اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۱۱۰۸۶
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۹
شوشان ـ ابراهیم مکوندی(سکوت) :

- به بهانه ی اجرای نمایش شاد، موزیکال ، آموزنده و مفرحِ دختر کفشدوزک قزی و فضای مجازی؛ به کارگردانی جناب آقای استاد حمیدرضا سالاروند

- نیک می دانیم که یکی از مقوله های پیشرفت و تعالی یک جامعه ی توسعه یافته و پیشرفته، تعالی و ارتقا هنرِ آن جامعه می باشد. در این بین ، هنر سینما و تئاتر از اهمیت بسزایی برخوردار می باشند. البته هنر نمایش به دلیل این که به صورت زنده و چهره به چهره، اجرا می گردد. می تواند تاثیر بیشتری بر تماشاگران و مخاطبان خویش، داشته باشد. البته نمایش کودک به دلیلِ ارتباط موثر و رو در رو با مخاطبِ خاصِ خویش، که همان کودکان و نوجوانان می باشد‌.دارای مختصاتِ ویژه ایی است.که باید بسیار بیشتر بدان توجه گردد.در اجرای نمایشِ کودک، با استفاده از مولفه ها ، عناصر و ابزارِ مختلف هنر نمایش، می توان این رده ی سنی را، آموزش داد و هم سرگرم نمود. در جوامع توسعه یافته، به نمایشِ کودک، بسیار اهمیت می دهند‌. لذا برای آموزش و سرگرم نمودنِ این رده های سنی، اجرای نمایش های شاد، موزیکال، مفرح و آموزنده بسیار حائز اهمیت می باشد.
 -حال می پردازیم به نقدِ منصفانه درباره ی نمایش *دختر کفشدوزک قزی و فضای مجازی* به نویسندگی و کارگردانی جناب آقای استاد حمید رضا سالاروند؛ کارگردانی که با سعی و تلاشِ فراوان و با توجه به کمبود بودجه و امکانات، خالقِ یکی از تاثیرگذارترین نمایش هایی گردید‌.ه است ،   که تاکنون ، در کلان شهر اهواز، به اجرا درآمده است‌‌.
- این نمایش زیبا و جذاب ، با شیوه ایی نوین و امروزی ، به موضوعِ روزِ جوامعِ بشری، که همان وابستگی بیش از حدِ کودکان و نوجوانان به بازی های فضای مجازی می باشد. پرداخته است‌.و با کلامِ موسیقی و شعر، پیام زیبای خویش را که همان هشدار و بیدارباش به کودکان و نوجوانان درباره ی استفاده و وابستگی بیش از اندازه به بازی های فضای مجازی را می دهد‌. و درپایان یک نوستالژی زیبا و تاثیرگذار از بازی های دوران کودکی پدران و مادران امروزی و کودکان دیروزی را که بازی هایی مانند هفت سنگ، عمو زنجیرباف و...را در ذهن تماشاگران القا می نماید‌.که واقعا این مهم را بسیار جذاب و گیرا، بر روی صحنه اجرا نموده است‌. و اما درباره ی متن نمایش باید بگویم: این متن که توسط کارگردان متبحر و کاربلد آن، جناب استاد سالاروند نگارش یافته است‌.دارای ویژگی های منحصر به فردی است. که درادامه بدان ها اشاره می نمایم.
  - متن  نمایش،در محور اصلی و محورهای فرعی، با روندی دراماتیک که با شخصیت های جذابِ امروزی، طراحی و اجرا گردیده است. موضوع اصلی نمایش درباره ی بازی های خشن کامپیوتری که در گوش های تلفن همراهِ کودکان، نوجوانان و حتی والدين آنان موجود هست. که بیشترِ فرزندان ما را درگیر و مشغول به خود نموده است. شخصیت های نمایش بر صورتِ اتفاقی، واردِ صفحه ی تلویزیون در یک بازی کامپیوتری می شوند. و در بازی، مراحل مختلف را می گذرانند. مراحل بازی ها، سرشار از آموزش های شهروندی و نکات فراوان آموزشی از جمله حفظ محیط زیست، احترام به حقوق شهروندی و راهنمایی و رانندگی است.  و درموقعیت های نمایش،سعی شده است که مانند  همان بازی های رایانه ایی ،بازی ها،  برای مخاطب، جذاب باشد. موسیقی های بسیار شاد و آموزنده با اشعار و ملودی  های مختلف و زیبا ساخته شده که به پیشبرد داستان، در اجرا، کمک می نماید. و با طراحی صحنه مدرن با فضا سازی های مختلف سعی شده است. میزانسن های حساب شده و ترکیبی را خلق نماید. که در طولِ اجرای نمایش، با نورپردازی زیبا و هماهنگ با موسیقی، لحظات شیرین، درخشان و به یادماندنی را برای کودکان، نوجوانان و مخاطبان، خلق نماید.به طور کلی، این نمایش شاد و آموزنده ، صرف نظر از متنِ پرمحتوا و کارگردانیِ کم نظیرِ آن،دارای تمامی ویژگی های یک نمایش کودک و نوجوان می باشد. از جمله طراحی حرفه ایی میزانسن های شایسته و متحرک که نشان از دقت و حرفه ایی بودن کارگردان آن دارد، طراحی صحنه ی زیبا،نورپردازی خیال انگیز، طراحی گریم حرفه ایی، طراحی لباس عالی، موسیقی  گیرا ، صداگذاری خوب و بازی های درخشانِ بازیگرانِ پرتلاش و بازیگرانی که با عشق و علاقه ی وافر، به ایفای نقش می پردازند. و با اجرای بدون نقص و زیبای خویش، تماشاگران را در متن نمایش وارد می نمایند.  ارتباط گیری موثر با تماشاگران و مخاطبان از سوی این بازیگران درجه یک خوزستانی، از نکات مثبتِ این نمایشِ شاد و مفرح می باشد. به طوری که در پایان اجرای نمایش؛ تمامی تماشاگرانی که از این  نمایشِ گیرا، دیدن نمودند. با رضایت و چهره‌هایی بشاش و خندان از سالن نمایش، خارج می گردیدند‌.
- در پایان؛ ضمن تقدیر از نویسنده و کارگردان کاربلد و نام آشنای خوزستانی و بین المللی جناب آقای استاد حمیدرضا سالاروند،  تمامی عوامل اجرایی و بازیگران خوبِ این نمایش، به تمامی شما عزیزان و خوانندگان این نوشتار، توصیه و سفارش می نمایم.که در فرصت باقی مانده، به همراه خانواده محترم؛ برای این که لحظات خوش و به دور از مشکلات روزمره را تجربه نمایید‌‌‌. به دیدنِ این نمایش جذاب و مفرح رفته و علیرغم دریافت انرژی مثبت و شاد به فرهنگ و هنرِ این آب و خاک کمک و مساعدت نمایید.


۱۴۰۲/۱۲/۱۶  اهواز.
زمان اجرای نمایش؛ تا ۲۲ اسفندماه ، همه روزه راس ساعت ۱۹.
مکان : تالار آفتاب اهواز‌.اتوبان لشکر.
به امید دیدار روی ماهتان.
چشم به راه قدوم سبزتان هستیم.
- ضمناً تشکر ویژه می نماییم از معاونت محترم فرهنگی هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان؛ جناب آقای استاد حاج امین سپهریان که همواره در پیشبرد آثار و امورات فرهنگی، هنری و ادبی این خطه ی زرخیر، همراه و یاور هنرمندان متعهد خوزستانی بوده و هستند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار