شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۳۴۳۰
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۳
شوشان: با کاهش دما در زیستگاههای شمالی و مناطق سردسیر کشور ، انواع پرندگان مهاجر به تالاب ها و آبگیرهای شمال استان خوزستان مهاجرت کردند.
 انواع پرندگان مهاجر برای زمستان گذرانی به تالابها و زیستگاه های آب شیرین دزفول کوچ کرده و در این زیستگاه ها تخم گذاری می کنند.

انواع پرندگان آبزی ، کنار آبزی و شکاری مهاجر همچون انواع اردک به ویژه اردک ارده ای، خوتکا ، اردک سرسبز ، فیلوش و سهره طلایی ، کشیم و باکلان در تالابها ، آبگیرها و حاشیه رودخانه دز مشاهده شده است.

مهاجرت این پرندگان از آبان ماه آغاز شده و کوچ گونه هایی از پرندگان تا اواخر فروردین ماه سال آینده همچنان ادامه دارد.

میکروتالابهای پارک ملی دز شامل تالاب یعقوب، تالاب حاجات، باقر ، میانرود ، دریاچه سد دز و رودخانه دز زیستگاه زمستانی پرندگانی هستند که همه ساله از نقاط مختلف کره زمین به این مناطق مهاجرت می کنند.

برای جلوگیری از شکار پرندگان مهاجر و حفاظت از آنها شکار در تالابهای پارک ملی و منطقه حفاظت شده دز ممنوع می باشد.

پارک ملی و منطقه حفاظت شده دز رویشگاه جنگلی نیمه گرمسیری حاشیه رودخانه دز از جمله زیستگاه های ارزشمند پرندگان و حیات وحش می باشد که دارای میکروتالابهای منحصر به فرد و زیستگاه غنی انواع آبزیان و پرندگان است.

در تالابها ، آبگیرها و حاشیه رودخانه کرخه نیز گونه های مختلفی از پرندگان مهاجر مشاهده شده است.

پرواز گروهی پرندگان مهاجر در آسمان دزفول و بر فراز رودخانه دز در ساعات اولیه صبح و هنگام غروب چشم انداز زیبایی را بوجود آورده است.

گونه هایی از پرندگان مهاجر برای یافتن غذا به سمت مزارع کشاورزی اطراف دزفول که در حال کاشت یا برداشت محصول می باشند پرواز می کنند.

در بوستان های ساحلی دزفول و نیز حاشیه رودخانه دز می توان گونه هایی از پرندگان آبزی و کنار آبزی را مشاهده کرد.

برخی از این پرندگان همه ساله با طی صدها کیلومتر برای زمستان گذرانی به منطقه شمال خوزستان مهاجرت می کنند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار