شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۴۹۷۷
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۲ - ۱۹:۱۰
دکتر محمد کیانوش راد در یادواره اندیشمند شهید علی جمالپور :
به همت بنیاد توسعه خوزستان یادواره شهید علی جمال پور با حضور جمعی از همرزمان و فعالان فرهنگی در اهواز برگزار شد.

علی جمالپور  فلسفه را از زاویه ادبیات و هنر پی می گرفت

نماینده اسبق مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی با تشریح ابعاد شخصیتی شهید علی جمالپور، گفت: شهید جمالپور اعتقاد داشت که فلسفه از مباحثی است که باید به ادبیات ورود پیدا کند و او در طول زندگی با برکت خود عملا این راه را باز کرد. راهی که متفکران و اندیشمندان امروز بعد از 20 سال به این فکر افتادند.

IMG5043.jpg

دکتر محمد کیانوش راد نماینده مردم اهواز در دوره ششم مجلس شورای اسلامی در آیین گرامی داشت و یادواره اندیشمند شهید علی جمالپور، با انتقاد از بعضی افراد که شهدا را به نفع خود مصادره کرده اند، اظهارداشت: این مراسم با تلاش برخی جوانان که به افکار روشن شهید جمالپور علاقه دارند برگزار شده است و این نادرست است که بخواهیم جوانان را از شناخت بیشتر شهدا محروم کنیم.

این فعال سیاسی، با اشاره به اینکه یادواره شهید جمالپور بعد از 20 سال توسط جوانان علاقه مند به افکار این شهید برگزار شد، بیان داشت: شهدا همه انسان هایی خوب و عزیز هستند و از خوب به جز خوبی صادر نمی شود.

نماینده مردم اهواز در مجلس ششم شورای اسلامی، اضافه کرد: این آدم ها نمی توانستند جز خوبی چیز دیگری باشند و علی جمالپور چنین شخصیتی بود که اگر امروز می بود در ردیف نابغه های فکری روز قرار می گرفت.

کیانوش راد، فلسفه را از جمله مباحثی عنوان کرد که در حال ورود به ادبیات است و گفت: علی جمالپور قبل از اینها سعی داشت فلسفه را به ادبیات وارد کند و می توان گفت تا حدودی هم موفق شد.

وی، با تاکید بر اینکه کسی نیست که با جمالپور ارتباط داشت و چیزی از او یاد نگرفته باشد، عنوان کرد: جمالپور یک منبع فکری برای همه ما فرهنگ دوستان و هم استانی های خود در خوزستان بوده و همچنان هست.

خدا اشخاصی همچون علی جمالپور را از ما گرفت تا ما قدر آنها را بدانیم

در ادامه این مراسم، محمد جمالپور برادر شهید اندیشمند، علی جمالپور عنوان کرد: خداوند افرادی همچون علی را از ما گرفت تا قدر آنها را بیشتر بدانیم و در نگاهی دیگر خداوند این افراد را از ما می گیرد تا مورد آزمون و تنبه قرار دهد.

وی تصریح کرد: در این کار خدا حکمتی عظیم نهفته است که باید با آن کنار بیاییم و بیشتر از این قدردان شهدا باشیم و این قدردانی را وقتی می توان عملی کرد که اندیشه های آنها را بسط و گسترش دهیم.

IMG5026.jpg

این فعال فرهنگی هنری، با تاکید بر اینکه شخصیت شهید جمالپور در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منطقه چهارصد دستگاه اهواز شکل گرفت گفت: علی با دعوت از من و دوستان خود به این مرکز فرهنگی هنری توانست شخصیت های ما را رشد دهد. در این مرکز حلقه های دوستی خوبی شکل گرفت که تا زمان انقلاب و جنگ تحمیلی دوام داشت.

جمالپور، اضافه کرد: کانون توانست استعدادهای ما بچه های فرهنگی را به کمک علی شکوفا کند و این در موفقیت های بعدی ما بسیار تاثیر گذار بود.

وی همچنین با اشاره به حضور جمالپور در دوران جنگ، عنوان کرد: علی جمالپور اعتقاد داشت باید افکار عقیدتی رزمندگان از قدرت بیشتری برخوردار باشد تا شکست های دشمن به مراتب بیشتر و بیشتر شود.

این فعال فرهنگی هنری، افزود: کمتر کسی هست که هم اهل اظهار نظر باشد و هم اهل عمل. اما علی جمالپور با حضور فعال خود در صحنه های مختلف جنگ تحمیلی هم اندیشه والای خود را نشان داد و هم عمل خود را؛ علی در عملیات های متعدد توانست ضربات محکمی به دشمن وارد کند.

برادر این شهید، همچنین به بیان بخشی از وصیت نامه شهید علی جمالپور پرداخت که بخشی از آن به شرح ذیل است:

دوستان! کمی در خود، آن خود صمیمی و صادق و پر از اسرار خویش فرو رویم و با خود آرام، آرام به نحوی بنشینیم در این تامل با خود و در خود چه می یابیم؟ نه آیا در این حال می توان دریافت که در جان آدمی چیزی است که او را آرام نمی گذارد؟ نه آیا در او نوعی تشنگی است که آدمی را به طلب آب، آب حیات، وا می دارد؟ به راستی آن "چیز" چیست؟ چیست آن غوغای درون وچه می گوید و چه می خواهد؟...

برادران و خواهرانم، نه آیا در هنگام تجربه این خود یابی، می یابیم که جان ناآرام ما "خدا" را می خواهد؟ نه آیا می آییم که این طلب، طلب تمام جهان است؟ نه آیا ذره این عالم "قرب به خدا" را می یابد و می خواهد؟ بگذاز ناآگاهان هرچه می خواهند بگویند، اما خواهر و برادرم، تو آیا احساس نمی کنی که تمامی حقیقت این است؟ و دریافت نمی کنی که جان ما را، در پایان هرچه هست، آغازی دیگر باشد؟....

جنگ تحمیلی ابعاد تازه ای از شخصیت شهید جمالپور را آشکار کرد

همچنین غلامرضا فروغی نیا هم رزم و دوست دوران نوجوانی علی جمالپور به به ابعاد شخصیتی این شهید اندیشمند پرداخت و گفت: دوستی با جمالپور تاثیرات بسیار فراوانی بر روی من داشته است و این دوستی یک سبک خاص در زندگی و تربیت من به وجود آورده است.

وی اذعان داشت: سلامت اخلاقی و فکری این شهید همیشه زبان زد خاص و عام بود و همین عاملی شد که خداوند به وی توجه خاص و ویژه ای داشته باشد.

این کارشناس مسائل رسانه ای، اضافه کرد: جنگ تحمیلی توانست ابعاد وجودی و شخصیت جمالپور را بیش از پیش آشکار کند.

جمالپور از انسان های تاثیرگذار در زندگی من بود

در ادامه نیز جمال درویش از دوستان دوران تحصیل این شهید، با تاکید بر اینکه از مهم ترین ویژگی های جمالپور علاقه او به فلسفه بوده است، اظهارداشت: در سال 58 در سفری که به شیراز، با یکی از فعالان افکار مارکسیستی برخورد داشتم. در این دیدار توانستم افکار علی جمالپور را به عنوان یک فرد اندیشمند مسلمان را به او منتقل کنم. در این دیدار و گفتگو او به اندیشه های جمالپور علاقه نشان داد.

img_4896.jpg

درویش افزود: معمولا گفته می شود، آنهایی که اهل نظر هستند کمتر اهل عمل هستند و کسانی که اهل عمل هستند کمتر اهل نظر هستند و مجریان خوبی هستند اما شهید جمالپور در زمینه های مختلف نشان داد که هم اهل نظر و تفکر هست و هم اهل عمل تا جایی که می توان او را فردی موفق در زمینه های اندیشه و فعالیت های اجرایی دانست.

وی با بیان اینکه کم هستند اندیشمندانی که در مقابل متجاوزان ایستادگی کرده باشند، گفت: جمالپور از آن دسته انسان هایی بود که علاوه بر اینکه در مقابل متجاوزان ایستادگی کرد در این راه نیز به شهادت رسید.

مدیر روابط عمومی استانداری خوزستان، خاطرنشان کرد: دکتر شریعتی خطاب به فرزند خود می گوید: "آرزو می کنم یک انسان بزرگ در مسیر زندگی تو قرار بگیرد". بنده به سهم خودم چندین انسان بزرگ مثل جمالپور در مسیر زندگی ام قرار گرفته اند تا جایی که می توان گفت در زندگی من تاثیرگذار بوده اند.

درویش بیان داشت: نکته دیگری که می باسیت در این جا عنوان کنم این است که روحیه تحقیق با تنگ نظری و تعصب سازگاری ندارد و این همان نکته ای است که ما در محافل مذهبی و دینی و روشن فکری قبل از انقلاب و تا سال های اوایل انقلاب شاهد آن بودیم که برای جوانان روحیه جذاب بود.

وی ادامه داد: ما به شدت به بازگشت عقل به جامعه نیازمند هستیم؛ همانطوری که می دانید عوام زدگی در حال حاضر غوغا می کند و عده ای افراد سودجو و فرصت طلب هم با شعله ورتر کردن آتش عوام زدگی و عوام گرایی بر خر مراد سوار هستند.

این فعال فرهنگی، بیان داشت: آش عوام زدگی و سطحی نگری و خرافه گرایی آنقدر شور شده که صدای بعضی از علمای تراز اول را هم درآورده است. خلاصه اینکه جایشهید جمالپور، علامه طباطبایی و شهید مطهری که شهید جمالپور سوالات خود را مستقیما از این بزرگواران می پرسید حسابی خالی است.

بزرگداشت علی جمالپور بزرگداشت اندیشه ورزی است

در ادامه این یادمان علی بختیارپور هم رزم و دوست دوران جوانی شهید جمالپور، اظهارداشت: صحبت از آدم های بزرگ مثل جمالپور باید برای افرادی مثل من سخت باشد. در مورد شهدا نباید اغراق کرد و دچار گناهی شویم که بخشودنی نیست.

IMG4947.jpg

وی افزود: علی بارها مرا نصیحت می کرد که باید بیشتر اهل اندیشه و مطالعه می بودم. و من بیشتر علاقه به کار عملی داشتم. این روال ادامه داشت تا پیروزی انقلاب که من وارد کمیته انقلاب اسلامی شدم. چند باری آقای جمالپور را دیدم و همیشه به این فکر می کردم که بام ذهنی من خانه علی جمالپور بود. اما من نمی فهمیدم که او چه رسالتی دارد. او استاد تربیت کردن عده ای بود و این مسئله در جمالپور نشان می هد که او صاحب یک چارچوب فکری بود.

جمال پور نیاز امروز جامعه ما

محمد مالی فعال فرهنگی نیز در این یادواره سخنان خود را با طرح یک پرسش آغاز کرد و آن اینکه چه نیازی است در شرایط کنونی به شناختن علی جمال پور ؛ او ادامه داد: البته فکر می کنم این چنین سوال هایی فقط از طرف دوستان و هم رزمان شهید عنوان نشود زیرا که از منظر اعتقادی و تحلیلی این سوال چندان مطرح نیست. چرا که شهید در رکاب امام است و خود شاید کارویژه ای امام گونه بر عهده دارد . شهید یک رهبر است برای امت؛ پس باید او را شناخت و اصولا به او نیازمندیم.

IMG4990.jpg

مالی با بیان اینکه نزدیک به یکصد نوار (درس گفتار) با تکیه بر جهان بینی توحیدی و محتوی مبانی اندیشه غرب مبتنی بر آموزه های فلسفه اسلامی و صدرایی از شهید جمالپور موجود است اظهار داشت: چرا مبانی اعتقادی و مکتوبات این اندیشمند شهید که در یک کلام تبیین پارادام بودن و چگونه بودن از منظر اعتقادی شیعه انقلابی است تاکنون دست نخورده و بدون مراجعه محققان حوزه و دانشگاه باقی مانده است.

مالی تصریح کرد: شهادت این استاد فرزانه حوزه و دانشگاه سند بطلان ادعاهای بنگاه های اطلاع رسانی کج اندیشان و بدخواه بود که شهدای جنگ تحمیلی و انقلاب اسلامی را امواج بی هدف انسانی می نامند که بر اساس شور احساسی به سرزمین های دفاع مقدس فراخوانده شده است. حال آنکه خون شهید جمالپور همان مداد علماست.

مالی خطاب به حاضران اظهار داشت: باید از راه جستجو و تامل و تعمق بر آثار ارزشمند شهید جمالپور رهیافت تازه ای استخراج کرد که نیاز امروز جامعه تئوریک و نظریه پرداز علمی و دانشگاهی ایران است. مالی با اشاره به نقد شهید جمالپور بر ادبیات نهیلیستی و چپ و جستارگشایی  از ادبیات و هنر انقلابی در پایان یادآور شد: جمال پور یک روشنفکر آگاه مسلمان و مسئول بود . او در میقات خسی بود و در فلسفه کسی.

IMG5054.jpg

گفتنی است در این یادواره تعدادی از شاعران خوزستانی در زمینه دوران دفاع مقدس به سرایش شعر پرداختند.



نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار