اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۱۰۳۸۸
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۱
شوشان ـ نوید قائدی :

طبق گفته‌ مسئولان وزارت راه‌وترابری مطالعه مربوط به امکان‌سنجی و توجیه اقتصادی کریدور غرب کشور در سال ۱۳۸۲ انجام شده است. این کریدور بزرگراهی به‌عنوان نقطه اتصال و دسترسی قفقاز به آب‌های آزاد و خلیج‌فارس از مرز بازرگان در آذربایجان غربی شروع شده و با عبور از کردستان، کرمانشاه و لرستان به خوزستان می‌رسد و در بندر امام خمینی خاتمه می‌یابد، طول مسیر یک هزار و ۵۳۰ کیلومتر است که به‌صورت بزرگراهی احداث می‌شود. این کریدور ضمن کاهش زمان سفر و سهولت جابه‌جایی بین استان‌های شمال غرب به جنوب غرب موجب تسهیل ترانزیتی اوراسیا و همچنین جابه‌جایی مسافر از کشورهای ترکیه و عراق به آب‌های آزاد می‌شود.

به دلیل اهمیت و جایگاه استان خوزستان به‌عنوان قطب بزرگ صنعتی و اقتصادی کشور و سهم بالای آن در جابه‌جایی کالا و مسافر از طریق مرزهای زمینی (شلمچه و چزابه) و بنادر مهم جنوبی (بندر امام خمینی و خرمشهر) و منابع بزرگ نفتی و صنایع پتروشیمی و محصولات صنعتی (خصوصاً فولاد) و محصولات کشاورزی تکمیل بخش خوزستان باید در اولویت ویژه مجریان این طرح قرار می‌گرفت. که متأسفانه بعد از گذشت دو دهه سهم اجرایی خوزستان از این طرح بزرگ ملی از استان‌های دیگر کمتر مانده است.
گویا در کشور ایران تا از جانب مسئولان بومی - ملی و لابی‌های آن‌ها و یا پیگیری جمعی نمایندگان استان‌ها و یا رسانه‌های قدرتمند مسئله‌ای به این مهمی تا حصول نتیجه موردتوجه قرار نگیرد عملیاتی نخواهد شد که این ضعف در فضای کشور در خصوص این پروژه نمایان است، در میان چند استان درگیر این مسیر آذربایجان غربی بسیار موفق عمل کرده و تا کنون توانسته بخشی زیادی از سهم یک‌سوم کل مسیر را تکمیل و زیر بار ترافیک ببرد، اما در استان خوزستان در مقطع حساس اندیمشک تا اهواز که اتفاقاً دارای بیشترین بار ترافیکی و عدم ایمنی کافی حرکت وسایل نقلیه و افراد بومی (به دلیل دسترسی‌های زیاد مسیر به مناطق مسکونی و...) و آمار بالای تصادفات است بیش از یک دهه است که هیچ اقدام عملیاتی مهمی به عمل نیامده است.
آخرین اخبار سال گذشته حکایت از آن دارد که با حضور مدیر شرکت زیرساخت توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور که اتفاقاً بومی خوزستان و اهل شهر اندیمشک است فقط بر اجرای کنارگذر شهر اندیمشک و کلان‌شهر اهواز به‌عنوان بخشی از این مسیر تأکید شده که در حال اجرا است که البته از سرعت مناسبی هم برای اجرا برخوردار نیست و گویا مقطع حساس شوش به اهواز (پرحادثه‌ترین مقطع مسیر فعلی ترانزیت کشور) بلاتکلیف مانده است.

با مرور اخبار سنوات گذشته به‌راحتی هویدا می‌شود به‌غیراز گفتار استاندار دو دوره قبل که در یکی از جلسات از جلسات ایمنی راه و یکی از نمایندگان فعلی که بر لزوم اجرای این طرح بزرگ ملی سخن گفته‌اند دیگر اخبار موثقی در دست نیست که حکایت از آن دارد که اهمیت این موضوع درک نشده است.

با مرور اخبار وزارت راه مشخص است که حدود ۱۰ سال پیش در مقطع خوزستان بر جذابیت این مقطع تأکید و به دنبال جذب سرمایه‌گذار بوده‌اند که توفیقی حاصل نشده و در مراحل بعدی در حل مشکل معارضان مسیر اندیمشک به شوش مشکل به وجود آمده که تا کنون متوقف مانده است، لذا در شرایط حساس کنونی که طبق گفته‌ مسئولان راهداری استان آمار ترانزیت ملی از استان خصوصاً این محور بالا رفته جایز نیست در حق مردم بومی منطقه اجحاف و پروژه مسکوت بماند.

به نمایندگان توصیه می‌شود که پیگیری این طرح بزرگ ملی را به‌صورت گروهی در دستور کار قرار دهند، مگر نه پیگیری روکش آسفالت به روستاها و کارهای خرد دیگر گرچه لازم است؛ اما کار شاقی نیست، همچنین جراید استان و مسئولان استانی اگر واقعاً به فکر توسعه استان هستند نیاز است بیشتر به امور مهم و زیربنایی که خود توسعه‌آفرین خواهند بود رسیدگی نمایند که می‌توان نمونه‌های بی‌شماری را ذکر است که مانند این پروژه سال‌هاست مغفول مانده‌اند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار