اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۹۹۱۷
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۹
10 سال بعد؛
شوشان ـ مجتبی حلالی

اول: با بارش اولین باران در خوزستان، دقایقی پس از لذت باران و هوای دلپذیر بوجود آمده، سرفه ها و تنگی نفس آغاز می شود. ناشی از آلودگی هوا. آلودگی های صنایع عظیم در خوزستان و البته درختان کونوکارپوس.
دوم: سالهاست این عارضه در خوزستان وجود دارد و هنوز نمی توان با اطمینان اظهار کرد که دقیقا عارضه تنگی نفس و سرفه های ممتد، پس از اولین بارندگی ها ناشی از کدام سوء مدیریت است، اما آنچه که بیشتر مطرح شده و می شود؛ آلایندگی های صنایع و درختان کونوکارپوس بوده و هستند.
سوم: علاوه بر این عارضه، مشخص شد هیچ گونه تدبیری پیش از بارندگی ها هم مد نظر نیست، جمله گی نسخه حساسیت برایمان پیچیدند، دارو هم نبود، اسپری هم کمیاب. بیماران و یا حساسیت داران در درمانگاه ها و مطب ها بیشمار.
چهارم: طی یکماه اخیر آب و هوای خوزستان بی نظیر است. سرد، بارانی و مه. شاید یک دهه از وجود و تداوم این شرایط جوی بگذرد. تا آنجا که در خاطر دارم، شاید مقطع دبیرستان بودم که اینچنین آب و هوایی را تجریه می کردم. باز هم نه با این تداوم.
پنجم: خدا را شاکریم. سالها بود حسرت باران های منظم و اینچنین را آرزو می کردیم. اگرچه در کلانشهر اهواز خیابان ها و بلوارها حفاری و گل آلودند، اگرچه حوضچه های آب در سطح شهر فراوانند و خودروها و عابرین ممکن است در آن سقوط کنند، اگرچه در آن گل آلوده گی ممکن است خودورها گیر کنند و دچار مصائب شوند، اگرچه منجر به ترافیک و سخت شدن تردد شده و یا مسیرها را دوچندان کرده است، اگرچه مشخص نیست چه زمانی شهر به حالت نرمال باز خواهد گشت، اما بارندگی های اخیر امیدبخش و دلنشین بودند. گویی ادامه هم خواهند داشت.
ششم: هوای سرد، به استخوان می زند. بویژه آن زمان که هوا مه آلود هم هست. و این کارگران آبفا و شهرداری اند که در حال تخلیه خیابان ها و معابر از آب های جمع شده هستند. خدا قوت و دست مریزاد. حلال حلالتان باد. شهر بی حضورتان قطعا رنگ و جلوه ای دگر خواهد داشت.
هفتم: دوستی دارم، سیگار می کشد. پس از بارندگی ها و تا مدتی پس از آن هم سرفه هایش ادامه دارد. با سیگار کشیدن این سرفه ها بیشتر هم می شود. او طی یکماه اخیر که بحث آلودگی هوا و مازوت سوزی افزایش یافته، می گوید: به شدت قبل و حتا بدتر سرفه می کند و برای او این نشانه قطعی بودن آلودگی هواست.
هشتم: مه شدید، افق دید کمتر از دو متر. سرما در کنارش. خواهشمان این است، مشخص شود واقعا مه است یا آلودگی ها بشکل مه درآمده اند. چراکه آب و هوای مه آلود برای سیگاری ها چیز دگریست.
نهم: صداقت. شاید بهتر است در همه زمینه ها و امور صداقت راس کار قرار گیرد. واقعیت را باید پذیرفت. اگر آلودگی هست؟ دلیل بیان و سپس راهکار و دستورالعمل های لازم صادر شود. اینگونه شهروندان نیز دست کم اعتماد قلبی شان را به انکار کنندگان واقعیت از دست نمی دهند.
دهم: طی روزهای گذشته شاخص آلودگی هوا در خوزستان به 169 رسیده بود. ریه های کودکانی که آسیب می بیند و 10 سال بعد از خود خواهند پرسید، دلیل این حجم از تنگی نفس و عارضه تنفسی در من از چیست؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار