شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۱۱۶۹۷
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۱

شوشان ـ علی کرد :

زمانی که دکتر مقتدایی در دولت روحانی استاندار خوزستان بود چندین کار در خور توجه و تقدیر انجام داد که میتواند چراغ راهی باشد برای استانداران سراسر کشور. باتوجه به اینکه نگارنده این سطور دانش آموخته مدیریت هستم با این نگاه اقدامات مدیران را بررسی و تحلیل و از مبالغه گویی پرهیز و از آن بیزارم. حضور بخشداران و مدیرانی دراین سطح در جلسات رسمی استانداری بعنوان یک کارگاه آموزشی مدیریت درراستای مدیرپروری کاری نو و ارزنده بود. جلساتی درراستای توسعه خوزستان باحضورشخصیتهای علمی و صاحب قلم و صاحب نظردر رشته ها و حوزه های مختلف یکی دیگر از اقدامات شایسته ایشان بود. متاسفانه به هر دلیلی آن جلسات متوقف و مدتی این مثنوی تاخیرشد. خوشبختانه دوباره آن جلسات از سر گرفته شد و جناب دکتر مقتدایی با عزمی جزم تر و با بهره گیری از نقاط ضعف و قوت آن هم اندیشها دومین جلسه ی توسعه خوزستان در سالن جلسات کسب و کار شهرکهای صنعتی برگزار گردید.دکتر مقتدایی نگاه توسعه محور خود و چالشها و وضعیت استان را بصورت منسجم و مصداقی بیان کردندکه خبر آن در رسانه ها منتشرشد. تعداد زیادی از فرهیختگان حاضر در جلسه بصورت کوتاه سخنرانی کردند.حضور پررنگ چهره های متخصص و باانگیزه از یک طرف و شنود موثر دکترمقتدایی از سوی دیگر دیدنی و ستودنی بود. در میان سخنرانان افراد باتجربه و پیشکسوت و جوانان باسواد و باانگیزه دیده میشد.دکتر مقتدایی نیز با حوصله و طمانینه و فعالانه گوش میداد و یادداشت برداری میکرد و جلسه را از حالت تشریفاتی به یک جلسه مفید کاربردی تبدیل کرد.اصرار ایشان بر تداوم جلسات و پرداختن به مسایل مبتلابه استان نویدبخش و امیدوار کننده بود.درآخرچند توصیه کوتاه برای اثربخشی این جلسات و این تشکل توسعه محور دارم.

یکم: استان خوزستان،متاسفانه ازعدم توسعه درابعاد مختلف رنج می برد لذا این تشکل لازم است به همه ابعاد توسعه البته با اولویت بندی بپردازد و عنوان اصلی آن همان" توسعه" باشد.

دوم:مدیران، به ویژه مدیران سطح اول نقش مهم و تعیین کننده در توسعه دارند بنابراین ضروری است که روی انتصاب مدیران ارشد استان که هم دارای توسعه فردی باشند و به توسعه باورداشته باشند و هم با دولت جدید همفکری و همگرایی داشته باشد زوم کرده و توسعه سیاسی سرلوحه کار قرارگیرد چراکه بدون توجه به توسعه سیاسی امکان رسیدن به توسعه در ابعاد دیگر میسر نیست که نمونه های آن فراوان است که دراینجا فقط دو کره را مثال میزنم. ودر مرحله بعد با مشاوره و تصمیم سازی این مدیران را در جهت اتخاذ تصمیمات اجرایی و توسعه محور همراهی کنند.

سوم: با درس گرفتن از جلسات سنوات قبل برای استمرار و نتیجه گرایی، لازم است که این تشکل شناسنامه دار و رسمی و دارای اساسنامه و مرامنامه و متشور باشد.

چهارم: اعضاء براساس آن منشور انتخاب شوند و فعالانه در جلسات شرکت نمایند وهرکدام به وظایف خودشان عمل کنند. صرف تشکیل جلسه و شرکت در آن و حتی سخنرانی در آن جلسات کافی نیست هرچند که لازم است.و نکته مهم دیگر اینکه محور و موضوع هر جلسه ازقبل مشخص و چکیده مطالب سخنرانان از قبل در اختیار دبیریا دبیران جلسه قرارگیرد تا جلسات دچارحاشیه نشوند و سخنان و نظرات و پیشنهادات حول محور موضوع جلسه باشد.

پنجم:درجلسه بعدی مصوبات و پیشنهادات و راهکارهای جلسه قبل مرور و بررسی وبازخورد آن مشخص شود

ششم:باتوجه به محورها و ابعاد توسعه و تخصص و دانش و انگیزه اعضاء، کارگروههایی تشکیل و همانند مجلس شورای اسلامی که دارای کمیسیونهای مختلف است جلسات میان گروهی تشکیل و محورها و موضوعات قابل بررسی و پیگیری از طریق این کارگروهها مطرح و در اختیار دبیر تشکل قرارگیرد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار