شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۱۱۶۶۶
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۲
عیار ورزش خوزستان در المپیک و پارالمپیک پاریس محک خورد

شوشان ـ حسین دلیر :

یکشنبه شب گذشته (19 شهریور) با خاموش شدن مشعل و برپایی آیین پایانی؛ پرونده پارالمپیک پاریس پس از 11 روز رقابت بهترین ورزشکاران جهان بسته شد.

کاروان 65 نفره «فرزندان ایران» با 8 طلا، 10 نقره و 7 برنز در ۱۰ رشته ورزشی (مجموع کسب 25 مدال) در رتبه چهاردهم پارالمپیک هفدهم جای گرفت. جایگاهی به‌مراتب بهتر از عملکرد المپیکی ایران با 12 مدال (3 طلا، 6 نقره و 3 برنز) و کسب رتبه 21 رقابت‌های تابستانی ماه گذشته در پاریس! اگرچه از نظر مدال‌شماری، عملکرد کاروان کشورمان در پارالمپیک بهتر از 24 مدال مجموع در هرکدام از سه دوره گذشته بوده اما عیار افتخارآفرینی ورزشکاران ما افت محسوسی داشت. 12 طلای ما در 2020 توکیو به 8 طلا در 2024 پاریس کاهش یافت. درحالی‌که کاروان ایران در آن دوره با 62 ورزشکار از 10 رشته ورزشی ضمن کسب رده سیزدهم؛ بهترین نتیجه تاریخ خود در بازی‌های پارالمپیک را ثبت کرد.

کاروان‌های اعزامی کشورمان در هر دو رقابت المپیک و پارالمپیک؛ توانستند به‌طور مجموع 11 طلا، 16 نقره و 10 برنز (37 گردن‌آویز) به دست آورند. 11 ورزشکار خوزستانی در هر دو رقابت پاریس حضور داشتند و نصیبشان از مدال‌آوری کاروان ایران؛ 2 طلا، 2 نقره و ۲ برنز شد. در پارالمپیک، ورزشکاران خوزستان با یک طلا و برنز از مجموع 25 مدال کاروان ایران، سهمی ناچیز داشتند. درحالی‌که تعداد ورزشکاران اعزامی این استان به پارالمپیک پاریس بیش از دوره‌های گذشته شده بود و آن‌ها در پارالمپیک 2020 توکیو به چهار مدال دست یافته بودند!

غلام‌رضا رحیمی (اهل دزفول) در پاراتیراندازی باکمان؛ احمد امین‌زاده (گتوند) در پاراوزنه‌برداری؛ هاشمیه متقیان (اهواز)، الهام صالحی (ایذه)، صادق بیت‌سیاح (اهواز)، امان‌اله پاپی (اندیمشک) و عرفان بُندری (ایذه) در پارادوومیدانی، هفت ورزشکار خوزستانی حاضر در پارالمپیک و امیدهای کسب مدال در پاریس بودند. همچنین با حضور زهرا کرم زاده، حسین امیری و مهدی فارسی به‌عنوان مربی؛ شمار نمایندگان این استان در کاروان فرزندان ایران به 10 نفر رسید.

«احمد امین‌زاده» در نخستین تجربه حضور خود در رده سنگین‌وزن پاراوزنه‌برداری به نشان خوش‌رنگ طلا دست یافت. حالا پس از فقدان ناباورانه «سیامند رحمان» دوست‌داشتنی؛ پاراوزنه‌برداری فوق‌سنگین ایران یک نماینده مقتدر دیگر به جهان معرفی کرده است. «الهام صالحی» در پرتاب نیزه (کلاس F54) توانست با ثبت رکورد 16.24 در پرتاب ششم و آخر خود در جایگاه سوم قرار گیرد.

صادق بیت‌سیاح و طلای از کف رفته‌اش در پرتاب نیزه اما به بزرگ‌ترین حسرت خوزستان و کاروان ایران در پاریس تبدیل شد. این ورزشکار اهوازی پس از رکوردشکنی با گرفتن دو کارت زرد (به دلیل خوشحالی غیرورزشی و شادی با پرچم غیررسمی)، دیسکالیفه شد و کمیته برگزاری رقابت‌ها، رتبه و مدال طلای او را پس گرفت.

هاشمیه متقیان (دارنده نشان طلای پارالمپیک 2020 در پرتاب نیزه)، امان‌اله پاپی (نقره پارالمپیک 2020 پرتاب نیزه)، غلامرضا رحیمی (طلای پارالمپیک 2016 در تیروکمان) از امیدهای اصلی کاروان کشورمان در کسب مدال بودند که با عملکرد ضعیف از قرار گرفتن بر سکو بازماندند؛ این سه را باید ورزشکاران خوزستانی ناکام سال 2024 در پایتخت فرانسه نامید. عرفان بُندری نیز که برای نخستین بار فضای این سطح از مسابقات را تجربه می‌کرد در پرتاب نیزه رکوردهای خوبی به ثبت نرساند تا دستش از مدال کوتاه بماند.

کمی قبل‌تر و در سی و سومین دوره بازی‌های المپیک در پاریس نیز ۵ کشتی‌گیر خوزستان موفق به پوشیدن پنج دوبنده از ۶ سهمیه تیم ملی کشتی در المپیک پاریس شده بودند. در کشتی فرنگی، سعید اسماعیلی (اصالتا بختیاری و ساکن دزفول)، علیرضا مهمدی (اهل ایذه) و امین میرزا زاده (گتوند) هر سه با خلق یک سه‌گانه رویایی به ترتیب صاحب گردن‌آویزهای طلا، نقره و برنز شدند. همچنین مهدی محسن نژاد (ایذه) و امین کاویانی نژاد (بهبهان) دو فرنگی‌کار خوزستانی از کسب مدال باز ماندند. علاوه بر این پنج گوش‌شکسته؛ یک مربی و یک داور خوزستانی نیز به پاریس اعزام گشت. دیگر مدال طلای فرنگی ایران در پاریس، توسط محمدهادی ساروی به دست آمد که اهل آمل مازندران است. تیم ملی کشتی فرنگی کشورمان در پاریس با کسب این چهار مدال رنگارنگ، بهترین عملکرد مدالی را بین تیم‌های حاضر داشت که سهم بسزایی از این موفقیت مرهون عملکرد کشتی‌گیران خوزستانی بود.

افزون بر آفرینش این شگفتی‌ها، مدال نقره «ناهید کیانی» در تکواندو را به‌واسطه اصالت و اهلیت ایذه‌ای او باید به حساب موفقیتی دیگر برای ورزش استان نوشت. نقره‌ای که نخستین بار و با راهیابی دختری ایرانی به رقابت فینال در این میدان بزرگ، نصیب ورزش بانوان ایران می‌شود.

اداره کل ورزش خوزستان و کمیته‌های ملی المپیک و پارالمپیک با همراهی ویژه فدراسیون‌های ورزشی در فرصت باقیمانده تا رقابت‌های دوره بعدی در لس‌آنجلس آمریکا (تیر و مرداد 1407)، باید به ارزیابی و واکاوی دقیق عملکرد ورزشکاران و رشته‌های مدال‌آور در استان‌های اصلی بپردازند. استان‌هایی چون مازندران، تهران و خوزستان همواره بیشترین سهمیه را در کاروان‌های المپیک و پارالمپیک دارند که به توجه و رویکرد مدیریتی متفاوت در ورزش مستعد قهرمانی نیازمندند.

بی‌تردید فضای ورزش قهرمانی در شهرهایی مانند ایذه، اهواز و گتوند به سبب تعدد سهمیه‌ها، شرایط به مراتب بهتری برای نمو و رشد المپین‌ها داشته است. بررسی نگرش و عملکرد مدیران، استعدادیابان، مربیان، باشگاه‌ها و ورزشکاران این شهرها می‌تواند الگوها و نمونه‌های در دسترسی برای سایر شهرهای استان و کشور باشد.

ورود چهار ورزش خاص و جدید به المپیک لس‌آنجلس 2028 (کریکت، چوگان، بیسبال و اسکواش) همچنین می‌تواند فرصت تازه‌ای برای خودنمایی بیشتر ورزش خوزستان باشد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار