شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۱۰۵۱۲
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۴
شوشان ـ فاضل خمیسی :

روز خبرنگار سپری شد و دوباره در بر همان «پاشنه» چرخید، گویا برای معیشت و زندگی خبرنگارِاصیل «در» همیشه بر یک پاشنه می چرخد؛ اگر میخواهی با وجدان و پاک خبررسانی و گزارش نویس کنی ، باید رنج «نداری» و «نیاز» را قرین زندگیت کنی!!
 چه خبرنگارانی را میشناسم، که بخاطر پیروی از اخلاق حرفه ای و وجدان مداری نه تنها در نان شبشان مانده اند بلکه بخاطر شکایت این یا آن دستگاه هر روز کارشان به دادگاه و پرداخت جریمه است...
  متاسفانه امروز قدردانی از  خبرنگار، به جز چند پیام تکراری و فقط در فضا گفتن هیچ نتیجه ی ملموسی برای دهها خبرنگاری که این حرفه، شغل و محل ارتزاقشان بوده نداشته است.
  بمناسبت روز خبرنگار شاهد سیل پیام های مدیرانی هستیم که با آب و تاب این روز را تبریک و از اهمیت آن سخن می رانند  اما وقتی با این سوال مواجه میشوند  که برای تقویت این «حرفه» چه اقدام عملی انجام داده است با واژه ی «هیچی» مواجه میشویم.
 متاسفانه بدلیل نبود «نهاد» یا «خانه ی صنف» مؤثری که بتواند از حقوق خبرنگاران دفاع کند، بسیاری از خبرنگاران مجبور شده اند نقش روابط عمومی دستگاهها را ایفا کرده و به جای نقش نظارتی و پژوهشی صرفاً به تعریف و تمجید از فلان مدیر یا بهمان نماینده بپردازند..
 وجدان نمیتواند تا ابد در برابر فقر مقاومت کند بنابراین نباید این خبرنگار را مورد ملامت قرار داد، راستش را بخواهید ساختار اخلاقی در تمامی روابط و وظایف مورد خدشه قرار گرفته است و خبرنگار خارج از چارچوب این جامعه نیست..
 روزگاری حضور یک خبرنگار در دستگاه یا سازمان مثل بازدیدیک بازرس ویژه که نقاط ضعف را پیدا و اعلان مینماید باعث میشد که مدیران مواظب تصمیمات یا اقداماتشان باشند اما زمانی که به بهانه ی کنفرانس مطبوعاتی یا خبری، حضور خبرنگار برای دریافت «کارت هدیه ای» باشد، این حرفه «خبرنگاری» دیگر کارکردی  نداشته و به قهقرا خواهد رفت .
نگارنده مجدداً گوشزد میکند که «فقر» تمامی آموزه های انسانی را به قعر می کشد و خبرنگار قبل از حرفه اش، انسانی است با دهها نیاز!
زمانی که خبر هدیه ی رییس جمهور  بمناسبت روز خبرنگار را خواندم که دستور داده بود ،  به حساب هر خبرنگار مبلغ ۴۰۰ هزار تومان واریز شود، یعنی مبلغی کمتر از قیمت یک کیلو گوشت ، یقین پیدا کردم که خبرنگاران در طبقه بندی درآمدی ، به طبقه ی تهیدستان سقوط کرده اند مثل بازنشستگان... و این سقوط از چشم عالیترین مقام اجرایی کشور دور نمانده است.. ای کاش رییس جمهور به جای
هدیه ی چهارصد تومانی یک تصمیم اثربخش برای معیشت پایدار و منزلتمند خبرنگاران میگرفت و آنرا ابلاغ میکرد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار