اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۱۱۱۳۰
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۸
شوشان ـ فاضل خمیسی :

 روزگاری «نوروز» نام کوچک «اهواز» بود، وقتی که خیابان‌ها بوی بهار میدانند و مردم از عرب و فارس و از مسلمان و ارمنی و صبی اش غرق خانه تکانی و مشغول خرید میشدند! کمتر خانه و خانواده ای از سایر شهر و استانها مهمان نوروزی نداشت.همه در تکاپو بودند ، شهرداری گُل می کاشت و رفت و روب می کرد و جاهایی که نیاز به لکه گیری و آسفالت داشت  را در حد بضاعت انجام میداد!
 حمامی ها و آرایشگرها چه زنانه و مردانه اش تا پاسی از شب خدمات می دادند و در صف قنادی ها مثل شکرچیان و بریم هیچ ساعت  خلوت دیده نمی شد.
 بلوار ساحلی از کافه ی خیام تا پشت دیوار بانک ملی پُر بود از پرندگانی که با رنگ صلح برای تبریک عید آمده و ازدحام مردمی که با گویش های مختلف مشغول خنده و عکس انداختن در ژست های مختلف بودند.

 «نوروز اهوازی» نام و نام خانوادگی تمام ایران بود!  به وقت ظهر ایام نوروز ! رستوران شمشیری در وسط بازار با آن چلوجوجه و کباب های معروفش جای سوزن انداختن نبود.. چند قدم بالاتر سینما دنیا و آپادانا روبروی هم سانس خود را افزایش میدادند ، مثل سینما کارون و اکسین و ساحل که تا پاسی از شب در ایام نوروز باز می ماندند و بهترین فیلم ها را اکران می کردند، در چنین ایامی «لباس عید» جزء لاینفک نیاز اساسی فقیر و غنی و فریاد حراجی ها در بازار صدای زندگی بود.
  عیدی کارگر ‌‌ و کارمند صرف خرید چندین کیلو آجیل و شیرینی و لباس عید و در  برخی اوقات چاله و چوله های از قبل مانده را ترمیم میکرد و چه بسا از باقیمانده ی آن شاید پیش پرداخت یک قالی ۱۲ متری ماشینی نیز خریده میشد ....
   
خیلی «داد» زدیم که اینکار را با «اهواز» نکنید! اما انگار صفحه ی «فوت»
«نوروز اهوازی» در حال نوشته شدن است. پرندگان سفیدِبال کارون روز به روز کمتر و مهمانان نوروزی با دیدن نقشه ی اهواز با حسرت خود را به ندیدن میزنند.نه مترویی ، نه فاضلاب و خیابان درست و حسابی ، نه سالن تئاتر و شهر بازی مناسبی ، نه مهمانخانه و هتل های استانداردی ، نه امنیت قابل توجهی  و ...

خلاصه خیابان‌های اهواز پر از بهم ریختگی و امکانات رفاهی اش به نسبت جمعیت و «بایسته ها» در پایین ترین سطح نسبت به سایر کلان شهرهاست ! جاهای دیدنیش روز به روز کمتر و اندوهناکتر شده،  در عوض  رتبه ی اول در «شعارهای بی عمل» است..
 «نوروز اهوازی» حالا فقط خاطره است ، مثل شبهای کارون و مهمانانی که از این «شهرِشب بیدار» قصه ها روایت میکنند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار