اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۱۰۴۲۱
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۶
پدیده خودکشی در سالهای اخیر به یکی از موضوعات دارای اولویت در سازمان جهانی بهداشت تبدیل شده است و جز ده عامل مرگ و میر در جهان به شمار می آید.

شوشان ـ محمد مدرسی :

پدیده خودکشی در سالهای اخیر به یکی از موضوعات دارای اولویت در سازمان جهانی بهداشت تبدیل شده است و جز ده عامل مرگ و میر در جهان به شمار می آید. این نوع مرگ معمولا در جوامع صنعتی و شهری رخ می داد .صنعتی شدن، عارضه های زندگی در شهرهای بزرگ نظیر مشکلات عاطفی ،افسردگی را از علل خودکشی می دانستند.

 متاسفانه در سالهای اخیر به همه سطوح و لایه های جوامع و جامعه ما نیز رسوخ کرده تا جایی که حتی شهرهای کوچک و روستاها از درگیری با چنین پدیده شومی در امان نمانده اند.

شاید در آغاز شنیدن چنین خبری غیرقابل باور و گیج کننده بنماید اما واقعیت تلخی است که روی داده است. بر اساس تحقیقات میدانی و گزارشات مراکز بهداشتی و پزشکی در سه ماه اول 1402 بیش از 10 مورد خودکشی در مناطق شهری و روستایی شهرستان های باغملک و صیدون رخ داده است.

وقوع چنین حادثه ای در شهرها و روستاهای کوچک با بافت اجتماعی سنتی که اغلب ارتباطات گسترده ای با یکدیگر دارند هشداری است که سونامی بد مرگی از نوع خودکشی در حال رخ دادن است.این آژیر قرمز زنگ خطری که همه ما و مسئولان امر را هر چه زودتر به تلاش وا دارد تا حساسیت بیشتری به این پدیده نشان دهند و به بررسی علل و عوامل رشد حیرت انگیز چنین مرگی پرداخته و از وقوع چنین پدیده ای پیشگیری شود.

لازم است اداره کل بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی استان خوزستان، فرمانداری های شهرستان های باغملک و صیدون در اسرع وقت با بهره گیری از توان جامعه شناسان، روان شناسان، مشاوران، روان پزشکان به بررسی علل و عوامل گسترش غیرقابل تصور چنین پدیده ای و عادی انگاری آن حساسیت ویژه ای به خرج دهند. 

خودکشی از پیچیده ترین پدیده های جهانی در حوزه بهداشت و روان است که مجموعه ای از عوامل زیستی ،اجتماعی،اقتصادی و محیطی و روانی زمینه اقدام به چنین عملی را فراهم می آورد نیاز به بررسی عالمانه و صبورانه از سوی متخصصان در این حوزه دارد و هرگونه پیشداوری نسبت به وقوع چنین پدیده ای بدون تحقیق و مطالعه میدانی همچنان آتش زیر خاکستر و لاینحل باقی خواهد ماند و هر لحظه ممکن است خبر حزن انگیز دیگری در خصوص خودکشی و یا اقدام به خودکشی را شنید که حتی شنیدن آن آثار سوء روانی و عادی انگاری بر اقشار مختلف جامعه و سایر شهروندان دارد.

تحقیقات علمی مراکز دانشگاهی و سایر متخصصان می تواند در این زمینه راهگشا باشد. پیشنهاد می شود ارگان های متولی و مسئول در استان و شهرستان های مذکور در این زمینه تحقیقات علمی و همچنین برگزاری جلسات مشاوره جهت ارتقای آگاهی خانواده ها نسبت به رفتار با فرزندان، راه اندازی کارگاههای پیشگیری از خودکشی،برقراری ارتباط همدلانه با افراد آسیب دیده از این نوع مرگ و آموزش مهارت های زندگی در همه سنین را فراهم نموده تا بار دیگر خبر مرگ و درد و رنج روانی ،جسمی و اجتماعی ناشی از این پدیده جامعه و به خصوص شهروندان شهرستان های باغملک و صیدون را نیازارد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار