شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۱۱۷۴۴
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۰۷:۱۲
به مناسبت شهادت دبیر کل حزب الله لبنان، سید حسن نصرالله، آیین بزرگداشتی در دارالعلم آیت الله بهبهانی در اهواز برگزار شد.

شوشان ـ در این آیین استاد رضا حیدری با شمردن ویژگی های شخصیتی  و رهبری شهید نصرالله؛ روحیه جریان سازی و توان اقناع مخاطب و توان ایجاد جنگ روانی برضد دشمنان را تشریح کرد و گفت: 《 سید حسن نصرالله، رسانه را می شناخت و می دانست در دنیای امروز، غیر از تسلیحات و موشک و توان هسته ای یک چیز دیگری که کار می کند رسانه است. ما گاهی شعار این را می دهیم ولی معنای آن را درک نمی کنیم او خودش به تنهایی یک رسانه تمام عیار بود.  گاهی سخنانش نه فقط در لبنان یا محور مقاومت بلکه در ایران و جهان موج ایجاد می کرد و وارد ادبیات سیاسی می شد. او هنر استفاده از واژگان، تعابیر و کلمات و ایجاد گفتمان داشت.》

حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری در ادامه سخنان خود با شمردن نمونه هایی از اظهارات متعدد آن شهید در وقایع مختلف مانند انفجار پیجرها، شهادت فرزندش سیدهادی، شهادت دبیرکل پیشین حزب الله سید عباس موسوی، شهادت سردار سلیمانی، شهادت اسماعیل هنیه، اثرگذاری تعابیر و جملات او بر ادبیات سیاسی و گفتمان مقاومت را نشان داد و آن را قابل الهام گیری دانست.

رضا حیدری استاد سطوح عالی حوزه علمیه اهواز در بخش دیگری از سخنان خود به بیان زندگینامه آن شهید پرداخت و با ذکر مکان و زمان ولادت و وضعیت خانواده و شغل پدر و کیفیت تحصیل در دوران خردسالی و نوجوانی به عضویت نصرالله در جنبش امل ( اممواج المقاومه اللبنانیه) در ۱۵ سالگی اشاره کرد و با بیان اینکه معمولا بعد طلبگی آن شهید در سخنرانی ها مغفول می ماند و کمتر پرداخته می شود به سیر مطالعاتی سید حسن و چگونگی ورود او به وادی طلبگی و دروس مقدمات حوزوی در بعلبک و هجرت به نجف برای ادامه تحصیل و بازگشت او به لبنان پرداخت و در ادامه، چگونگی نقش آفرینی او در تاسیس حزب الله در سال ۱۹۸۲ و دبیر کلی او در سال ۱۹۹۲ را تشریح کرد.

حیدری همچنین توضیحی درباره حضور آن شهید در حوزه قم و نیز دیدار با امام راحل در جماران بیان کرد و با بیان مواردی از خاطرات آن شهید به ارتباط وثیق شهید با آیت الله خامنه ای اشاره کرد.


این استاد محقق با بیان اینکه ما ملت ایران از سالهای دور مدافع مردم مظلوم فلسطین بوده ایم و ظلم اسرائیل را محکوم کرده ایم بیانیه ضد صهیونیستی آیت الله العظمی بهبهانی، مرجع عالیقدر دینی در سال ۴۶ را سند پیشتازی خوزستانی‌ها و علما و حوزه های علمیه دانست و در بیان ایثارگری و مقاومت بیت آن مرجع عالیقدر گفت: چهار نفر از نوه ها و نتیجه های ایشان شهید شده اند و سه تن از از عموزاده ها و یک تن از دایی زاده های ایشان شهید شده اند و چهار نفر آزاده و جانباز .

گفتنی است این آیین روز سه شنبه دهم مهرماه پس از نماز مغرب و عشا در مسجد دارالعلم آیت الله العظمی بهبهانی به همت سید نورالدین مجتهدزاده تولیت مراکز آن مرجع فقید و با حضور استادان، مدرسان، طلاب، روحانیان، بازاریان، ایثارگران و جانبازان و اقشار مختلف مردم برگزار شد.                

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار