شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۱۱۵۸۷
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۴
تغییرات اقلیمی و گرمای کم سابقه ؛
شوشان ـ مریم مقدمی اصل :

 روند افزایش دما و گرم شدن زمین با شتاب بیشتری در سالهای اخیر همراه شده به گونه ای که قدرت تطبیق زندگی و حیات عمومی با چنین شرایطی سخت‌تر از قبل شده است .

گرمای هوای امسال در استان خوزستان در حالی کم سابقه بود که  افزایش کم سابقه دمای هوا در فصل تابستان، دائمی شده و مردم دمای هوا را در بالاترین سطح ممکن  نیز تجربه کرده اند.

یکی از مهمترین پیامدهای تغییرات اقلیمی شکل گیری امواج گرمایی است که امسال به صورت کم سابقه ای در استان خوزستان شرایط سختی را بر مردم این استان رقم زد.

یکی از مهمترین پیامدهای تغییرات اقلیمی شکل گیری امواج گرمایی است.

دما در حالی یکی از مهمترین شاخص‌های آب و هواشناسی به شمار می رود که خود متأثر از عوامل و مؤلفه‌های متعددی است که ا تابعی از شاخص‌های ذاتی جغرافیای طبیعی یک نقطه از جمله  عرض جغرافیایی، ارتفاع، سرعت و جهت باد، دوری یا نزدیکی به دریا و.. است .

به طور کلی  دو عامل بسیار مهم و تأثیرگذار در کنار شاخص‌های دیگر در سالهای اخیر در افزایش دما موثر واقع شده که از جمله آن ها می توان به  فعالیت‌ های انسانی و تغییرات اقلیمی اشاره کرد که استان خوزستان نیز از قاعده مستثنی نبوده است .
 جنگل زدایی، از بین بردن یا رفتن پوشش گیاهی، تغییر مسیر رودخانه‌ها و تالاب‌ها، خشکاندن دریاچه‌ها و تالاب‌ها فعالیت‌های صنعتی و آلاینده از جمله موضوعاتی است که در وضع فعلی بسیار  تاثیر گذار بوده است .

گرمای طاقت فرسای امروز نتیجه  تغییرات اقلیمی است و  تغییرات اقلیمی نیز خود معلول فعالیت‌های انسانی است و دما را به عنوان یک عامل مجزا و مستقل در استان بدین شکل به طور محسوس و کم سابقه ای افزایش داده است .

بیابان زایی عا ، از بین بردن جنگل‌ها و تالاب‌ها به ویژه هورالعظیم، کاهش سطح و میزان پوشش گیاهی، خشکاندن هورها و فعالیت‌های صنعتی، وجود فلرهای نفتی که سهم ۵۰ درصدی در آلودگی هوای اهواز را به خود اختصاص داده همگی از جمله دلایل وضع فعلی رژیم گرمایی کم سابقه خوزستان است .

افزایش امکانات رفاهی و ورزشگاه‌های سرپوشیده و‌ مجهز  سیستم‌های خنک کننده و  استقرار اتوبوس‌ها و تاکسی‌های جدید و کولردار و توسعه فضای سبز از جمله راههایی است که می تواند در  افزایش تاب آوری شهروندان خوزستانی  در مقابل  گرمای طاقت فرسا موثر واقع شود با این وجود اما  استان خوزستان قدرت تطابق و تاب آوری  در مقابل گرمای شدید امسال  را نداشته  به طوری که  بعلت ضعف زیرساخت‌های مختلف خصوصاً حمل و نقل عمومی  این استان  در برابر گرمای سوزان روزهای تابستان بسیار آسیب پذیر نشان داده است.
با این وجود تأمین زیرساخت‌های مناسب برای تسهیل در  مواجهه مردم با گرما در استان خوزستان یک خواسته حداقلی است که سالهاست مورد غفلت قرار گرفته است .
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار