شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۱۱۳۳۹
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۶
شوشان ـ جعفر دیناروند :
مدیریت،یکی از روش های علمی، در سازمان دهی به فعالیت ها، برای رسیدن به اهدافی معین است.شکل گیری انواع آن بستگی به تولید نهادهای انسانی در جامعه دارد.سازمان بیمارستان، کارخانه، دادگستری، آموزش و پرورش و نهادهای مختلف دیگر، به نوعی از مدیریت نیازمندندکه پاسخ گوی اهداف آن ها باشند.
مدیریت در معنای امروزی یک علم محسوب می شود که دارای اصول، قوانین، ضوابط و روش هایی خاص است.تمام مدیریت ها در اصل با یکدیگر مشترکند،تنها موردی که آن ها را شعبه شعبه می کند، محتوای آنان است.
مدیریت دولتی، مدیریت صنایع، مدیریت خانه و مدیریت آموزشی از انواع مختلف مدیریت هاست.با این حال، اداره کردن محیط تحت نظر، یک معنا از مدیریت است اما تمام آن نیست به همین دلیل است که موفقیت یک مدیر را در اداره کردن نمی دانند.
مدیریت یک نکته مهم دیگری نیز دارد و آن، نیروهای زیر مجموعه است.مدیر، از آن ها چه می خواهد و آن ها از مدیر چه انتظاراتی دارند؟
مدیریت اموزشی نوعی از مدیریت است که از بسیاری جهات، با دیگر مدیریت ها، متفاوت است.زیر مجموعه و افراد آن از جنس انسان هایی است که در زمینه ی رشد فعالیت می کنند.در این حالت، مدیریت، دستور دادن نیست.بنابراین، مدیریت آموزشی، به ان نوع از مدیریت اطلاق می شود که در آن، فرایند تربیت، هدف اصلی کوشش کنندگان است.رئیس و مرئوس معنایی ندارند.موفقیت مدیر در حفظ وضع موجود نیست.او در تکاپوی ایجاد تغییرات و رسیدن به وضعیت مطلوب است.
مدیری است که به آموزش به عنوان یک راه حل می نگرد.او نمی تواند خود را از دیگران جدا سازد.او به وضع قوانین و اجرای آن نمی نگردبلکه،  به دنبال آن است تا قوانین انسانی را کشف و اجرا کند.اگر در یک کارخانه، از قانون افزایش حقوق برای کار بیشتر استفاده می شود، این روش در مدیریت آموزشی به این شکل،  قابل قبول نیست.
یک مدیر دادگستری، بیمارستانی و نیروی انتظامی، در اجرای کارهای خود، محدودیت هایی دارد که ناشی از ضوابط است،گرچه ممکن است با مسائل انسانی خیلی مطابقت نداشته باشند.ورود به ادارات مختلف و احساس تفاوت در برخوردها، دیدار با مسئول و یا ابراز عقیده در انتقاد یا تقدیر،به دلیل تفاوت در محتوای مدیریتی است که در آن اداره،  حاکم است.
مدیریتی که نمی خواهد وضعیت تغییر یابد، با مدیریتی که خواهان تحول در جامعه است،بسیار متفاوتند .مدیریت اموزشی که معمولا در مراکز علمی اجرا می شود چه خصوصیاتی دارد؟ آیا با دیگر مدیریت ها،  در تضاد است؟آیا شکلی خاص دارد؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار