اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۱۰۲۸۶
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۱
شوشان - حسن هانی زاده :

بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی ایت الله سید علی خامنه ای در جریان دیدار کارکنان وزارت خارجه وروسای هیاتهای نمایندگی ایران در خارج از کشور با معظم له نقشه راه جدید جمهوری اسلامی ایران در حوزه سیاست خارجی تلقی می شود.

رهبر معظم انقلاب با ارائه شرح مفصل از سیاست عزتمدارانه جمهوری اسلامی در تعامل با جامعه جهانی کلید واژه جدیدی را وارد ادبیات سیاست خارجی ایران ساختند وان پرهیز از "دیپلماسی التماسی " بود. سیاست عزتمدارانه  مبتی بر تعاملات خرد مندانه ،انعطاف در دور زدن موانع سخت ،حفظ ارزش های دینی وملی در تعامل با جهان خارج ،تاثیر گذاری در نظم بین المللی برای حفظ جایگاه رفیع ایران وکاهش سیاست های تهدید امیز غرب علیه ایران محورهائی بودند که مورد توجه رهبر انقلاب قرار داشتند.

جمهوری اسلامی ایران شاید تنها کشوری است که بطور موازی دو خط مستقیم را در تعاملات بین المللی دنبال کرده که هر دو خط به مفهوم سیاست ثابت ایران در حوزه تعاملات جهانی تلقی می شود. نخستین خط ، موضوع استقلال وتکیه بر ارزش های والای انقلاب اسلامی است که امام راحل"رض" به عنوان پایه های اصلی واصولی انقلاب اسلامی ترسیم کردند.

حفظ استقلال ،کمک به ملتهای مستضعف جهان بویژه مسلمانان تحت ستم ،تقابل با زیاده خواهی های قدرت های استعماری وپرهیز از کرنش های سیاسی در برابر غرب بخشی از اصول تعریف شده سیاست خارجی جمهوری اسلامی است. خط دیگر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ،تعامل سازنده بر مدارعزتمداری ایران با جامعه جهانی  است که در این خصوص سیاست خارجی نیازمند زبان داد وستد مبتی بر برد ـ برد است که تناقضی با اصول ارزشی انقلاب ندارد.

لذا مقام معظم رهبری همواره در بیانات خود در حوزه سیاست خارجی بر این دو مفهوم راهبردی تاکید می کنند که این تاکیدات باید به مفهوم خط الرسم دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی مورد توجه قرار گیرد. جهان امروزدر حوزه روابط بین المللی ومنطقه ای  اکنده از کلید واژه های پیچیده ای است که نیاز به خرد جمعی و هوشمندی بالا برای رمز گشائی از این کلید واژه های پیچیده دارد .

از این رو وزارت خارجه به عنوان اولین دستگاه مسول سیاست خارجی ایران باید با استفاده از تجارب نخبگان سیاسی ،توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری وبهره گیری از هنر دیپلماسی پویا تهدیدات خارجی را خنثی سازد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار