شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۱۱۴۹۶
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۳

شوشان ـ نقش این سازمان تا حدی محوری و بی بدیل است که وقتی رئیس جمهور وقت دولت نهم و همکارانش در اقدامی نابخردانه این سازمان را منحل کرد و سازمانی با عنوان مجعول "مدیریت و برنامه ریزی” جایگزین آن ساخت، باز هم نتوانست از اهمیت وظایف اش چشم پوشی کند و به همین دلیل سازمان تاسیس شده در واقع بر مدار سازمان برنامه و بودجه حرکت کرد و همان کارهای پیشین را انجام داد.

روشن است که چنین سازمان کلیدی و تاثیرگذار، هوشمند و راهبردی، باید مدیری درخور و توانا داشته باشد تا نه فقط این وظایف به تمامی به انجام برسد بلکه برای آیندگان هم میراثی بر جای گذاشته شود تا آیندگان هم همین راه را ادامه دهند و راهبری هوشمندانه، برنامه ریزی شده و دقیق در کشور، جایگزین رفتارها و تصمیم های خلق الساعه، بدون برنامه و باری به هر جهت شود.

این امر به ویژه در دولت مسعود پزشکیان که مایل به انجام مدیریت علمی و هوشمندانه است، ضروری تر به نظر می رسد.

اینک می شنویم که دکتر امید حاجتی، فرزند خوزستان به جهت عملکرد مناسب و اثرگذاری در مناصب و جایگاه هایی که تا کنون قرار گرفته و البته خدمت صادقانه داشته و به جهت دارا بودن تخصص برنامه و بودجه، جزو پنج گزینه اصلی تصدی این مقام راهبردی در ساختار اقتصادی کشور یعنی ریاست برنامه و بودجه قرار گرفته است.

دکترحاجتی، در گذشته رئیس سازمان برنامه و بودجه استان خوزستان بوده و در آن مقام، جایگاه مهمی در برنامه ریزی برای یک منطقه مهم از کشور را بر عهده داشته است. نیازی به توضیح نیست که گفته شود؛ استان خوزستان دومین قطب تولیدناخالص داخلی ( GDP) را داراست و مرز زمینی با کشور عراق دارد، هم استانی با مرزهای آبی در خیلج فارس است، هم استانی است که سالانه میلیون ها نفر گردشگر عبوری یا بازدیدکننده را می پذیرد، دارای منابع طبیعی، کشاورزی، شیلات و … است، دارای صادرات محلی به کشورهای همسایه ، تاسیس بازارچه های مرزی و … است، دارای اولین تولید صنایع بزرگ نفت، گاز کشور و خاورمیانه و دومین قطب پتروشیمی و صنایع سنگین فولاد و … است، دارای شرکت های بزرگ کشت و صنعت و صنایع بالادستی و پایین دستی کشاورزی است و … ، در واقع پیش و بیش از آن که یک استان باشد و ماموریت های استانی داشته باشد، یک کشور کوچک است و می تواند مدلی از یک کشور را به دست بدهد.

موفقیت دکتر امید حاجتی در مدیریت سازمان برنامه و بودجه استان زرخیر و راهبردی خوزستان، نشان می دهد که وی تا چه حد در انجام وظایف و مسئولیت های خود، دقیق و کارآمد بوده است.

این موفقیت به گونه ای بوده که وی پس از عهده داری این سمت استانی، مسئولیت یک سازمان کشوری و مهم، یعنی سازمان هدفمندی یارانه ها را بر عهده گرفت. در سازمان هدفمندی یارانه ها هم کارنامه ی موفقی از خود بر جای گذاشته و در عمر بیش از یک سال فعالیت به عنوان مدیرعامل این سازمان، طرح نوینی برای پرداخت یارانه ها تدوین، و منشاء تحولی در این سازمان شد و طرح نوینی مبتنی بر مطالعات میدانی برای پرداخت یارانه ها ارائه کرد.

پس از آن، دکترحاجتی در هلدینگ سرمایه گذاری هلال احمر ایران خدمت کرد که نه فقط دارای ابعاد کشوری ، که دارای مراودات و همکاری های بین المللی است و از این بابت جایگاهی ارتقاء یافته نسبت به سازمان هدفمندی یارانه ها محسوب می شود.

به این ترتیب می توان اذعان کرد که دکتر امیدحاجتی در روند کاری خویش همواره رشد را تجربه کرده و ارتقاء یافته است.

از همین منظر است که اکنون و با تجارب گفته شده، خوب است که کشور از توانایی ها و هوشمندی های وی در ماموریت های برنامه ریزی کشوری و مدیریت رئیس سازمان برنامه و بودجه ایران استفاده کند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار