شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۱۱۷۷۸
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۶
شوشان ـ بهداروند مرداسی :

اخیرا این تمایلات و مراسمات  «نامتعارف» در خوزستان رواج پیدا کرده؛ که بخشی از این مراسمات ناصحیح دور از واقعیت های تاریخیست.. بواقع جعلیات تاریخی از  دل شوونیسم کور بیرون می‌زند. اما چرا برخی از چهره ها در خوزستان بدنبال این تمایلات هستند
 نگاهی ست که باید از نو شناخت. تحمل پذیری یک مکانیسمی ست، که در وجود همه ی انسان ها وجود دارد و از دیر باز هر خانواده و تیره و طایفه و ایل و قوم و جامعه در وجود خود یکسری مراسمات متنوع و متعارفی دارد، که بر هیچکس پوشیده نیست.
 اما اینکه بخواهیم با  «مردگان خویش» یک مجموعه ای را بازسازی یا دگر سازی کنیم، مصداق مرده پرستی در قامت شوونیسم کور است. که این تمایزات کور یکنوع برتری طلبی قومی محسوب می‌شود، اینکه ما در زمان و وقت و جایگاه مناسب سر بزنگاه به خواسته های صنفی و اجتماعی  زندگان و اطرافیان خود بی توجه بوده و جامه عمل نپوشاندیم و این ناتوانی و ضعف اجتماعی را بخواهیم با  «تابوت مردگان» پر کنیم، در این عصر و زمانه یک امر منسوخ شده ایست، چون در طی قرن های متمادی ساختارهای قومی و ایلی و چارت سازمانی ساخته شده و هرگز قابل تغییر و انکار نیست.
 مسیر موفقیت ها و توسعه مناسبات قومی با برتری طلبی ها ایجاد نمی‌شود، بلکه با پذیرش زنده ها و توجه به آنها صورت می‌پذیرد و بکوشیم در پرتو ضامن همدیگر به هم احترام بگذاریم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار