اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۱۰۴۶۵
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۸
شوشان ـ مجتبی حلالی :

همواره در یادداشت هایی که در باب خوزستان و اهمیت این استان در کشور نوشته ام، آورده ام، خوزستان از همه جهت غنی است و ثروتمند. صنایع، نفت و گاز، کشاورزی، رودخانه و دریا و خلیج همیشه فارس. مرزها و بنادر، جاده های ترانزیت. طبیعت و قدمت تاریخی چند هزار ساله.
اول: حدودا 17 میلیارد مترمکعب آب های سطحی کشور با وجود رودخانه های اروند رود، شاوور، جراحی، بهمنشیر، کارون، زهره، دز، کرخه و غیره در خوزستان وجود دارد که درصد قابل توجهی از آبهای سطحی کشور را تشکیل می دهند.
دوم: بین 30 تا 40 میلیارد مترمکعب آب های ذخیره شده پشت سدهای استان خوزستان قرار دارند و حدودا 40 درصد آبهای سطحی کشور را تشکیل می دهند. البته فراموش نکنیم که بواسطه همین سدسازی ها بخش عظیمی از کشاورزی خوزستان در روستاهای گتوند تبدیل به شوره زار شد و از بین رفت.
 سوم: در سطح کشور هرآنچه گندم تولید می شود، 50 درصدش توسط کشاورزان و زمین های حاصلخیز خوزستان است. این در حالی است که پس از استان های مازندران و گیلان، این خوزستان است که در تولید برنج نیز دارای جایگاه و رتبه بالایی است. اتفاقا قیمت برنج خوزستانی نیز بسیار مناسب تر است و به عقیده نگارنده خوش طعم تر.
چهارم: استان خوزستان در تولید صیفی جات، جو، ذرت، خرما و سپس تولید گوشت قرمز نیز از مهمترین استان های کشور بشمار می رود. این محصولات غالبا صادر و یا در برخی استان ها بسته بندی می شوند و ما خودمان مشتری همان بسته بندی ها می شویم، مانند خرما.
پنجم: وجود صنایع، ذخایز نفت، پالایشگاه های نفت، پتروشیمی، فولاد، دسترسی به آبهای آزاد و بین المللی، همجواری با بازارهای حوزه خلیج فارس و وجود کشت و صنعت های متنوع نشان می دهد خوزستان قطب اقتصادی کشور بوده و هست.
ششم: خوزستان در زمستان و بهار از طبیعتی بکر و کم نظیر برخوردار می شود. همین موضوع سبب می شود تا یکی از قطب های گردشگری کشور در این فصل ها نیز بشمار برود و به استانی مهاجر پذیر تبدیل شود و این یعنی افزایش گردش مالی در بازارهای استان خوزستان.
هفتم: پس از بانک و بیمه، فوتبال رتبه سوم پولساز ترین مشاغل را داراست، خوزستان همواره بازیکن هایی پرورش داده که در تاریخ کشور ماندگارند. استقلال خوزستان، سالی که قهرمان شد، با همین فرزندان بی نام و نشان مناطق محروم به این عنوان دست پیدا کرد، هرکدام از آن بازیکنان و مربیان، اکنون در سطوح عالی قرار دارند.  
هشتم: گاهی برخی نقیصه ها هیچ گونه سنخیتی با منابع موجود در خوزستان ندارند، مثلا از آمار بالای بیکاری در این خطه گفتن، باور ناپذیر است، ولی هست. خوزستان در صدر جدول بیکاری در کشور قرار دارد.
نهم: استان خوزستان از رودخانه ها و طبیعت خاص خود بهره مند است، به جز جاده ساحلی و بازار و پاساژ گردی، تفریح و امکانات و رفاهیات متناسب با ظرفیت ها وز یرساخت های موجود وجود ندارد. خوزستانی ها در این آب و هوای گرم نیز برای تفریح و سپری کردن آخر هفته های خود دچار مشکل و کمبودند.
دهم: برخی مناطق اهواز طی روزهای اخیر با افت و قطعی آب مواجه شدند. خوزستان 40 درصد آبهای سطحی کشور را در خود جای داده است، رودخانه های پرآب و سدهای عظیم. لذا بی آبی و روزها بحران نبود آب، بواقع غیرقابل باور است.
مشکلات و کمبودها در این استان فراوانند، که هرکدام می تواند مطلبی خاص برای خود داشته باشند، مانند سرانه فضای سبز شهری، معابر و پیاده روها، جاده ها و خیابان های مواج و پر از چاله، نبود اتوبوس های کولردار در سطح شهر و ... لذا بدون شک عزمی ملی و تعهدی واقعی برای حل مشکلات برجای مانده و ناشی از سوء مدیریت خوزستان لازم است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار