شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۱۱۴۷۴
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۹
کتاب عشایر...
فرضیه ای کور و دور از ذهن برای بروز ناتوانی های مدیریتی و ابراز وجود با رفتارهای پوپولیستی...
شوشان ـ امیرکمال کمائی :


این روزها کتابخانه های عمومی با چالشی به نام عدم جذب مخاطب یا همان گسترش فرهنگ مطالعه روبروست و مدیران کتابخانه های عمومی هم به دلیل نداشتن برنامه رو به برگزاری همایش ها و جشنواره ها و فعالیت های اجتماعی خارج از دایره وظایف مجموعه کتابخانه های عمومی آورده اند، تا بر عدم توان مدیریتی خود سر پوش بگذارند...
این که جمعیت کل عشایر کشور حدود یک میلیون و دویست هزار نفر است یعنی کمتر از یک چهارم جمعیت خوزستان(جمعیت بیش ۵ میلیون نفر) است.
براساس آخرین سرشماری عشایر کوچنده کشور در سال ۱۳۸۷ توسط مرکز آمار ایران، جمعیت ییلاقی عشایر  خوزستان ۳۸ هزار و  ۵۳۷ نفر (۶۵۱۳ خانوار) و جمعیت قشلاقی عشایر این استان  ۱۴۰ هزار و  ۱۷۹ نفر ( ۲۳۲۷۴ خانوار) است. استان خوزستان حدود ۱۲ درصد از جمعیت عشایری کشور را در خود جای داده است.
جمعیت‌ کل خوزستان(آمار سال ۱۳۹۵) ۴،۷۱۰،۵۰۹ نفر است.
با یک حساب سر انگشتی کمتر از ۳ درصد جمعیت خوزستان را عشایر کوچنده تشکیل می دهند که قسمت بیشتری از سال را بیرون از استان خوزستان بسر می برند.
این که به استناد قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران حق بر خورداری از منابع برای همه ایرانی ها یکسان است و اینجانب هم به عنوان یک روستایی ارزش و احترام خاصی برای عشایر زحمتکش،  بزرگمنش و عزتمند قائل هستم و در مقابل شان سر تعظیم دارم.

اما رفتارهای چیپ و پوپولیستی مدیران نهاد کتابخانه های عمومی قلب هر انسان دلسوز و قانون مندی را که برای نظام و مردمش می تپد به درد می آورد.
این یادداشت نه با غرض ورزی و نه به حب و بغض کسی نگاشته نشده، بلکه دردی است که چند سالی ست در سایه بی صلاحیتی و سوءمدیریت مجموعه در حال رخ دادن است و کتابخانه های عمومی را از رسالت اصلی خود که همان گسترش فرهنگ مطالعه است دور کرده است.
چه می شود که با این آمار شما دلسوز عشایر شده اید؟
چه می شود که شما بدون هیچ شناخت و برنامه ریزی از پیش تعیین شده ای در یک پروژه ی(نه پروسه) شبانه دست به ایجاد همایش کتاب عشایر زده اید؟
چه می شود که وقتی که از نیازهای اولیه و اساسی عشایر بی خبرید در یک برنامه کاملا تبلیغاتی، عشایر را به سخره گرفته اید و با گرفتن عکس و فیلم هایتان و ایجاد هزینه برای عشایر و مجموعه کتابخانه ها، همه را به حال خود رها کرده اید؟
چه مکان ثابت یا سیاری برای عشایر ایجاد کرده اید که آنها امیدوار باشند حداقل ماهانه که نه! دو یا سه ماهی یکبار از خدمات کتاب برخوردار می شوند؟
شما کل جمعیت استان و کتابخانه های بر پا شده را رها کرده اید به امان خدا!! با این نگاه که با یک برنامه سراسر تبلیغاتی، برای خودتان رزومه سازی و برای نظام، مجموعه و عشایر هزینه ایجاد کنید.
شما از که نیازهای اولیه عشایر بی خبرید چگونه به ذهن خلاقانه تان رسید که کمبود عشایر فقط شوی تبلیغاتی و ایجاد هزینه است؟!
شما می دانید که عشایر نیم بیشتری از سال را در خارج از استان خوزستان یا دورترین نقطه استان به سر می برند؟!
شما می دانستید که عشایر برای تامین آرد و نان خود با مشکل مواجه هستند؟!
شما می دانستید که عشایر در تامین نیازمندی های بهداشتی خود با مشکل مواجه هستند؟!
و خیلی سؤال دیگر...
برای همه این سوالات پاسخ را دارم ولی میخواستم بگویم دست از رفتارهای دور از شأن و پوپولیستی و سوء مدیریتی بردارید و کل مجموعه ای که با تلاش چند ده ساله نظام مهیا شده را سر پا نگه دارید چون کارهای شما مثل راه رفتن کلاغ شده است که خواست راه رفتن کبک را یاد بگیرد و راه رفتن خودش را هم از یاد برد...

پی نوشت؛
           کتابخانه های خوزستان این روزها با مشکلات عدیده ای روبرو هستند از کمبود امکانات و تجهیزات(در تابستان وسایل سرمایشی و در زمستان وسایل گرمایشی) و پرداخت قبوض و... در مضیقه است
کتابخانه های اهواز هنوز چشمشان به جمال مدیر کل شان روشن نشده، بقیه پیش‌کش...
درخواستی از سوی جامعه ی حدود ۷ یا ۸ هزار نفری کتابداران و کارکنان کتابخانه های عمومی است که از وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامي ايران و همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی استدعا داریم مجموعه کتابخانه های عمومی را که با بی درایتی در دولت هشتم از بدنه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي جدا شد را هر چه سریعتر به وزارتخانه برگردانند تا از به بی راهه رفتن بیشتر جلوگیری شود.
کتابخانه های عمومی به عنوان نهاد عمومی غیر دولتی نمی تواند محلی برای درآمدزایی داشته باشد تا بتواند هزینه های خود را تامین نماید.
پس همان بهتر که به آغوش وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامي بر گردد تا بتواند مسیر توسعه را در راستای اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران طی کند.

ومن الله التوفیق...

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار