اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۲۵۵۷
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۳
واکنش بازار سکه و دلار به توافق نامه هسته ای ژنو
در شرایطی که نرخ ارز در روزهای اخیر با تثبیت و حتی کاهش گاه به گاه به زیر 3000 تومان همراه می‌شود، طلا نیز با چنین کاهشی همراه است.
شوشان: با آغاز اولین هفته از آذرماه 1392، شاخص بورس به مرزهای جدید خود نزدیک شد. این شاخص در شرایطی که در دهه پایانی آبان‌ماه حوالی 77 هزار واحد نوسان می‌کرد، در ادامه جهش روز چهارشنبه، صبح دیروز به 78874 واحد رسید. به عبارت دیگر می‌توان گفت شاخص کل بورس تهران در یک قدمی 79هزار واحدی به سر می‌برد و احتمالاً آن را فتح خواهد کرد. ارزش بازار نیز در پایان روز شنبه 3783 هزارمیلیارد ریال رسیده که افزایش آن در روزهای آتی تحقق می‌پذیرد. این رکوردزنی‌های شاخص در هفته‌ها و ماه‌های اخیر تا حدودی عادی شده است و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که همچنان نیز ادامه خواهد یافت. 

به گزارش فردا  ، رشد دو هزار واحدی شاخص بورس در هفته گذشته، بیشتر ناشی از چند صنعت تأثیرگذارتر بود. صنعت کاشی، نخستین بازدهی را به میزان 31 درصد داشت که جلوتر از صنایعی چون پیمانکاری صنعتی و محصولات چوبی قرار گرفت. در طرف دیگر نیز، صنعت چاپ و نشر با منفی 6 درصد بازدهی، سهام‌داران را خود را در پایین جدول بازدهی هفته پیشین قرار داد. اگرچه افزایش شاخص بورس به مفهوم مثبت بودن وضعیت و ارزش تمامی سهم‌های موجود نیست، اما نمادی از وضعیت متوسط بازار سرمایه است. به همین دلیل است که قالیباف اصل ـ مدیرعامل شرکت بورس ـ چند روز قبل در توصیه‌ای به سهام‌داران تازه‌وارد اعلام کرده بود: «گرچه شاخص بورس وضعیت کلی بازار را نشان می دهد اما در هر حال رشد شاخص ملاک درستی برای تصمیم گیری ها نیست». 

اما امروز در شرایطی رکوردشکنی‌های بورس در انتهای هفته گذشته و ابتدای هفته کنونی، در حال تحقق است که چند اتفاق مهم و تأثیرگذار در بستر اقتصادی و سیاسی کشور افتاده است. رخدادهایی که اهمیت بازار سرمایه و البته تأثیرگذاری و تأثیرپذیری آن را بیشتر نمایش می‌دهند. 

نخست اینکه نتیجه مذاکرات 1 + 5  قطعا بر بازارهای داخلی ـ حداقل در بُعد روانی و هیجانی ـ تأثیرگذار خواهد بود. مورد دومی که تأثیر به سزایی بر این مسأله دارد نیز خود تا حدودی از مذاکرات ناشی می‌شود و آن نرخ ارز و طلاست. در شرایطی که نرخ ارز در روزهای اخیر با تثبیت و حتی کاهش گاه به گاه به زیر 3000 تومان همراه می‌شود، طلا نیز با چنین کاهشی همراه است. کاهش قیمت طلا البته ریشه در قیمت جهانی آن نیز دارد. قیمت جهانی طلا علاوه بر کاهش آن در هفته‌های اخیر، در چند روز گذشته نیز جهش نزولی قابل توجهی یافته است و تا مرز 1240 دلار برای هر اونس رسیده است. همین رخداد به علاو کاهش نرخ ارز در داخل کشور و تأثیرات روانی بر بازار موجب شده است که قیمت سکه تمام به زیر 900 هزارتومان برسد؛ قیمتی که آخرین بار در تابستان 91 در بازار سکه و طلا دیده شده بود. در مورد قیمت ارز نیز می‌توان مشابه روند بالا را مشاهده نمود. در شرایطی که نرخ دلار در مرز 3000 تومان تثبیت شده و با نوسانات جزئی همراه است، اما آخرین بار این گستره قیمتی در تابستان و پاییز سال گذشته دیده شده بود. 

نمودار نوسانات نرخ دلار در یک سال اخیر


نمودار نوسانات نرخ سکه تمام در یک سال اخیر


در مجموع باید باز هم به این نکته اشاره کرد که رکوردزنی‌های شاخص بورس با وضعیت کنونی تورمی و نرخ ارز و طلا لزوماً به معنای فضای مثبت کسب و کار نیست. بازار سرمایه به مؤلفه‌های متعددی وابسته است و این مؤلفه‌های در بستر زمان و در مقاطع مختلف می‌توانند اثرگذار باشند. رکود تورمی ناشی از سیاست‌های مالی دولت قبل، عرضه چندین گروه سهامی بزرگ، سفته‌بازی و دلالی در بازارهای مالی، هجوم نقدینگی بازارهای موازی به بورس و ... از جمله مهم‌ترین مؤلفه‌هایی هستند که به تغییرات شاخص کمک می‌کنند. 


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار