امام علی (ع): كسى كه دانشى را زنده كند هرگز نميرد.
اگر اين روزها نيم نگاهي به اخبار سيستم هاي حمل و نقل درون شهري اروپا بزنيد مشاهده مي گردد به دلايل گوناگون فروش و استفاده از دوچرخه به بالاترين ميزان خود طي سال هاي اخير رسيده است.
در بعضي از شهر هاي ايران كه آينده نگري مناسبي دارند مطالعه و اجرايي نمودن استفاده از دوچرخه را در برنامه كاري خود دارند. لذا با توجه به ضرورت موضوع و لزوم استفاده از اين وسيله گرانبها با زباني ساده و بدور از اصطلاحات علمي و تخصصي جستاري در اين خصوص تقديم مي گردد : شايد پيش خود بگوييد اولاً شرايط آب و هوايي اروپا در قياس با استان ما كجا ؟ دوماً زير ساخت هاي مناسب تردد و فرهنگ راهنمايي و رانندگي اروپا و شهر هاي ما كجا؟
قطعا دو عامل مهم فوق از دلايل اساسي محدوديت استفاده از دوچرخه در استان خوزستان مي باشند كه مي توان با فرهنگ سازي و برنامه ريزي آنها را مرتفع نمود .
بالاترين ميزان سفرهاي درون شهري استان خوزستان در فواصل ماههاي مهر تا پايان ارديبشهت است كه مدارس و دانشگاه ها فعال هستند بطوريكه روزانه 30 تا 50 درصد افزايش سفرهاي درون شهري را شاهد هستيم و در اين بازه زماني شرايط و آب و هوايي خوبي در شهر هاي استان حاكم است و مي توان به بهترين وجه از اين اقليم مطلوب بهره برد، در روزهاي گرم تابستان معولاً مردم خود را با اوقات خنك روز همسو نموده و از ساعت هاي بعد از ظهر تا نيمه شب جهت سفرهاي خود استفاده مي نمايند كه مي توان از اين وسيله نقليه استفاده نمود.
اما در خصوص زيرساخت هاي لازم كه ركن اصلي و اساسي موضوع است مي توان با مطالعه و طراحي مسيرهاي ويژه دوچرخه، محل هاي پارك و توقف استاندارد از اين سيستم بهره برد و اتقافاً اجراي چنين مسيرهايي بدليل اينكه حتي المقدور از معابر شهري استفاده مي نمايند و نهايت بدليل محدوديت معابر فعلي معبر جديدي طرح و اجرا مي گردد مي توان با كمترين هزينه خصوصاً در شهر هاي كوچك آن را اجرايي نمود، در ابتدا مي توان كل شبكه را طراحي و بسته به امكانات و اعتبارات طي چندين سال توسعه و تكميل گردد.ميل و رغبت استفاده از چنين سيستمي در مردم وجود دارد ولي بدليل عدم وجود زير ساخت مناسب مهجور مانده كه مسئولين عمراني شهر ها و استان بايد توجه ويژه اي به آن داشته باشند.