شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۱۱۶۶۵
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۸
شوشان ـ مریم مقدمی اصل :


مسعود پزشکیان رییس جمهور گفته است : دولت در بستری آرام و فارغ از هیاهوها بدنبال اجرای برنامه های است  که در آن مردم حسرت وضعیت خارج از کشور را نخورند .

در حال حاضر کشور با یک‌ وضعیت دشوار و پر چالشی مواجه است به گونه ای که تورم افسارگسیخته و بیکاری پیدا و پنهان و نرخ بالای فقر و فلاکت ، سیمای پر چالشی را در حوزه اقتصاد پیش روی دولت چهاردهم قرار داده است .

پزشکیان برای گشایش اقتصادی احتمالا چشم به رفع   تحریم ها و احیای توافق برجام و سرمایه گذاری های وسیع اقتصادی به ویژه حضور ایرانیان خارج از کشور دارد.

رفع کامل تحریم ها و بازگشت کشور به شرایط عادی کاری سخت است و در بهترین شرایط دست  کم در کوتاه مدت شدنی نیست ، در برهه کنونی کشور  تحریم است و امید چندانی برای رفع محدودیت‌های بین‌المللی وجود ندارد لذا  باید همه تلاش تصمیم گیرندگان اعم از دولت و حاکمیت  در راستای این موضوع مهم  باشد که از دارایی‌های موجود بیشترین بهره را در جهت رفع و رجوع نقصان اقتصادی بتوانیم ببریم .

رییس‌جمهور از تلاش برای بازگرداندن ایرانی‌های حاضر در بازار جهانی اقتصاد خبر داده که این موضوع نیز مستلزم تضمین هایی است تا سرمایه گذاران ایرانی به سهولت به  کشور بازگشته و در کشور خود سرمایه گذاری کنند .

دولت در این برنامه ریزی با شرایط دشواری مواجه است که تجارب تلخ گذشته در دولت روحانی این مسیر را به عنوان یک راه طی شده و پر چالش با مشکلات عدیده نشان می دهد اما دولت چهاردهم برای اجرای این برنامه باید بتواند   سرمایه‌داران ایرانی ساکن در کشورهای دیگر را به این باور  برساند که در صورت بازگشت به کشور  نه تنها مشکلی برای تجارت و سرمایه گذاری  نخواهند داشت، بلکه می‌توانند با خیالی آسوده به فعالیت اقتصادی تجاری خود بپردازند و به اهداف خود برسند.

هدف و استراتژی   پزشکیان برای حضور  ایرانیان سرمایه گذار در کشور هر چند یک استراتژی درست است اما به راحتی قابل تحقق نیست   اما با این وجود  دولت باید در  گام نخست  برای رفع موانع فعالیت سرمایه گذاران و تولیدکنندگان داخلی گام بردارد ،  ضمانت اقتصادی و البته تضمین امنیتی از سوی دولت برای تحقق چنین برنامه ای حائز اهمیت است  .

علاوه بر این برنامه ، پزشکیان احتمالاً به تلاش‌های دولت روحانی  به‌ویژه در مورد مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای و رفع تحریم‌های ایران ادامه خواهد داد ، رفع چالش های بین المللی و دستیابی به یک توافق و بازگشت  کشور به شرایط عادی نیز به خودی خود در بهبود شرایط اقتصادی راهگشاست اما تنها راه هم نخواهد بود .   

یکی از مهم ترین تاکیدات پزشکیان استفاده از برنامه های توسعه است ، در همین زمینه  او بعنوان رییس جمهور تاکید دارد که باید برنامه هفتم توسعه اجرایی شود و دقیقا از همین رو توجه به برنامه هفتم توسعه یکی از مهم ترین برنامه های او به شمار می رود ،  برنامه هفتم توسعه ایران، که از سال ۱۴۰۳ آغاز شده ، به طور ویژه بر بهبود معیشت مردم تمرکز دارد ، برای اجرای این برنامه ها ارتباطات مناسب و سازنده با دنیا برای رفع یا کاهش تحریم ها، افزایش سرمایه گذاری خارجی برای تحقق رشد اقتصادی و اجرای قوانین به جای ایجاد قوانین جدید، بیش از دیگر محورها مطرح شده و در اولویت برنامه های اقتصادی وی قرار دارد ، او برای تحقق این نقشه راه پیش از هر مولفه دیگر نیازمند وفاق ملی به منظور آرامش در داخل است و این استراتژی اگر به خوبی پیاده شود بسیار گره گشا خواهد بود .
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار