بازار هند در  رتبه ی پنجاهم قرار داد است.
به هرحال جالب اینجاست که پیش‌بینی فایننشال تایمز از رشد اقتصاد هندوستان تا سال 2030  بسیار شگفت انگیز است. آری، هندوستان دقیقا همان مسیر توسعه چین را می‌رود و در سال 2030 پس از آمریکا و‌ چین، سومین اقتصاد بزرگ جهان خواهد شد.

ناگفته نماند که بندر چابهار، بعلت موقعیت استراتژیک در منطقه و اتصال به آبهای آزاد و اقیانوس، برای کشور هند حکم محل دستیابی به بازار افغانستان، کشورهای غرب و آسیای مرکزی‌ است. اگرچه تا امروز کشور هند از طریق بندر گوادر در پاکستان که در نتیجه همکاری کشور چین و پاکستان ایجاد شده است به بازار افغانستان راه پیدا کرده‌است، ولی این ارتباط همواره زیر سایه اختلافات هند با پاکستان و چین بوده و هیچگاه مسیر امن و مطمئنی برای هندوستان نبوده است. همینطور بندر چابهار از نظر زمانی بسیار نزدیکتر از بنادر پاکستان به افغانستان است.

بدون تردید هند با دسترسی به بندر چابهار ایران می تواند  توسط مسیر ترانزیتی پر رونق زمینی به افغانستان کالاهایی تجار افغان را سریعتر به دست شان برساند که باوجود مسیر ریلی ایران‌ ـ افغانستان حجم بیشتری از محمولات با حداکثر امنیت می توانند به افغانستان ارسال شوند و با این کار هند می تواند از وابستگی به مسیر ترانزیتی رقبای خود یعنی چین و پاکستان بی نیاز شود.
 از سوی دیگر، بندر چابهار می تواند دروازه‌ای ایمن و مطمئن برای دستیابی به بازار کشورهای دیگر آسیای مرکزی، روسیه و حتی اروپا برای هندوستان باشد. با این حساب ژئوپلتیک ایران برای ابرقدرت شدن هند شرط کافی مساله است و این مقوله ایران و هند را در آینده روابط بین الملل هم سرنوشت می گرداند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار