شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۱۱۸۲۶
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۰
شوشان ـ  نوید قائدی :

بعد از انتصاب استاندار محترم خوزستان، فضای معاشرت مجازی استان سرشار از پیام‌های تبریکی شد که لزومی نداشت و ندارد که بااین‌همه شاخ‌وبرگ و تملق‌گویی و پیش‌بینی‌های غیرقابل‌درک و باور همراه باشد. تبریک اگر با حسن‌نیت اجتماعی یعنی با مکنونات قلبی ناشی از منفعت جمعی و امید برای اصلاح امور همراه باشد می‌تواند یک جمله کوتاه ساده باشد، این‌همه تعریف و تمجید و تملق علاوه بر این که موضوعی لوث شده و مضموم اجتماعی است که به‌راحتی همه مخاطبان حتی کسانی که اندک آشنایی باسواد رسانه‌ای دارند متوجه آن می‌شوند، و این موضوع می‌تواند دارای اثرات ناصواب بر آینده فضای اجتماعی و اجرایی  استان بگذارد که ادامه به مواردی آن‌ها اشاره می می‌شود.
استاندار محترم  باید بی‌طرفی و عدالت و تساوی همه شهروندان باشد، هر استاندار جدید، صرف‌نظر از وابستگی‌های سیاسی یا شخصی، مسئولیت خدمت به همه شهروندان استان را بر عهده دارد و تبریک متملقانه و اغراق‌آمیز یک شخص خاص ممکن است این مسیر خدمت را در باور عمومی دچار خدشه نماید. همچنین محتوای  تبریک‌های اغراق‌آمیز می‌توانند انتظارات غیرواقعی از استاندار جدید ایجاد کنند که در صورت عدم تحقق این انتظارات می‌توانند به ناامیدی عمومی منجر شوند. هر مدیری، از جمله استاندار باتوجه‌به عملکرد گذشته خود یا بعد از فعالیت اجرایی، نیازمند نظارت و نقد سازنده است. تبریک‌های متملقانه و جهت‌دار ممکن است فضای نقد را محدود کرده و مانع از شناسایی و رفع مشکلات شود.
تبریک‌های متملقانه اغلب در راستای اهداف و منفعت‌های فردی و سیاسی و جناحی صورت می‌گیرد و ممکن است به رقابت‌های ناسالم بین گروه‌های مختلف منجر شود که متأسفانه نمود آن هویدا شده است. همچنین تبریک‌های اغراق‌آمیز می‌توانند تصویری غیرواقعی از وضعیت استان و مشکلات آن ارائه دهند که مطلوب و شایسته نیست. گرچه تبریک به انتصاب یک مقام رسمی، نشانه احترام به جایگاه اوست. اما این احترام باید باصداقت و واقع‌بینی و اختصار همراه باشد. چاپلوسی و تملق، از نظر اخلاقی و در باور تیزبین افکار عمومی و کنشگران راستین مذموم است و به جایگاه فرد تبریک گو نیز لطمه می‌زند، گرچه بسیاری از مروجان این سبک تبریک گویی به این نظرات وقعی نمی نگذارند و فقط به دنبال اهداف خود هستند.
لذا توصیه می‌شود به‌جای عبارات کلیشه‌ای و متملقانه ابا عبارات مختصر و صمیمانه، موفقیت استاندار جدید را تبریک گفت و برای او آرزوی موفقیت کرد و در تبریک، می‌توان بر مسئولیت‌های مهم استاندار جدید تأکید کرد و از او خواست تا برای حل مشکلات استان تلاش کند و به‌جای تملق‌گویی، می‌توان پیشنهادها سازنده‌ای را برای بهبود وضعیت استان ارائه داد.
تبریک به انتصاب یک استاندار، فرصتی است برای ابراز امیدواری به آینده و حمایت از تلاش‌های او. اما این تبریک باید با رعایت اصول اخلاقی و حرفه‌ای، و به‌دوراز هرگونه اغراق و تملق صورت گیرد و از مهم‌ترین ارکان مختصر آن مطالبه‌گری عام و لزوم توجه به توسعه و پیشرفت استان و در صورت عدم تحقق آن پیگیری و مطالبه‌گری باشد. وضعیت این استان گل‌وبلبل نیست خواهش می‌کنم به دلایل شخصی و منفعتی و گعده‌ای بر طبل بروز مشکلات بیشتر نکوبید.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار