شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۱۱۵۵۴
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۳
شوشان ـ  عارف خصافی :

برگ های نگاشته شده ی کهنه را می توان با تحلیل و بررسی زنده کرد.
کتاب "در جست و جوی گذشته ای نو" از حال و هوای گذشته صحبت می کند گذشته ای که مردم در آن برهه با آداب و رسوم خاص و فرهنگ وسیع توانستنه بودند زندگی خود را شکل دهند.
تا اینکه به جنگ و رخدادهای پیچیده ی آن رسیدند و تاریخی با برای خود به ثبت رساندند.
جنگی که هر لحظه ی آن یک برگ
خاطره با طعم قهوه که تلخی آن قابل خوردن باشد را در مغزها انباشه کرده بود.
 
نویسنده در این کتاب، برای ساختن فیلمی بنام بازگشت، خود را آماده می کرد.
و برای بررسی تراژدی به شهرستان شادگان در روستایی بنام عبودی می رود در آنجا با دوست قدیمی بر می خورد.
مرافقت آنها باعث می شود تا طرحی نو برای تغییر تراژدی حاصل گردد.
در اصل، کتاب "در جست و جوی گذشته ای نو" با مجموعه داستان های بسیار کوتاه و در قالب های متفاوت و در زمانی معین و مشخص جمع آوری شد.
روستای عبودی یک روستای نسبتا کوچکی است که رخداد های متفاوت و جذابی را در زمان جنگ شاهد شده بود و نویسنده توانسته تراژدی خود را بر این اساس پایه ریزی کند. که بالطبع نقاط قوت و ضعف را در بر دارد.

در حین مطالعه کتاب، بررسی ها و تحلیل های دقیقی بر تک تک صفحات از حیث شکل و تفسیر (فرمالیسم و هرمنوتیک) قرار دادم و طی تماس های مکرر با نویسنده کتاب "در جست و جوی گذشته ای نو"  به قلم؛ سید کاظم قریشی، تصمیم بر آن شد تا تحلیل هایی منصفانه و بی تعارف نگاشته شود بلکه بتوان برگ های کهنه ای که در مغزها انباشته بود را تجدید نمود.

بی شک نویسنده ی کتاب از تخیل عمیق و با ریز بینی های خود توانسته بود به اعماق زندگی فردی یک روستا رخنه کند و رخدادهای فردی تک تک افراد را در مجموعه ای از داستان های کوتاه جمع آوری نماید.
معمولا داستان های کوتاه فاقد صنایع ادبی و ظرافت های ادبیت است زیرا مانورهای ادبی را از دست می دهد و به بیان روایت شبه شفاهی می پردازد گاهی شاهد فقدان پیام ها در چنین داستان های کوتاه می باشیم و بیان آنها صرفا جهت نمایان کردن حقایق بوده است.

اما از خلال این داستانها، ساده زیستی مردم روستا را بخوبی بر پرده نمایش شاهد هستیم و این سادگی نیز در یک زنجیره ی ارتباطی پیوند خورده ی اجتماعی قرار دارد.
اما این ارتباط بسته و محصور در روستا بر اثر جنگ شکسته می شود و خود را همسو با کشور و در رکاب دیگر قهرمان برای دفاع می پردازند.
 هر چند انگیزه ها در این امر متفاوت بوده است، گاهی شکست در عشق باعث می شد تا جنگ بصورت پناه گاهی برای قهرمان پروری حاصل گردد و گاهی نیز فقر و ناامیدی از زندگی چنین انگیزه ای را در وجود قهرمانان ایجاد می کرد.

اما اگر به شکل گرایی این کتاب بنگریم می بینیم نویسنده در نگارش جمله ای خود ریشه فکری زبان را بصورت ترجمه های اصطلاحی و یا تحت اللفظی به قلم در آورده است.
هر چند شروع زیبایی در برخی از داستان های کتاب، رقم خورده است و در درون هر کدام از این جمله ها، گاهی به بیان تشبیه های زیبا و مناسب بر می خوریم.
که در جلسه آینده به موارد شکلی و ادبی، اشاره خواهم کرد.
از دیگر مولفه‌های نقشه راه وی؛ تغییر نگاه توزیعی به خوزستان و جایگزینی آن با نگاه توسعه‌ای، توجه به جامعه بیش از ۴ هزار روستایی به عنوان هدف تولید درون زایی ملی، توجه ویژه به تورسیم و گردشگری در خوزستان که گهواره تمدن دنیاست.

توصیه می شود؛ رئیس‌جمهور چهاردهم؛ راه‌اندازی خوشه‌های کارآفرینی و صنایع پایین‌دستی نفت و گاز و پتروشیمی و توجه ویژه به شیلات و آبزیان به عنوان زیست اقلیمی خوزستان ، صنایع هایتک، نانو و هوش مصنوعی در خوزستان و استفاده از ظرفیت نخبگانی خوزستان در عرصه‌های مدیریتی کشور را سرلوحه کارهای خود قرار دهد.

و‌در پایان؛ توجه به دانشگاه‌های مادر در خوزستان، توجه به ظرفیت‌های بنادر استان در توسعه پیرامون آن، احیاء این خطه به عنوان انبار غله ایران و خاورمیانه، توجه به توریسم درمانی و تبدیل خوزستان به قطب پزشکی و درمانی منطقه، استفاده از ظرفیت زبان عربی و اشتراکات عرب‌های ایرانی جهت ارتباطات و سیاست همسایگی، پرداخت به کارون به عنوان محرک توسعه شهری در خوزستان از دیگر راهکارهایی است که می‌تواند نقش کلیدی رئیس‌جمهور جدید برای نجات خوزستان  باشد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار