شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۲۹۴۹
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۶
شوشان: به همت انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان اولین جشنواره مادران و پدران قصه گو با بازگویی ˈداستان های محلی مردم خوزستانˈ درسال آینده برگزار می شود.
دبیر و سخن گوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان و دبیر اولین جشنواره مادران و پدران قصه گو یکشنبه با اعلام این خبر گفت:این انجمن تصمیم گرفته جشنواره پدران و مادران قصه گو را در اردیبشهت 1393 با حضور مادران و پدران قصه گو برگزار کند و البته در روز برگزاری جشنواره چهره هایی از حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و ادبیات هم حضور خواهند داشت.

مجتبی گهستونی با اشاره به تاریخچه قصه گویی گفت:قصه را می توان بخش مهمی از ادبیات شفاهی در هر فرهنگی به شمار آورد که به فراخور نوع زندگی و روحیات مردم از نظر ریخت شناسی متفاوت است.

وی افزود: ادبیات محلی اغلب به زبانی ساده و گویا توسط مادربزرگ ها و پدربزرگ ها درقالب افسانه، اسطوره و یا اتفاقات واقعی، از روزگاری کهن تا امروز نسل به نسل و زبان به زبان تعریف و آموخته شده است، بنابراین بایدگفت هرمادر و پدری درگستره ی فرهنگی نسل خود برای آیندگانش قصه گوی مهمی است که روایتگر داستان ها با مضامین گوناگون ازرویدادهای تاریخی، رزم ها، قهرمانی ها، عشق ومحبت، شادی و اندوه، آموزه های دینی و اخلاقی و... است.

گهستونی خاطرنشان کرد: شاید نتوان تاریخ دقیقی از اولین قصه و قصه گویی را عنوان نمود اما بدون شک در فرهنگ سنتی ما قدمتی چند هزارساله دارد.

وی گفت: قصه ها درگذرزمان کارکردهای خاص خود را داشته اند که جنبه های سرگرمی و آموزنده بودن می تواند مهم ترین دلیل بیان آن ها باشد. علاوه بر آن اسناد و مدارک برجای مانده نیز نشان ازوجود راویانی حرفه ای درگذشته داشته که به پیشه ی روایتگری ادبیات می پرداختند.

وی همچنین با اشاره به اهداف انجمن از برگزاری این رویداد فرهنگی اظهار داشت:تغییرات روزافزونی که به واسطه ی وجود تکنولوژی و مدرنیته درزندگی مردم رخ داده کلیت و هویت فرهنگ را دگرگون ساخته است. به طوری که بسیاری ازآداب و رسوم و سنت های کهن ازمیان رفته اند و یا رو به فراموشی سپرده شدند.

گهستونی با بیان این که بخشی از این آداب درفرهنگ عامه ادبیات شفاهی است که قصه را نیز دربردارد. هدف ازاین جشنواره را نیز معرفی ورواج فرهنگ قصه گویی، جمع آوری و حفظ بخشی ازسنت های شفاهی برای آیندگان و ترغیب و تشویق عموم مردم به پاسداشت میراث فرهنگی کهن اعلام کرد که ازدور دست ترین روزگار توسط پیران خردورز به یادگار مانده است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار