اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۱۱۰۷۱
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴
شوشان ـ علی عبدالخانی :

انتخابات یکی از وجوه مهم دموکراسی است که با وجود احزاب فعال و واقعی تجلی پیدا می کند. آنچه در معیار فردی و احیاناً جریانی تحت عنوان نامزدی برای انتخابات داخلی رخ می دهد، شکلی خلاصه شده از مفهوم بزرگ مردم سالاری است.

اگر احزاب واقعی وجود می داشت هرگز شاهد گسیل ۲۷۰ نفر نامزد برای مجلس در مرکز استان خوزستان و به تبع آن پراکندگی آراء و محرومیت نیروهای توانمند از آن آراء نمی شدیم.

دموکراسی صرفاً عملیاتی بنام انتخابات نیست و پیش زمینه آن وجود اهداف و آرمانهایی است که نامزدان جهت تحقق آنها از کانال احزاب و از راه انتخابات وارد می شوند. بخشی از این اهداف می تواند خدمت به مردم و حوزه انتخابیه نیز باشد.

پراکندگی و تجمیع آراء دو مفهوم کلیدی هستند که نتایج کیفی انتخابات تحت تاثیر این دو مفهوم قرار می گیرد. بنا به درجه ی توسعه یافتگی سیاسی و اجتماعی اگر آراء مردم دچار پراکندگی گسترده بشوند قطعا امیدِ نیروهای قوی و مردمی به پیروزی کمتر می شود. در مقابل اگر بلوغ سیاسی منجر به کناره گیری به نفع نامزدهای برجسته تر که از شانس بیشتر و خصلت مردمی تر بهره می برند، بشود مسلماً امید به پیروزی آن نیروها تضمین خواهد شد.*

باید توجه داشت که کناره گیری بنفع یک یا چند گزینه به هیچ عنوان به معنای ضعف نامزدِ کنار رفته نیست بلکه آن نامزد با توجه به اینکه در این مرحله به آمادگی کامل نرسیده و سبد رای مناسبی ندارد، به نفع عده ای که به صداقت و توانمندی آنها اعتقاد دارد کنار می رود و بشکل صحیح و اصولی برای دوره ی بعد برنامه ریزی می کند بنابراین و از منظر سیاسی کنار رفتن دلیل بر ضعف نبوده و نشاندهنده ی بلوغ فکری و سیاسی نیروی کنار رفته و مسئولیت پذیری ایشان نسبت به مردم است.

شخصی که حداکثر شانس وی در این مرحله مثلاً ۲ یا ۳ هزار و در بهترین حالت ۵ هزار رای باشد چرا باید این آراء را که در صورت تجمیع به فرصت تبدیل می شوند را بدون دلیل عقلانی و سیاسی بسوزاند؟!.

اگر نامزدی از تنگ نظری و گُمانهای غیرواقعی و تصورات بدون نتیجه بپرهیزد و  در چارچوب منافع عمومی بیندیشد حتماً تصمیم مناسب که همان تمرکز و تجمیع آرا هست خواهد رسید. بدون تردید بخش تحلیگر و واقع بین جامعه از جمله نخبگان واقعی به چنین نامزد یا نامزدانی به چشم احترام خواهد نگریست و در رویدادهای مشابه در آینده در کنارشان خواهد ایستاد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار