اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۹۸۵۲
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۷
شوشان - سید علی حمیده کیش شاه قاسمی :
عملیات غرور آفرین کربلای پنج، به فاصله دو هفته پس از كربلای چهار در تاریخ ۱۹ دی ۱۳۶۵ با فرماندهی سپاه پاسداران آغاز گردید ، در حالی اجرا شد كه  آن عمليات به دليل لو رفتن اطلاعات، توفيق لازم را به دست نياورد، ولی سپاه اسلام با تدبیر ، اصرار و فرماندهی فرمانده فکور و بی همتای خود، آقا محسن رضایی توانست در این فاصله محدود، نيروهای خود را به محور شلمچه منتقل كند و این عملیات را در این محور به دشمن تحميل نمايند.
مقایسه این عملیات بزرگ با برخی عملیات های بزرگ جنگ های کلاسیک جهان در جنگ جهانی دوم نشان می دهد که این عملیات علاوه بر اجرای تاکتیک های نوین در شکستن خطوط دفاعی پیشرفته ، نفوذ ناپذیر و بیش از دو ماه نبرد و مقاومت در برابر پاتک های سهمگین ارتش عراق و گارد ریاست جمهوری تحت فرماندهی شخص صدام ، با انهدام و وارد آوردن تلفات سنگین بر آن ، یکی از اعجازهای نظامی جهان باشد.
 زیرا این عملیات دو ویژه گی بسیار مهم را به خود اختصاص داده است که در نوع خود در جهان بی نظیر است.

۱) پر تراکم ترین نبرد های زرهی جهان
نخست اینکه، عملیات کربلای پنج را باید یکی از پر تراکم ترین نبرد های زرهی جهان از منظر تعداد ادوات زرهی در آن دانست. علت آنرا باید در تاکتیک نظامی که نیروهای ارتش بعث از آن استفاده کردند ، جستجو کرد یعنی " تاکتیک استفاده از نیروهای زرهی انبوه "در یک عملیات .
تاکتیک نظامی استفاده از نیروهای زرهی انبوه برای نخستین بار توسط تئوریسین های نظامی آلمان در جنگ جهانی دوم با موفقیت اجرا شد؛ این تاکتیک نظامی کارآمد و موفق سر لوحه کار ژنرال های بعثی در حمله به ایران و نیز در دفاع از خطوط دفاعی خود قرار گرفت.
در واقع باید گفت: خط دفاعی نیروهای بعثی در عملیات کربلای پنج پر تراکم ترین خط دفاعی زرهی جهان بود زیرا عراق در طول عملیات کربلای پنج بیش از ۵۵۰۰ تانک و نفربر را برای مقابله با رزمندگان پر توان کشورمان بکار برد که در طول جنگ های کلاسیک جهان بی سابقه است .
جالب است بدانیم که تا پیش از این ، بزرگ ترین نبرد زرهی جهان در جنگ جهانی دوم در نبرد کورسک در روسیه بود که در آن المان و روسیه هر کدام ۲۵۰۰ تانک و نفربر را استفاده کردند که مجموعا پنج هزار تانک در این نبرد استفاده شد، اما نیروهای بعثی به تنهایی در خطوط دفاعی در منطقه عملیاتی کربلای ۵ ، از هشت لشکر و هفده تیپ زرهی و مکانیزه استفاده کردند که شمار تانکها و نفربر های انان را در این نبرد به ۵۵۰۰ دستگاه رساند که در تاریخ جنگ های کلاسیک جهان بی نظیر است .
این درحالی است که توان زرهی ایران در این عملیات در مقایسه با نیروهای زرهی ارتش حزب بعث ، در حد بسیار ناچیزی بود و نیروهای ایرانی فقط از توان نیروهای پیاده استفاده می کردند .

۲) اعجاز عبور از موانع نفوذ ناپذير :
دوم اینکه عملیات كربلاي پنج ، اعجاز عبور از موانع نفوذ ناپذير دشمن در شلمچه بود. 
دشمن با توجه به اهمیت منطقه ، زمین شرق بصره را مسلح به انواع موانع و استحکامات کرده بود و با رها کردن آب در منطقه ، انجام هرگونه عملیاتی را غیرممکن ساخته و فضای امنی را برای خود به وجود آورده بود تا بتواند حرکت هر نیروی مهاجم را پیش از دستیابی به خط اول خود سرکوب کند.
دشمن در منطقه عمومی شلمچه ، زمین را به شکل پنج ضلعی درآورد، که از استحکامات بسیار پیچیده ای برخوردار بود.
این استحکامات را باید پیچیده ترین خطوط دفاعی جهان دانست، که حتی تصور شکست آن نا ممکن می نمود . 
دشمن با بکارگیری پیچیده ترین تجربیات نظامی شرق و غرب ، و با استقرار خود در منطقه، حداکثر توان خود را جهت سد کردن پیشروی نیروهای اسلام بکار گرفت و آن منطقه را بعنوان یکی از بزرگترین دژهای تسخیر ناپذیر جهان ثبت کرد.
با مطالعه خطوط دفاعی ارتش آلمان و نیز متفقین در جنگ جهانی دوم در می یابیم که استحکامات ارتش بعث در شلمچه یکی از پیشرفته ترین استحکامات نظامی در تاریخ جنگهای کلاسیک در جهان است، زیرا نیروهای بعثی با کمک کارشناسان نظامی غرب و شرق در منطقه عمومی کربلای پنج ، از هفت خط تدافعی تو در تو و مستحکم استفاده کرده بودند که در نوع خود یکی از بی نظیرترین خطوط دفاعی در جنگهای کلاسیک محسوب می شد و همین امر کار نفوذ به این خطوط را برای رزمندگان ما بسیار مشکل کرده بود .
استحکاماتی که رژیم عراق در این منطقه بر پا کرده بود به گمان آنان غیر قابل عبور تلقی می شد و دشمن تبلیغات وسیعی را پس از احداث این تاسیسات براه انداخته بودند .
دشمن بعثی علاوه بر همه موانع موجود اقدام به احداث خاکریزهای مثلثی و هلالی شکل و همچنین دیوارهای بتنی نمود، که با سیم های آرماتور ، اسکلت بندی و محکم شده بودند. بنحویکه همه کارشناسان شرق و غرب که از استحکامات حزب بعث در شلمچه بازدید کرده بودند، خطوط دفاعی عراق در آن منطقه را کاملا بی نقص و نفوذ ناپذیر می دانستند.
بی شک عملیات کربلای پنج اوج خود نمایی نیروهای پر توان سپاه اسلام به جهانیان بود، به گونه ای که حتی بزرگترین کارشناسان نظامی جهان که سخاوتمندانه نظریات و دیدگاه های خود را دراختیار ارتش عراق قرار می دادند ، از ارائه راه حل برای مقابله آنها با رزمندگان ایران در ماندند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار