اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۱۰۶۶۱
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۹
شوشان ـ  فاضل خمیسی :

  بشر برای سکونت در مریخ در حال برنامه ریزی است.از جهتی دیگر برای جلوگیری از پیامد های ناخوشایند گرمایش  زمین قرار است با ایجاد انفجارهایی حساب شده «مدار» این کره ی خاکی  را در فضا جابجا و فاصله را با خورشید را اندکی افزایش داد!با استفاده از دستاوردهای تکنومکانیکی قرار است در هر خانه حداقل یک ربات به امر خانه داری و آشپزی بپردازد!
 با مطالعه ی پژوهشی از ترکیب سلولِ «کرم شب تاب» و برخی گیاهان قرار است  «درختانِ نورپرداز» طبیعی که  بدون برق محیط های تاریک را روشن میکنند بصورت انبوه پرده برداری کرد و شاید دیگر «تاریکی» برای بشر معنا نخواهد داشت. دیر نیست که بیماری سرطان مثل یک سرماخوردگی ساده قابل درمان خواهد بود و عمر با کیفیت زندگی بشر را لذت بخش خواهد کرد.در فردایی نه چندان دور وظیفه ی بارداری و زایمان از دوش زنان برداشته ودستگاههای شبیه سازی شده با اصلاح ژنوم انسانی سالمترین و باهوش‌ترین نوزادان بدنیا می آورند. باید قبول کرد که بسیاری از هنجارها ، ادیان و مناسک مقهور انقلاب علمی و تکنولوژیکی شده  که برای ماندگار شدن واز بین نرفتن مجبور به تغییرات ساختاری و آشتی با علم و عقلانیت هستند.مبانی تعلیم و تربیت بدلیل عقب افتادن از سرعت تحولات علمی نه تنها ناکارآمد بلکه مانعی برای بروز خلاقیت ها شده ، و در تعریف جدید تربیت انسان موفق کسی است که هوشمندانه تر تصمیم گرفته و عمل نماید.
  چه خوش باشد چه بد، عصر ایدئولوژی و آرمانگرایی عقیدتی در بدترین حالت خود قرار گرفته و در حال تبدیل شدن به یک تاریخ و درس عبرت شده است.
   حالا دیگر سرعت بالای اینترنت و مکالمه تصویری تعجب آور نبوده و جذبه ی گذشته را نداشته و هوش مصنوعی با کارکردهای متنوع آن جایگزین این تکنولوژی شده است. خلاصه اینکه، فیلم های تخیلی در حال بوقوع پیوستن عینی است و حدی برای علمانیت بشری متصور نیست..
 از سویی دیگر ،بشر به غیر از دانش بیرونی در حال کشف درون خود نیز است بطوریکه حالا میداند کدام هورمون و چه بخشی از مغز دستورات رفتاری را صادر میکنند ، چه هورمونی باعث وفاداری و چه بخشی باعث خیانت است و کدام عامل موجب ترس و چه فرایندی باعث خوشبینی و بدبینی است ، دیر نیست که با «قرصی» زندگی زناشویی را پایدار و با «شربتی» مانع حرص و آز شد ، البته این مواردی که ذکر شد همگی استعاره ای از این موضوع هستند که «آدم امروز» از ذات گرایی سنتی فاصله گرفته و وارد دورانی شده که به هیچ وجه قابل مقایسه با گذشته یا در امتداد آن نیز
 نیست، مقابله با دانش یا مقابل آن ایستادن فقط باعث به در رفتن فرصت و منابع میشود و الا ، این جویبار راه خود را پیدا کرده و خواهد رفت.
  روزگاری گفته میشد انسانی که اسم اعظم خدا را یاد بگیرد دیگر هیچ «نشده ای» برایش معنا ندارد! و چقدر این رخداد به ما نزدیک است ، اتفاقی که از اثبات کروی  و کشف جاذبه ی زمین تأثیر عمیق تری بر آینده خواهد داشت، به جای اخم باید به عصر جدید لبخند زد ، هر چند برخی نه عصر جدید را میفهمند و نه لبخند را.

  
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار