شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۱۱۶۹۳
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۴

شوشان ـ ابراهیم مکوندی :

چندی پیش؛ اجلاسیه ی جهانیِ هوش مصنوعی و فناوری های نوین، در شهر ریاض پایتخت عربستان سعودی، با حضور بیش از چهارصد تن، فعال این حوزه، از یکصد کشور جهان، با امضای بیش از هشتاد تفاهم نامه و توافق نامه،پایان پذیرفت. در این اجلاسیه اهتمامِ راهبردی و کاربردیِ کشورهای جهان به ویژه کشورهای حوزه ی خلیج فارس را به هوش مصنوعی و فناوری های نوین ، به عنوان فناوریِ تحول آفرین در همه ی حوزه‌های نوین زندگی بشری را نشان می دهد.
هوش مصنوعی در حال تبدیل شدن به موتورِ محرکه ی توسعه ی مدرن و دنیایی متحول شده می باشد. کشورهای عربیِ خلیج فارس با دریافت و درکِ درست از این مقوله؛ چند سالیست، آن را در صدرِ اهتمامات خود قرار داده و سرمایه‌گذاری‌های کلانی هم در این حوزه انجام داده اند. به گونه‌ای که عربستان درصدد سرمایه‌گذاری چهل میلیارد دلاری و تاسیس بیش از چهارصد شرکت برای توسعه ی هوش مصنوعی و ایجاد فناوری های نوین می باشد.
امارات متحده عربی ،نیز می‌خواهد که سهم هوش مصنوعی و فناوری های نوین خویش را در تولید ناخالص داخلی‌اش، تا سال 2030، به یکصد میلیارد دلار برساند.
بر اساسِ رده بندی آکسفورد، در شاخص آمادگی هوش مصنوعی و فناوری های نوین؛ امارات در رتبه هجدهم جهان، عربستان سعودی بیست ونهم و قطر در رتبه ی سی و چهارم جهان، ایستاده اند. و سه کشور برتر خاورمیانه در حوزه‌ ی علمی و فناوری می باشند.
این در حالی است که متاسفانه؛ کشور عزیز ما ایران ، با رتبه نود و چهارم در رده ی کشورهای
ناکارآمد، ناآماده و عقب مانده؛ برای پذیرشِ این فناوری های نوین و توسعه ی هوش مصنوعی قرار گرفته است !!!
اهتمام و تلاش بی وقفه ی کشور امارات متحده عربی ؛ به هوش مصنوعی در حدی است که در هر چهل و هشت ساعت یک شرکت دارای فناوری های نوین و مجهز به هوش مصنوعی،تنها در ابوظبی تاسیس می‌شود.
که نشان دهنده ی اهمیت و کاربردِ اساسیِ فناوری های نوین و استفاده از هوش مصنوعی در دنیای امروزی و نقش مهم و حیاتی آن در زندگی و آینده ی بشر امروزی می باشد.
نتیجه این که کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه ی جهان؛ با سرعت سرسام آوری در حال پیشرفت در حوزه ی ای تی ، هوش مصنوعی و فناوری های نوین می باشند.زیرا توسعه یافتگی و پیشرفت کشور و مردمان خویش را در گِرو و دارا بودن و داشتنِ این فناوری های پیشرفته و روزآمد می دانند.
لذا ما نیز برای پیشرفت و توسعه یافتگیِ اقتصادی، علمی، پژوهشی، اجتماعی و سیاسی و.... نیازمند به داشتنِ این گونه فناوری های جدید و مجهز بودن به هوش مصنوعی؛ هستیم.
لذا برای این که از لحاظِ توسعه یافتگی از کشورهای دیگرِ جهان، عقب نمانیم.
و هم جهت و هم سو با سایر کشورهای جهان، پیشرفت، داشته باشیم.
باید ،حتما و لزوماً ؛ براین نکته، تاکید می نمایم: تا دیر نشده است.با تمام قدرت و توان خویش و با همت مدیران کارآمد و مسئولین دلسوز؛ هر چه زودتر، اقدام به برگزاریِ همایش ها و اجلاسیه هایی همانند ُ اجلاسی که جدیداً در کشور عربستان برگزار گردیده است . نماییم؛ و از نخبگان و دانشمندانِ حوزه ی ای تی ، هوش مصنوعی و فناوری های نوین ، جهت آموزش و تبادل اطلاعاتِ به روز و نوینِ این حوزه از علم،دانش و فناوری نوین ، اقدام عاجل و هوشمندانه نماییم.
نیک می دانیم؛
برای این که آینده ایی روشن و کشوری توسعه یافته داشته باشیم. و برای داشتنِ ایرانی قوی و با صلابت باید در زمینه ی فناوری های نوین و جدیدِ ای تی و هوش مصنوعی ؛ خودمان را قوی ،مسلح و کارآمد نماییم.تا از کاروانِ کشورهای در حال توسعه عقب نمانیم.
زیرا که فرزندان و آیندگان ما؛ نیازمندِ این گونه پیشرفته های جدیدِ جهانی می باشند.و وظیفه ما در این برهه از دنیای نوین؛ آماده سازیِ زیر ساخت های اساسی برای دستیابی هر چه زودتر و سریعتر به هوش مصنوعی فناوری های نوین جهانی باشد.
که اگر در این زمینه، اهمال و کوتاهی نماییم.آیندگان و فرزندان ما؛ هرگز ما را نخواهند بخشید.
پس با توکل به قدرت خداوند دانا و توانا،
برای پیشرفت، توسعه یافتگی و آبادانی ایران زمین، این سرزمینِ نجیب زادگان و نیک نژادان، از همین امروز، این کار مهم و حیاتی را آغاز نماییم‌.
در پایان متذکر می گردم که اینجانب به عنوان یک نویسنده، روزنامه نگار و پژوهش گر ؛ این مواردِ مهم و حیاتی را خدمت مسئولینِ امر و دولت مردانِ این حوزه ی علمی و فناوری های نوین؛ یادآوری، متذکر و تاکید نمودم و وظیفه ی انسانی، علمی و رسانه ایی خویش؛ را به انجام رساندم.
حال دیگر؛ صلاح مُلکِ خویش، خسروان دانند .
اینجانب، رسالتِ رسانه ایی خویش؛ به انجام رساندم  حال دیگر اگر قصور و اهمالی از جانبِ مسئولین امر؛ صورت پذیرد.ایشان باید جوابگوی وجدان خویش، فرزندان وآیندگان این آب و خاک باشند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار