اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۹۸۷۲
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۶
شوشان - مجتبی حلالی :
از محاسن بیکاری اگر بخواهم بگویم: شب بیداری هاست. تا لنگ ظهر خوابیدن ها و همواره وقت فراوان داشتن برای هر برنامه و کاری. مسافرت و مهمانی. آنانکه بیکارند احتمالا در دسترس ترین ها هم هستند و یه فرد همواره آزاد است؛ و از معایب آن اگر بخواهم بگویم: این است که یا پولی در جیب نیست و یا اگر اندک پس اندازی هست باید دایما مراقب به اتمام نرسیدن آن اندک موجودی بود. ضمن اینکه بدتر از آن اطرافیان و دوستان و نزدیکانی است که با هر قدم رو به جلو و پیشرفت منجر به سرخورده گی و افسوس خواهند شد. بیکاری در واقع عدم وجود هیچ آینده روشن و یا دستیابی به علایق و خواسته هاست. فرد بیکار هیچ امیدی به ازدواج و تشکیل خانواده هم نخواهد داشت. 

اول : قطعا جوهره هر مرد کار است. کسب رزق حلال و پاک بدون تردید الهام بخش زندگی بوده و مسیر را برای هر شخص در هر شغلی نمایان می سازد. 

دوم : استان خوزستان سرشار است از منابع و ثروت که به نوعی نگاه کشور به وجود این منابع نیز بوده و هست. از نفت و گاز و پتروشیمی، تا دریا و بنادر و کشاورزی. صنایع و معادن و وجود مرزهای آبی و خاکی را نیز به این منابع اگر اضاف کنیم، درخواهیم یافت که خوزستان دارای منابعی است که هر کدام می توانند کشور را به تنهایی مدیریت کنند. 

سوم : نرخ بیکاری در استان خوزستان از 14 درصد عبور کرده و منجر به کسب رتبه دوم بیکاری در سطح کشور شده است. صدر جدول تقریبا. آماری که برای خوزستان و جوانان خوزستان ناراحت کننده شده و ناراحت کننده تر از این آمار، حضور چشمگیر و پرشمار نیروهای غیربومی در صنایع و شرکت های مهم و بزرگ خوزستان است. 

چهارم : با وجود این حجم از صنایع و معادن، ثروت و منابع، ظرفیت و دارایی. تصور این حجم از بیکاری در خوزستان صرفا سوء مدیریت، عدم دلسوزی و تعهد و البته عدم وجود برنامه کارشناسی و اثرگذار است. نبود برنامه هایی خارج از شعار و هیجان و گذار. 

پنجم : سهم جوانان بومی خوزستان تقریبا در قیاس با این حجم از ثروت و منابع هیچ است. نیروهای غیر بومی در شغل و درآمد در استان خوزستان موفق تر بوده و هستند. این نیز به وضوح نشان می دهد، سوء مدیریت از یک سو و تلاش استان های دیگر برای ورود به خوزستان و اشتغال بیشتر و البته موثرتر بوده است. 

ششم : خوزستان قلب و سپس قطب اقتصادی کشور است، شکی نیست. نگاه ها ملی است، این هم قبول. ولیکن نه آنکه در بکارگیری جوانان و جویندگان کار تبعیض وارد شود. جوانان خوزستان به اندازه بزرگی و اهمیت استان باید در اشتغال و تاثیر گزاری در آب و خاک خود سهم داشته باشند. 

هفتم : 5 شنبه و جمعه در استان خوزستان تعطیل است. این دو روز معمولا به خانه و خانواده اختصاص پیدا می کند. سالهاست چنین است و این رویه روتین و همیشه گی ست. روزهای تعطیل معمولا برای بسیاری افراد که با کار و مشغله عجین شده اند، حوصله سر بر است. در واقع برای یکروز یا دو روز بیکاری چنین می شوند. تصور کنید آنان را که ماه ها و سال هاست بیکارند.  

هشتم : برای آنانکه بیکارند. بیکار و البته در جستجوی کار به هر سو سر می زنند. نا امید می شوند. سرخورده و بی بهره از اندک مبلغی برای گذران مایحتاج خود. اینگونه است که با سن بالا هنوز مجبورند چشم به جیب والدین داشته باشند. بی شک بر غرورش خدشه وارد خواهد آمد. 

نهم : بیکار است و در خانه نمی ماند. در جمع کسانی حاضر است که قطعا مشابه به خودش هستند. هر اتفاق و کار و برنامه ای به احتمال چیده و انجام می دهند. اعتیاد و بزهکاری از اصلی ترین پیامدهای فقر و بیکاری است. 

دهم : یکی از مهمترین مشکلات خوزستان کیف قاپی و سرقت هایی است که  در خیابان ها و معابر صورت می گیرد. اعتیاد، فقر و بیکاری. بدون تردید از این 3 حالت خارج نیست و وجود این نقیصه در خوزستان ثروتمند و غنی نشات گرفته از تبعیض های صورت گرفته در عدم بکارگیری و کسب درآمد جوانان است.  

یازدهم : گزیده ای از شرح حال اما؛ آثار جنگ و خرابی زیرساخت ها و عدم توسعه استان خوزستان از یک سو؛ اثرات روحی و روانی و البته جسمی جنگ نیز از سوی دگر. انتقال آب و نحیف شدن رودخانه کارون، جاده های بین شهری و تصادفات، عدم اجرای طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری، آلایندگی های فولاد و نفت و مازوت سوزی، گرد و غبار و تنگی نفس، آسیب ماندگار احداث سد گتوند به مزارع و زمین های کشاورزی، مترویی که اینچنین است و طرح جامع فاضلابی که مردم کلانشهر اهواز را مستاصل ساخته و دردهای دگر. بعلاوه رتبه دوم بیکاری خوزستان در سطح کشور.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار