اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۱۱۰۷۷
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۹
شوشان ـ جواد الهایی سحر :


 اگر با چشم خود نمی‌دیدم، باور نمی‌کردم که ممکن است عده ای کم خرد در شهرداری اهواز به بهانه هرس کاری  اقدام به قطع درختان شاداب ، آن هم به بهانه نزدیکی با خطوط برق! درحالیکه تنها با اندکی هرس، می‌شد مشکل احتمالی را حل کرد؛ منتها از آنجا که عموماً ما برای حل مساله، شیفتگی عجیبی به پاک‌کردن صورت مساله داریم، اینجا هم چنین عمل شد. واقعاً متاسفم برای مدیران شهرداری، محیط‌زیست سکوت و سازمان برق که اجازه دادند تا چنین جنایتی در سرزمینی که به شدت به تداوم استقرار این درختان نیاز دارد، رخ دهد. اگر ما جنایت‌های داعش و طالبان را در نابودی میراث فرهنگی و تاریخی محکوم می‌کنیم، باید بدانیم بریدن تنه این درخت کاملاً شاداب و سالم در چنین فصلی،در الودترین کلانشهر ایران اهواز  از بریدن سر انسان‌های بیگناه توسط داعش، چیزی کم‌تر نداشته و هر دو جنایت است، آن هم در شرایطی که پیامبرِ حضرت محمد (ص) - صراحتاً در مقام ارزش درخت فرموده‌اند: "در نزد من، شکستن شاخه یک درخت، چون شکستن بال فرشتگان است."

اینکه شورای ناهماهنگ و بی مسئولیت اهواز در خصوص قلع و قمع درختان در اطراف ساختمان شورای اهواز امانیه فقط سکوت کرده جای تعجب ندارد اما سخن ما با فعالین و دلسوزان محیط زیست و مسئولان اهوازی است که با مطالبه جدی و برخورد سریع و بدون اغماض با آمرینِ این منکرِ نابخشودنی توسط عوامل شهرداری است. همچنین از فرماندار محترم که بیشتر خیابان های منتهی به فرمانداری اهواز را از پوشش درختان لخت کرده اند  می‌خواهم تا این ماجرا را با دقت و جدیت تا رسیدن به هدف پیگیری کنند تا درآینده احتمال تکرار چنین رفتارهای تاسف‌باری کاهش یابد.

چرا در اهواز شهری که یکی از کمترین سرانه های فضای سبز را در ایران دارد؛ باید در روز گذشته، یعنی در سالی که فقط یک روز هوای سالم داشت! اقدام به هرس شگفت آور اندک درختان شهر کرد؟!

حالا از این خطرناک‌تر، غم‌انگیز‌تر و ناباورانه‌تر آنکه به گفته همکاران عزیز ما و گرفتن عکس از درختانی که فقط چند چوب از آنها به جا مانده در دل و مرکز اهواز با این حجم الایندگی، فرماندار اهوازی که  برای حفظ حریم امن خود، برای تنفس خود و جامعه اهوازی، باید چنین پهنایی را پاکتراشی کرد؟ آیا نمی‌بینید که همین الان هم اهواز در معرض شدیدترین جریان مخرب بیابان‌زایی و افزایش کانون‌های تولید گرد و غباربه دلیل تخریب جنگل ها و تالاب های اطراف است؟

نکته دیگر آنکه برفرض که چنین دستوری به کارمندان و کارگران شهرداری اهواز داده شده باشد، آنها چرا باید بی‌مهابا کارخانه های اکسیژن ساز فرزندان خود را  چنین کنند؟! واقعاً چقدر راه نرفته و کار نکرده داریم؟ چقدر ...

امیدوارم فعالان مستقل و دلسوز و رسانه‌های اهوازی در برابر این جنایت سکوت نکرده و اجازه تداومش را ندهند و امیدوارم قوه قضاییه به شدت با متخلفان برخورد کند. آنچه که تاکنون رخداده، ریشه‌کنی حدود هزاران درختان باعمر ۳۰ و ۴۰ ساله در طول یک‌هفته اخیر است و قرار است اگر من و تو و ما سکوت کنیم این مقدار  افزایش یابد.

و در اخر اینکه به عنوان فعال محیط زیست از استاندار محترم و بقیه می پرسیم که آقای استاندار مگر شما در این شهر زندگی نمی کنید لطفا به دستگاه‌های متولی محیط‌زیست و منابع‌طبیعی، نهادهای بازرسی،  که سکوت کرده‌اند؟ تذکر دهید که رهبر عزیزمان فرموده اند: حق ندارید حتی به بهانه ساختن حوزه علمیه، یک درخت را قطع کنید؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار