شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۲۳۸۲
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۵
وی افزود: امروز شاهد آن هستیم که افسران مجرب نیروی انتظامی پس از 30 سال خدمت و به دست آوردن تجربیات گرانقدر در این حوزه بازنشسته می‌شوند و علی‌رغم تمام توانایی‌هایشان، از گردونه فعالان حوزه قتل خارج می‌شوند.
رییس‌کل دادگستری خوزستان گفت: بدون تردید، قتل از پیچیده‌ترین رفتارهای ناهنجاری است که از ابنای بشر سر می‌زند و این پیچیدگی سبب شده علمای علوم اجتماعی درباره علت بروز این پدیده اظهارنظرهای مختلفی ارایه دهند که در پی آن، راهکارهای مقابله و پیشگیری در خصوص این رفتار ناهنجار نیز ارایه شده است.

 به گزارش شوشان، محمدجواد الفت در اولین همایش آسیب شناسی قتل، نظم و امنیت که امروز، چهارشنبه(29 آبان ماه) به میزبانی دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، اظهار کرد: تعدادی از علما علت بروز چنین رفتار خشنی را به مباحث ژنتیک و موضوعات ذاتی انسان مرتبط دانسته و برخی از علمای علوم اجتماعی نیز علت آن را عوامل تربیتی و محیط و خانواده‌ای که فرد در آن رشد کرده، می‌دانند.

 رییس‌کل دادگستری خوزستان اظهار کرد: پیچیدگی چنین رفتاری، موجب می‌شود دست‌اندرکاران کشف هویت قاتلان، شدیدا به زحمت بیفتند و مورد آسیب های روحی و روانی قرار بگیرند. تمام افرادی که دست‌اندرکار تحقیقات مقدماتی، محاکمه و اجرای احکام مربوط به قتل‌ها هستند، متاسفانه از نظر بهداشت روحی و روانی به معنای واقعی مورد حمایت دستگاه های حاکمیتی قرار نمی‌گیرند.

 الفت افزود: این عزیزان در مدت کمتر از 3سال از نظر روحی شدیدا دچار آسیب می‌شوند و آثار منفی این آسیب‌ها در محیط کار و محیط خانواده آنان به خوبی قابل لمس است که از دید حاکمیت به نوعی مخفی مانده است. امید است این همایش بتواند این دقت را افزایش دهد.

 وی اظهار داشت: پیچیدگی قتل در حوزه محاکمات نباید ما را به سمتی ببرد که تنها دادگاه‌های تخصصی قتل یا بازپرسان ویژه قتل و افسران مجرب را در حوزه قتل داشته باشیم بلکه باید وکلایی که در تحقیقات قتل فعالیت می‌کنند نیز از تخصص ویژه و تجارب ارزنده‌ای برخوردار باشند.

 رییس‌کل دادگستری خوزستان گفت: حضور یک وکیل تازه‌کار و کم‌تجربه،می‌تواند روند کشف و محاکمه پرونده‌های قتل را به بیراهه ببرد.

 وی تصریح کرد: حضور وکلای تازه‌كار این خطر را برای پرونده‌های قتل دارد و طرح مباحث غیرمرتبط، دادرسی را با دست‌اندازهای مختلف مواجه  می‌کند.
 
الفت استفاده از ظرفیت کارآگاهان خصوصی ویژه قتل در این پرونده‌ها از ضروری دانست و عنوان کرد: به نظر می‌رسد واگذار کردن کشف کلیه قتل‌های صورت گرفته در کشور پرجمعیتی مانند ایران که بعضا به سبب بروز برخی ناهنجاری‌ها، از آمار قتل بالایی برخوردار است، به نیروی انتظامی و افسران نیروی انتظامی کار چندان مدبرانه‌ای نباشد.

 وی افزود: امروز شاهد آن هستیم که افسران مجرب نیروی انتظامی پس از 30 سال خدمت و به دست آوردن تجربیات گرانقدر در این حوزه بازنشسته می‌شوند و علی‌رغم تمام توانایی‌هایشان، از گردونه فعالان حوزه قتل خارج می‌شوند.

 رییس‌کل دادگستری خوزستان گفت: اگر پلیس همه اقدامات خود را متوجه مباحث مقابله‌ای در بحث قتل کند قطعا‌ از حوزه پیشگیری، ارتقا و حفظ امنیت فاصله می‌گیرد. برای افرادی که حفظ امنیت می‌کنند باید جایگاهی ویژه و برای افرادی که می‌توانند امنیت را اعاده کنند، جایگاه ویژه دیگری در نظر گرفته شود.

 الفت تصریح کرد: لازم نیست افرادی که توانایی اعاده امنیت را دارند، افراد حاکمیتی باشند. وظیفه حاکمیت حفظ امنیت است و اگر با بروز قتل این امنیت مختل شد، می‌توان از کارآگاهان بخش خصوصی نیز در این جهت استفاده کرد.

 وی اظهار داشت: امروز ضرورتی ندارد که پلیس تنها از توانمندی‌ها و نیروی انسانی خود استفاده کند بلکه می‌تواند از ظرفیت کارآگاهان خصوصی و مشارکت مردم نیز استفاده کرد.

 
رییس‌کل دادگستری خوزستان گفت: پیچیدگی قتل، ما را به سمتی می‌برد که از نیروهای فوق‌العاده متخصص استفاده کنیم و امید است تلاش شود تا مجوزهای لازم برای فعالیت کارآگاهان خصوصی ویژه قتل صادر و به رسمیت شناخته شود تا زمینه برای فعالیت آنها فراهم شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار