اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۱۱۱۶۰
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۸
شوشان ـ کیومرث یزدان پناه :


این اتفاق تلخ در عمق خاک روسیه دیگر صرفا یک حادثه تروریستی نیست بلکه بخشی از اجزای جنگ به شمار می آید زیرا:

حادثه تروریستی در مسکو و حملات شبیه سازی شده تروريستي که از،نیمه دوم ۲۰۲۳ در نقاط خاصی از جهان شروع شده، برای کشورهای واقع در متن این حوادث پیام‌های مشترکی دارد که نشان می دهد این حوادث به شکل ثابتی از جنگ ها تبدیل شده اند و کشورهایی مثل روسیه ، دیگر نمی توانند آغاز و پایان هر جنگی را صرفا در میدان نبرد نظامی و جنگ رو در رو جستجو کنند و عواقب جنگ را صرفا در خطوط درگیری های نظامی بینند.!!

حادثه تروریستی در عمق سازه های امنیتی روسیه که چند روز پیش توسط مقامات امریکایی بواسطه اشراف نیروهای اطلاعاتی این کشور هشدار داده شده بود، یک جلوه ی کوچکی از جنگ های اطلاعاتی ، الکترونیکی و رزم های فوق مدرنی است که حداقل روس ها با آن همه تشکیلات گسترده نظامی و اطلاعاتی نسبت به رقیب سنتی خود از آن غفلت داشته اند و نوعی عقب افتادگی روس ها را در عرصه نبردهای جديد گوشزد می کند.

شباهت این عملیات مشابه عملیات طوفان الاقصی در سرزمین های اشغالی و عبور نیروهای عمل کننده از لایه های امنیتی بسیار پیچیده در مسکو، بیانگر این است که این مدل عملیات ها از حالت موردی به حالت سازمانی و با اهداف خاص خود تبدیل و ارتقاء یافته اند.

نقش نیروهای ناشناخته با انگیزه های انباشته شده از خشم و کینه و نفرت نسبت به مقاصد مورد هدف که انگار ساخته ای از خشونت های صورت گرفته علیه آنان توسط حاکمان مقصد عملیات ( کشورهایی که هدف اقدامات تروریستی قرار می گیرند) می باشد و این نیروها با هر عنوانی اعم از تروریست و تکفیر و تندرو و ... از تیررس شناسایی اطلاعاتی خارج بوده و در ماموریت های خود موفق هستند.گاه این ماموریت در عمق خاک آمریکا و در نیویورک باشد،گاه پایتخت روسیه باشد ،گاه تل‌آویو و کابل و تهران و ...

پس لرزه‌های جنگ اوکراین و طولانی شدن این جنگ که در حال تبدیل شدن به یک معضل ژئوپلیتیکی در جهان می باشد، یکی  دیگر از اصلی ترین عوامل حادثه اخیر در عمق ژئوپلیتیک امنیتی روسیه، آن هم کمتر از یک هفته از انتخابات ریاست جمهوری این کشور به شمار می آید که آثار آن براحتی حکمرانان کرملین را رها نخواهد کرد.

جنگ انسانی و کشتن مردم عادی که در بالا اشاره کردم، به دستاویزی مطمئن برای منحرف کردن اهداف خاص کشورها تبدیل شده و روسیه با جغرافیای وسیع خود ، مستعد ضربه پذیری و سپس خود درگیری های پر هزینه است فلذا مسکو اگر نخواهد برای فرجام جنگ اوکراین تدبیر کوتاه مدت بکند، باید منتظر حوادث بعدی چه در مسکو ، چه در چچن ، چه در قفقاز و تاتارستان و داغستان و با جاهای دیگر باشد.

حادثه اخیر تنبیه سخت اطلاعاتی روسیه و تفکرات منسوخ شده "مشت آهنین" بود که به روس ها فهماند که ژئوپلیتیک اطلاعات و رزم های پسامدرنی که ناگهانی و برق آسا هستند،چگونه می تواند یک ستون مستحکم و مدعی نظامی و امنیتی را سست کند؟

نکته حیاتی در اقدام تروریستی در روسیه نشان از برنامه ریزی دقیق برای انجام اینگونه عملیاتها است که تقریبا برای هر نقطه ای که انتخاب می شود، اتفاق می افتد و این مساله حیاتی بدون شک بزرگترین دغدغه امنیتی برای جهان قرن بیست و یکم است. زیرا جهان در حال تجربه گسست های هویتی و جغرافیایی است و حاصل این گسست،  زاد و ولد نیروهای واگرا و مصممی است که برای تحقق هدف، اراده ای توفنده دارد. جهان پیش رو با زایش داعشک های کوچک به وسعت ویروس کرونا و کشندگی به قدرت ویروس کرونا برای جهان قرن بیست و یکم خواهد بود.

حکومت ها و نظام‌های سیاسی هم سردرگم ترین شرایط تاریخی را در مواجهه با این پدیده سپری می کنند و این سردرگمی ناخواسته جهان را به سمت خشونت های بیشتر و جنگ های تازه سوق می دهد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار