شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۱۱۷۷۰
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۶
شوشان ـ حسن دادخواه :

   به رغم آنکه در باورهای دینی ما، انسان و جان آن به لحاظ جایگاه معنوی در آفرینش و نوع خلقت و ظرفیت الهی شدن آن، از ارزشمندی ویژه ای برخوردار است و در قوانین دینی و حقوقی نیز، قتل و کشتن یک انسان بی گناه، برابر با کشتن انسانیت و همه انسان‌هاست ولی شوربختانه در مجموع رفتارهای ما، با پدیده ای چون لزوم حفاظت و حمایت از جان انسان‌ها، بی نهایت کم کار و بی اعتنا هستیم!
   ارزشمندی جان شهروندان و لزوم حفاظت و حمایت از آن، در صحنه ها و حوادث و اتفاقات، در صدر و اولویتِ وظایف و ماموریت های همه مقامات کشوری در سطوح مختلف باید قرار گیرد!
   حوادث غیر مترقبه و پیش بینی نشده، گر چه با پیش بینی ها و داده های علمی، می توان تلفات انسانی و‌جانی آن را کاهش داد یا از وقوع آن، جلوگیری نمود، یکی از مواردی است که هر باره تعدادی از شهروندان را به کام مرگ می کشاند!
   تصادفات جاده ای به ویژه در روزهای تعطیل و بالا رفتن سفرها، از دیگر مواردی است که تعداد قابل توجهی از شهروندان را به کام مرگ می کشاند و تعداد زیادی را هم مجروح می کند و افزون بر زیان های جانی و مالی، کانون گرم خانواده ها را هم به سردی و فروپاشی سوق می دهد.
   تصادفات جاده ای حاصل از سرعت سرسام آور خودرو های موسوم به «شوتی» که برای جابجایی کالاهای قاچاق مورد استفاده قرار می گیرد، از مصادیق بی توجهی به جان های شهروندان است.
   بی احتیاطی ها در محیط های صنعتی، فرسودگی تجهیزات و لجستیک، عدم رعایت قوانین ایمنی و بی توجهی به آلاینده های هوا که به تدریج و بی سر و صدا منجر به گسترش بیماری های خاص می شود و دسته های از شهروندان را از چرخه زندگی بیرون می برد، از دیگر مواردی است که نسبت به آن بی  اعتنا هستیم.
   جدای از جان‌سپاری نفرات و شمار قابل توجهی از شهروندان در حوادث و تصادفات، گرانی مواد خوراکی عملا مصرف آنها را برای طبقاتی از مردم، کاهش داده یا به صفر رسانده است. در دسترس نبودن کالری مورد نیاز بدن، کم کم، موجب در مخاطره افتادن تندرستی و سلامتی شهروندان از پیر و جوان و دختر و پسر می شود‌. پوکی استخوان، بیماری های دهان و پوسیدگی دندان ها، کم سو شدن چشم و انواع و اقسام اختلالات روحی همه و همه، از زبان های پنهان و خاموشی است که در نبودن تغذیه سالم دامن دسته هایی از مردم را می گیرد.
   افزایش بزه و جرم و جنایت حاصل از فقر و رواج پرخاشگری حاصل از تنگناهای گذران زندگی، کمتر از مخاطرات سلامت جسمی نیست و نیازمند رسیدگی جدی است.
   همه و همه موارد بالا را می توان افزایش داد و برشمرد. انواع و اقسام زیان هایی که جمعیت و جامعه ایرانی  را به موجوداتی  فرسوده و خسته و سست و بی اراده و فقیر و ناامید تبدیل می کند.
     اهمیت دادن به  انسان‌ها و در اولویت قرار گرفتن سلامت و تندرستی روحی و روانی و جسمی آنان از رهگذر رواج شادی و خرمی و تفریحات، ارتقای مدیریت های متصدی نکات ایمنی کار و دقت ونظارت در ساخت خودروهای امن و جاده های پیشرفته از مواردی است که می تواند سلامت جمعیت و جامعه را ارتقا ببخشد !
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار