شوشان ـ دکتر حمید خادم مسجدی :
بوسه زدن به دستان کشاورز را در عمل بایستی دید که در ابتدا هماهنگی ماشین الات و راهنمایی دارندگان ماشین الات به مقصد با در اختیار گذاشتن مختصات بلفرض کلزاکاران به کمباین داران امروزه مشاهده می کنیم که کلزا کار به دنبال کمباین مخصوص کلزا می گردد و کمباین دار مختصات زمین هایی که کلزا دارند را نمی داند.
پس در مرحله اول راهنمایی و کمک تسریع در چیدن محصول چون دیر برداشت کردن مساوی با ریزش دانه های کلزا به زمین و تلفات محصول برای چغندر و دیگر محصولات نیز صدق می کند.
کلزا را مثال زدم چون خیلی حساس هست پس مسئوليت مسئولين چگونه بوده؟
آیا برای ارزیابی از کار آن ها در *سامانه کشاورز قراردادی* جایی قرار داده شده؟
با توجه به نیاز کمباین داران به سوخت آیا برای ساماندهی آنها و تشویق در درو مناطق کم برخوردار آیا در سامانه جایی قرار دارد؟ که حداقل آماری از دستگاه ها یا برای حمل گندم و چغندر چنین امکاناتی فراهم شده که وسایلی که در خدمت محصولات کشاورزی هستند از یک سری مزایا بهره مند شوند؟
با این کارها می توانیم در عمل روحیه ای به کشاورز داده باشیم نه فقط جای و محل تحویل محصول نشان دهیم!!!!
در جمع کردن محصول بایستی در خدمت کشاورزان باشیم.
در محله بعد؛ تسریع در پرداخت محصول خریداری شده بایستی اتفاق بیافتد آن هم طبق سنت پیامبر اگرم (ص) قبل از خشک شدن عرق پیشانی کشاورز دستمزدش پرداخت شود!!!! تا روحیه وی برای کشت بعدی مضاعف شود نه آن را به اما و اگرهایی مرهون سازیم